Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Unix webstek: welke rechten moet ik geven?

Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Offtopic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lutz

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 6:14 pm    Onderwerp: Unix webstek: welke rechten moet ik geven? Reageren met citaat

Hoi allemaal,

tot nu toe heb ik bij mijn webstek, gehost bij xs4all, een unix-webstek. Ooit heb ik gelezen, dat ik als rechten 0755 moest geven, en dat doe ik dan maar. Nu heb ik gelezen, dat 0644 misschien ook genoeg is, of misschien 0744.

Wie kan mij dat toelichten?

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
critter

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 8:45 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Code:

0755 = rwxr-xr-x
0744 = rwxr--r--
0644 = rw-r--r--

Het zijn de nummerieke waardes voor de rechten read,write,execute op de gebruiker,de groep en de rest in die volgorde.
Code:

read = 4
write = 2
exec = 1

4+2+1=7 (rwx)
4 = 4 (r)
4+1=5 (rx)

Bij 7 voor de gebruiker heeft hij read,write,execute (alle rechten die nodig zijn voor files en directories). bij 5 voor de groep en de rest krijgen zijn alleen leesrechten. De execute is nodig om de directories te kunnen lezen. bij 4 voor de groep en de rest mogen ze wel files lezen maar geen directories in gaan.

Ik hoop dat dit helpt Smile

Grtz,
Terug naar boven
Lutz

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 8:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb intussen drie test pagina's gemaakt en zal morgen via een alternatief internet aansluiting naar mijn drie sites kijken. Waarvoor 755 staat weet ik wel, maar hoe dat in de praktijk uitpakt nog niet.

Tot morgen,
....Lutz
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 8:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet je denk ik snel genoeg als de webserver de files niet kan lezen of executen als script.

Grtz,
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Di Apr 18, 2006 9:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

755 is een mode voor cgi scripts, die op zichzelf kunnen worden uitgevoerd. PHP scripts, of andere non-executable source bestanden, hebben aan 644 genoeg, en vaak zelfs aan 640 (indien de gebruiker waaronder de webserver draait lid is van de groeps-eigenaar van het bestand, mappen moeten dan wel 750 rechten hebben)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Lutz

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2006 11:23 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is een statisch webstek: dus pur HTML. Bestanden hebben aan 644 genoeg, en voor de mappen moet ik nog kijken...

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2006 11:49 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Statische bestanden, zoals eerder al omschreven, hebben aan 640 genoeg, als de gebruiker waaronder de webserver draait maar lid is van de groeps-eigenaar van de bestanden.

Voor de mappen is 750 genoeg onder dezelfde omstandigheden.

Anders (indien de gebruiker waaronder de webserver draait niet lid is van de groeps-eigenaar van de map / het bestand); 644 voor bestanden en 755 voor mappen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Lutz

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2006 12:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

De praktijk leert het best: voor bestanden is 644 voldoende, maar mappen moeten 755 hebben. Critter had dat al voorspelt...

Bedankt voor de snelle antwoord,
....Lutz
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Dit subforum is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten of onderwerpen is niet mogelijk.   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Offtopic Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: