Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Router

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Evert

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2006 11:45 pm    Onderwerp: Router Reageren met citaat

Hallo,

Ik heb Fedora 3 ge´nstalleert op een IBM Netfinity 5000, wil hem tevens inzetten als router. Local netwerk is draaiend, met statische IP-adressen, vanaf de server is het mogelijk om het internet op te gaan. Alleen internet zijde is DHCP, (scarlet internet) en intern is statisch.

Hoe krijg ik deze twee samen.

Ik heb er onderhand grijze haren van gekregen.

groeten,
Evert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wge

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2006 12:22 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Evert,

Heb je hier al gekeken?

http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Internet_Delen

of is het hiermee dat je problemen hebt gekregen ?
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2006 11:39 am    Onderwerp: Reageren met citaat

wge schreef:
Evert,

Heb je hier al gekeken?

http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Internet_Delen

of is het hiermee dat je problemen hebt gekregen ?

William.

Bedankt voor je reactie.
De aangegeven beschrijving heb ik uitgeprint en precies gedaan wat erop stond, maar dat werkte niet. Vandaar mijn bericht.

Het gaat erom, om een aan de ene kant goed draaiend lokaal netwerk te koppelen aan een eveneens aan de andere kant goed draaiende internet verbinding. Alleen de internet verbinding werkt met dhcp en het lokale netwerk is statisch geconfigureerd.
Mijn vraag is nu hoe krijg ik deze twee samen, zodat ik met alle pc's (windows en Linux) het internet op kan.
Scarlet one werkt helaas met dhcp en geeft geen vaste IP-adressen af, anders was het geen probleem geweest.

Evert.

Heb naast grijze haren, nu ook al krullen vanwege het draaien van vingers door het haar tijdens het denken en lezen van man-pages.
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2006 12:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Evert,

Ik stel mij spontaan een aantal vragen :

Heb je letterlijk hetgeen in de wiki stond overgenomen ?

Ben je zeker dat je netwerkkaarten eth0 en eth1 zijn. Heb je ze niet geswitched ?

Is het wel zo dat de aansluiting op je internet via een netwerkkaart gaat en niet via usb ?

welke firewall gebruikt je op je linuxbak. De standaard ?
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2006 12:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

wge schreef:
Evert,

Ik stel mij spontaan een aantal vragen :

Heb je letterlijk hetgeen in de wiki stond overgenomen ?

Ben je zeker dat je netwerkkaarten eth0 en eth1 zijn. Heb je ze niet geswitched ?

Is het wel zo dat de aansluiting op je internet via een netwerkkaart gaat en niet via usb ?

welke firewall gebruikt je op je linuxbak. De standaard ?

William,

Ik heb bijna letterlijk de wiki overgenomen, met de aanpassingen toegespitst op mijn situatie m.b.t.de netwerkkaarten.
Internet aansluiting gaat via draadje met netwerkkaarten en niet via usb.

Firewall is de standaard firewall Iptables. Mag hierbij vermelden dat die bij mij ook vroeger op Core 1 altijd goed zijn werk heeft gedaan. Maar toen zat ik nog met een adsl aansluiting bij hcc-net en vast IP-adres.
En, zoals dat bij meerdere huishoudens gaat heeft moeders ook iets te zeggen over de economische vooruitgang en moest de rekening van de telefoon omlaag, (geen wonder met 2 tieners) en werd er gekozen voor scarlet one (of voor Beau van Erven), alleen kreeg ik hier in eerste instantie totaal geen connectie via Linux, Oorzaak bleek later dat ik te diep in linux dook, en het heel simpel een kwestie was van aansluiten, niets configureren en toch het internet op. Mooi dus.
Maar nu de rest van het probleem.

Hoe stel ik een router in met aan de ene kant een statisch netwerk en aan de andere (internet) kant dhcp.

Nog even een uitleg over de situatie.
Server: IBM Netfinity 5000, 5 hotswap scsi hd's, Fedora core 3 en werkend met zowel internet als intern netwerk.
Pc's. Drie pc's voor de kids en mijzelf, waarvan twee met Windows XP, (voor de spellen) en 1 met fedora core 3
1 laptop, momenteel dood, maar hier gaat ook linux op en moet ook het internet op kunnen
1 xbox, om ook die spellen via internet te kunnen spelen.

Alle pc's herkennen de server, samba werkt perfect, niets aan de hand.
Server draait perfect op internet.
Alleen dat vreselijke routeren.

Evert
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2006 1:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Evert,

Dat internet dhcp is en lokaal netwerk vast ip adres is geen probleem. het probleem moet ergens in je firewall settings zitten. de link dat ik je doorgegeven heb is de goeie manier om je internet te gaan delen met name masquerading. Je maskeert het feit dat je eigenlijk met meerdere op het web gaat. Voor de buitenwereld is het alsof er maar 1 persoon surft.

enkele suggesties :
- hoop dat de gateway van iedere werkpost in je netwerk verwijst naar het intern ipadres van de server.
- eens een ifconfig -a doen op de server en checken ofdat ipadres intern netwerk ok staat (evt kijken naar subnetmask)

ik ben nu niet thuis, mss kan ik vanavond kijken. Check mss nog eens extra ofdat je niks verkeerd hebt ingetikt bij het volgen van de wiki. Kijk mss ook eens in je /var/log/messages wanneer je link maakt met de web vanuit een werkpost.
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2006 8:37 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

wge schreef:
Evert,

Dat internet dhcp is en lokaal netwerk vast ip adres is geen probleem. het probleem moet ergens in je firewall settings zitten. de link dat ik je doorgegeven heb is de goeie manier om je internet te gaan delen met name masquerading. Je maskeert het feit dat je eigenlijk met meerdere op het web gaat. Voor de buitenwereld is het alsof er maar 1 persoon surft.

enkele suggesties :
- hoop dat de gateway van iedere werkpost in je netwerk verwijst naar het intern ipadres van de server.
- eens een ifconfig -a doen op de server en checken ofdat ipadres intern netwerk ok staat (evt kijken naar subnetmask)

ik ben nu niet thuis, mss kan ik vanavond kijken. Check mss nog eens extra ofdat je niks verkeerd hebt ingetikt bij het volgen van de wiki. Kijk mss ook eens in je /var/log/messages wanneer je link maakt met de web vanuit een werkpost.

William,

Heb besloten om het rigoreus aan te pakken. Bij nader onderzoek bleek ik te werken met Fedora 3 / 2.90. Hiervan is niets meer te updaten etc.

heb nu alles leeggehaald en ben bezig om Fedora 4 te installeren. Kijken of dit beter gaat.

Bedankt eerst voor geestelijke bijstand en tot ziens op het forum.
Evert
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2006 9:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Evert,

laat het ons weten, zelfs indien het gelukt is. Dat maakt misschien meer mensen blij.
ikzelf zit nog met een opstelling FC3 en FC4 en deel gewoon een usb verbinding op de FC3 zonder probleem.
Terug naar boven
Evert

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 11:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

wge schreef:
Evert,

laat het ons weten, zelfs indien het gelukt is. Dat maakt misschien meer mensen blij.
ikzelf zit nog met een opstelling FC3 en FC4 en deel gewoon een usb verbinding op de FC3 zonder probleem.

Hallo,

Het is gelukt. Volgende gedaan:

Fedora 4 ge´stalleerd als server met nog enkele andere progs die wel handig kunnen zijn een en ander naar eigen behoefte natuurlijk.
Na de installatie geupdated met Yum, ging in 1 keer perfect..

Toen netwerkkaarten geconfigureerd, waarbij 1 kaart naar het www als DHCP en de interne op statisch. Fluitje van een cent..

Iptables bewerken........, daar kwam het eerste probleem. Ingelogd als root in de terminal en de regels intikken voor masquerading. Dit ging dus fout. Afijn na een tijdje door rommelen en proberen (engelen geduld) kwam ik erachter dat ik niet zoals bij de vorige installatie rechtstreeks kon typen, maar dit via /sbin/iptables moest doen. Ook werkend, alles verder ingeschakeld, kon het internet op, de windowsbak kon pingen naar mijn gateway, maar kon niet het internet op.
Weer hetzelfde probleem als waar het mee begon.
Na nog een heleboel koppen koffie en heel wat denkwerk, bedacht ik me ineens dat ook zoiets als SElinux ingebouwd was en dat dit een extra veiligheid was.
Dit dus opgezocht, en ziedaar, SElinux hield de kaken (poorten) stijf op elkaar en liet niets door. Dit gewijzigd en eindelijk om 01.30 zat ik eindelijk met het hele zooitje op het internet, via mijn server en Samba aan het werk.
Heel blij en voldaan ben ik toen maar naar mijn bed gegaan, was tenslotte al vanaf 's ochtends bezig. (maar goed dat je soms eens een paar dagen ziek bent)

Volgende probleem waar ik me even op ga storten is om ook de X-Box van mijn zoon, via de server op het internet te krijgen, zonder mee te betalen aan de brandstof van Gates zijn privatejet, en misschien krijg ik deze ook wel op samba.
Ik ga ervoor.

Groetjes en bedankt voor de welkome tips.

Evert
Terug naar boven
ronaldvr

BerichtGeplaatst: Za Mei 13, 2006 1:27 pm    Onderwerp: Gebruik eens FWBuilder Reageren met citaat

Ik heb mijn router ook eerst helemaal handmatig opgezet, maar kwam toen op FirewallBuilder (http://www.fwbuilder.org/)
Wellicht eens handig om daar naar te kijken. Het programma werkt met een GUI die IPTables scripts genereert.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: