Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedora Core 5 Test 2
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2006 9:30 pm    Onderwerp: Fedora Core 5 Test 2 Reageren met citaat

Na veel wachten heeft het Fedora Project de tweede Test-versie uitgebracht voor de nieuwe -nog te komen- Fedora Core 5. Op de frontpage van fedora-linux.nl staan de belangrijkste veranderingen al genoemd:
frontpage schreef:
In deze release is ondersteuning voor Mono, en daarom zijn nu ook het bekende zoekprogramma Beagle en het programma F-Spot om je fotocollectie te beheren onderdeel van Fedora Core. Ook nieuw is het programma pirut, waarmee je eenvoudig je software kunt beheren.

Naast nieuwe software en technoligische vernieuwingen - o.a. de opname van GCC 4.1, verbeterde integratie van SELinux en Xen - heeft FC5T2 een compleet nieuwe look and feel. Fedora Core 5 zal een fris uiterlijk hebben, met een ander thema, andere achtergrond, nieuw logo en een andere schermbeveiliging.

Om te beginnen: de ISO's van Fedora Core 5 Test 2 zijn te downloaden vanaf http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/test/4.91/i386/iso/

Ik weet niet of er al mensen zijn gaan testen, maar op dit moment ben ik ze in mijn download-lijst voor vanavond aan het zetten.

Ik moet zeggen dat dit weer de eerste Fedora Core release is, waar ik gewoon enthousiast over wordt. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit. Rustiger en toch fris, modern.
Ten tweede zijn er eindelijk opvallende wijzigingen: Mono zit vanaf nu standaard in deze distributie, wat betekend dat je meer software makkelijker kan gebruiken. In ieder geval niet steeds veel moeite doen om Mono werkend te krijgen als je Beagle wilt gebruiken.

Ik hoop dat ik morgen 5 ISO'tjes op mijn harde schijf heb staan, zodat ik deze kan testen.

Voor de mensen met een DVD-brander is het misschien makkelijker om een DVD-ISO te downloaden. Scheelt tijdens de installatie ook veel gewissel van CD's Wink Razz

ftp://alviss.et.tudelft.nl/pub/fedora/core/test/4.91/i386/iso/FC5-test2-i386-DVD.iso

Voor degenen die toch eerst wat meer willen zien:
Looking Forward: Fedora Core 5 - Een review
Sneak Preview - Een aantal screenshots

En nog wat nuttige links:
Lijst met bekende problemen
De release announcement

Mocht je ervaringen hebben en/of vragen, ik stel voor deze in dit topic te delen Smile

Laatst aangepast door Worado op Wo Jan 18, 2006 7:56 am; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2006 10:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zag het vandaag op de site staan en ben even gaan lezen en heb de screen shots gekeken. Ik moet zegen dat die er heel goed uit zien.
Weet iemand wanneer Fedora Core 5 echt uit komt? Of staan er alleen nog maar testen op de planing?

Is het mogenlijk om test 2 naast Fedora Core 4 te zetten en dan wanneer het fout gaat terug te gaan naar 4 of moet je het gewoon over FC4 heen zetten?

Bedankt voor deze Review! Wink Ik kijk er nu echt naar uit Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Menno

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2006 11:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:
Ik zag het vandaag op de site staan en ben even gaan lezen en heb de screen shots gekeken. Ik moet zegen dat die er heel goed uit zien.
Weet iemand wanneer Fedora Core 5 echt uit komt? Of staan er alleen nog maar testen op de planing?

Is het mogenlijk om test 2 naast Fedora Core 4 te zetten en dan wanneer het fout gaat terug te gaan naar 4 of moet je het gewoon over FC4 heen zetten?

"15 March 2006 Release open, announced" staat FC5 gepland.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2006 11:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt mij wel mogelijk dat je deze naast je werkende installatie installeerd. Je moet er alleen dan wel voor zorgen dat er aparte ruimte is op je harde schijf.
Terug naar boven
Sauron

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 7:40 am    Onderwerp: Reageren met citaat

ik begin direct met downloade !!!!!!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 9:01 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Th3No0b schreef:

"15 March 2006 Release open, announced" staat FC5 gepland.

Ben ik waarschijnlijk overheen gelezen Wink
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 9:04 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Sauron schreef:

Vertel ons hoe het bevalt hé!
En bugs graag melden bij bugzilla.redhat.com, zodat we er met FC5 geen last meer van hebben Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 10:40 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:

De voorkeur van de bouwers is dat je de upgrade functie test Wink
Maar reken erop dat je FC4 dan niet meer terug ziet. Als je een werkende FC5test2 hebt en FC5 final uitkomt is een "downgrade" naar de stabiele versie niet ondersteund, dus zal je moeten herinstalleren.
Oftewel: installeer test versies alleen op systemen zetten die je makkelijk kan herinstalleren.
Terug naar boven
Sauron

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 1:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs schreef:
Sauron schreef:
Vertel ons hoe het bevalt hé!
En bugs graag melden bij bugzilla.redhat.com, zodat we er met FC5 geen last meer van hebben Smile

zal ik zeker doen..... Maar eerst maar eens die cd-rom's downloade..... dan instaleer ik hem op [PC2)] uit mijn sig..... eens kijken hoe dat dat gaat worden.....

Sauron

(ps ik heb nu 3/5 cd-roms)
Terug naar boven
Sauron

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 7:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zit nu midden in de instalatieprocedure, dus het zal me benieuwen..... Er zitten verder nog wat vertaalfouten in het instalatieproces, dat wil zeggen, er zijn dingen nog niet naar het nederlands vertaald, maar nog steeds engels..... Verder verloopt alles snel enz. K ga morgen kijken of het systeem ook werkt, dan heb ik genoeg tijd daarvoor..... Het ziet er in ieder geval nog heel goed uit.

Oja, er zit ook een nieuw systeem in om packetten te selecteren. Je kunt niet meer uit [workstation, server, laptop, aangepast] enz. kiezen, je selecteerd nu categorie voor categorie welke software geinstaleerd moet worden en welke niet, echt wel een vooruitgang.

Groetjes, Rik
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 9:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben de DVD nu aan het downloaden.

Trouwens, de vertaling hoeft ook niet klaar te zijn, aangezien de gestelde datum daarvoor op 13 februari staat. Dat is ook de dag waarop FC5 test 3 uit zal komen.
Daarna zal men alleen nog bugs fixen.

Downloaden met 150 kbyte/sec schiet echt niet op... maarja, Planet ADSL Economy...Sad
Terug naar boven
121net

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2006 11:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb vanmiddag de tweede test versie gedownload en geinstalleerd op mijn asus AMD64 met 2 SATA schijven.
Echter als ik opstart krijg ik het volgende scherm http://www.kamping.nu/fedora.gif

wie weet hoe ik verder kom?
De grub bootloader die ik ken ziet er toch wel iets anders uit.

groet
rik
ps. excuus voor de slechte foto Wink
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2006 2:25 am    Onderwerp: Reageren met citaat

enige probleem is mijn prism kaart welke niet loopt. Voor de rest gelikt
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2006 11:16 am    Onderwerp: Reageren met citaat

121net schreef:
Ik heb vanmiddag de tweede test versie gedownload en geinstalleerd op mijn asus AMD64 met 2 SATA schijven.
Echter als ik opstart krijg ik het volgende scherm http://www.kamping.nu/fedora.gif

wie weet hoe ik verder kom?
De grub bootloader die ik ken ziet er toch wel iets anders uit.

Heb je de boot volgorde in het BIOS aangepast na de installatie? Je kan de installatie cd opstarten in "rescue" modus en van daaruit proberen met grub-install de bootloader te corrigeren.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Do Jan 19, 2006 12:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Na vrij lang wachten is de download van de ISO eindelijk klaar. Doordat de internetverbinding steeds verbroken werd, kon de ISO niet in één keer gedownload worden.

Maar goed, ik heb het DVD'tje gebrand en ben begonnen met de installatie. Het installatie proces is meteen al een stuk simpeler. Je hoeft erg weinig aan te geven tijdens de installatie. Alleen land/taalkeuze, pakketkeuze en partitionering.
De rest gebeurt tijdens de eerste keer dat je Fedora Core opstart. De installatie is ook behoorlijk snel gegaan met 15 minuten, als je je realiseerd dat ik aan het installeren was vanaf een DVD-RW.

Toen Fedora Core voor het eerst opstartte stond ik serieus te kijken van de snelheid waarmee dat gebeurde. Het lijkt iedere versie steeds sneller te gaan. Als ik mezelf inlog, krijg ik nu slechts een blik te werpen op het GNOME-opstartscherm, want dat is ongeveer meteen verdwenen en ik zit meteen in GNOME.
Met de snelheid zit het dus wel goed. Ook het opstarten van verschillende software gaat met behoorlijk hoog tempo.
Het enige programma dat er wel de tijd voor neemt om op te starten is Pirut. Maar dat is wel te begrijpen, aangezien dat stukje software alles behalve af is.

Dankzij het feit dat Cairo is ingeschakeld, zit de nieuwe desktop er zeer fris en zacht uit i.c.m. de Clearlooks-Cairo engine. Deze werkt ook behoorlijk snel. Maar als je geen Cairo wilt gebruiken, kun je altijd een thema kiezen die er geen gebruik van maakt. Ik denk wel dat als ATi eindelijk drivers uitbrengt voor X.Org 7, dat het grafische deel een stuk vloeiender zal gaan. Nu werkt mijn beeldscherm met 60Hz, onder welke reslosutie ook en welke verversingssnelheid ik ook kies. Dat is wel een nadeel, maar dat ligt natuurlijk niet aan Fedora, maar meer aan ATi.

Wat ik ook een zeer positief punt vind, is dat ik mijn FAT32 partities meteen kon bereiken. Ik hoefde deze niet eerst te mounten of eerst mijn FSTAB aan te passen. De partities stonden gewoon klaar om gebruikt te worden in /media. Het jammere hieraan is, is dat veel mensen dat niet in de gaten zullen hebben. Maar als je FAT32 partities hebt, raad ik het aan om in /media te kijken, want misschien zijn e al gemount.

Wat ik wel jammer vind is dat HelixPlayer standaard wordt gebruikt om muziek af te spelen. Nu heb ik daar nooit echt goede ervaringen mee gehad, nu is geen uitzondering. Wat voor muziekformaat ik ook afspeel, Helix blijft stotteren en laat heel het systeem ongeveer vastlopen. Voor mij genoeg reden om yum install xmms in te typen in een terminal.
Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik mp3-ondersteuning krijg.
{edit: voor GStreamer heb ik de nieuwe fluendo-plugin geprobeert. Alleen schijnt het niet te werken, aangezien Rhythmbox nog steeds geen mp3 herkend. Voor xmms heb ik toen dit RPM'pje gevonden: http://www.gurulabs.com/downloads/xmms-mp3-1.2.10-16.i386.rpm Die is eigenlijk voor Fedora Core 4, maar hij zorgt ervoor dat ik in 5 Test 2 wel mp3'tjes kan luisteren met xmms.]

Verdere ervaringen zal ik nog wel melden. Ik ben op het eerste gezicht in ieder geval zeer positief.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: