Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Raid drivers onder Linux?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2006 7:18 pm    Onderwerp: Raid drivers onder Linux? Reageren met citaat

Hoi,

Ik ben sinds enkele dagen in bezit van het volgende systeempje:
- Asus P5RD1-V mobo
- Intel Pentium P4 640 HT 3.2 Ghz. processor
- 2x Corsair DDR-RAM 512 MB geheugen
- Maxtor 250 GB 7200 tpm SATA harde schijf
- Plextor PX-750A

Ik heb er al WinXP Pro op gezet, ik wil er FC 5 naast zetten, dual boot. Maar ik heb een vraagje over RAID. Tijdens de installatie van WinXP moest ik RAID drivers vanaf floppy importeren. Op zich ging dat goed, maar hoe gaat dat bij FC? Kan iemand dat mij nu al voorspellen?

En nog een vraagje over RAID; is het mogenlijk om RAID uit te schakelen? Ik lees hierover namelijk hier en daar wat, maar ik vermoed dat dit dan alleen mogenlijk is voor de prim en sec IDE. En niet voor de SATA. Hoe zit dat?

Bij voorbaad dank voor reactie Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
critter

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2006 9:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet niet welke RAID controller je erop hebt zitten. Ik weet wel dat ik bij mijn ASUS P4C800 Deluxe ik geen gebruik van maak aangezien het geen hardware RAID is Sad

Het probleem hierbij is als volgt. Je hebt 2 schijven in een RAID 1 config (mirror). Je installeert windows. Voor windows heb je een driver voor je RAID controller. De windows zorgt via deze driver dat de RAID 1 in sync blijft. Windows ziet bij installatie maar 1 schijf (de mirror)

Probleem met Linux. Je hebt een RAID 1 config. Waar je bij windows slechts 1 harde schijf ziet. Zie je er bij Linux dus 2. Als je dan Linux installeert op 1 van die schijven zal deze nooit in sync komen met de andere aangezien de Linux driver dit niet doet.

De oplossing die ik dan gebruik is om een Linux software raid config te maken en de RAID config mogelijkheid van het moederbord niet te gebruiken. Ik heb dus 2 schijven waarvan ik de partities gelijk hou en die dus software mirror.

Toevoeging. Ik las je bericht verkeerd. Je hebt geen 2 schijven, gewoon kijken of Fedora hem ziet. Zo ja kan je installeren Smile Zover ik weet kan je RAID ook uitschakelen voor je SATA. De vraag is gaat jou windows installatie dit accepteren. Ik vermoed helaas van niet Sad
Grtz,
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Apr 07, 2006 10:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

critter schreef:
Zover ik weet kan je RAID ook uitschakelen voor je SATA. De vraag is gaat jou windows installatie dit accepteren. Ik vermoed helaas van niet Sad
Grtz,

Nou... dat accepteerd hij misschien niet, maar dan installeer ik em desnoods wel ff opnieuw... kwartiertje Laughing Alleen dan nog updaten Shocked Maar in ieder geval, dat heb ik er wel voor over. Windows staat er net op, ik heb nog niet bijzonder veel progjes geinstaleerd dus, als ik het wil, dan moet ik het nu doen Wink

Ik heb hier en daar al rond zitten kijken, wat betreft het uitschakelen an RAID, maar ik heb er nog niet zo veel duidelijkheid over gekregen. Ik zou RAID graag uit willen schakelen, omdat ik het volgens mij bij mijn configuratie geen enkel nut heeft.

In het verleden maakte ik op mn andere pc weleens een backup met Acronis True Image. Daar zit een cd bij waar vanaf je kunt opstarten en zodoende een backup kunt terugzetten. Dat werkt erg goed. Maar dit werkt dus ook niet bij deze pc, want hij ziet geen harde schijf. Daarvoor zou die de RAID drivers weer moeten hebben.

En vandaar dat ik erg geinstreseerd ben in het uitschakelen van RAID
Wink

Tevens hoop ik dan dat bij het opstarten de "RAID BIOS" overgeslagen word. Hier wacht tie namelijk altijd een paar seconden tijdens opstarten.

Edit:

Dan nog iets: winxp had dus die raid drivers nodig tijdens installatie, die wilde die vanaf een floppy hebben. *grom* en ik heb nou juist GEEN floppy drive. Iets waarvan ik dus nu al spijt heb. Dus toen heb ik er ff tijdelijk een floppy drive aan gekoppeld, maar ja dat was dus wel weer hele heisa, setup afbreken, pc uit, kast open en bla bla bla Rolling Eyes

maar och... je bent van de straat zeggen ze dan Laughing
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Za Apr 08, 2006 8:12 am    Onderwerp: Reageren met citaat

hmmm... er staan twee regeltjes in mn bios, bij Advanced > Chipset > Southbridge Configuration :
Serail ATA Controller Enabled
Onboard SATA Boot ROM Enabled

Als ik die onderste nou eens Disabled?
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Za Apr 08, 2006 10:36 am    Onderwerp: Reageren met citaat

leuk spul he dat windows? Wink
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Apr 12, 2006 7:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hehe, linux fc5 heeft de RAID_ULi drivers an in huis Very Happy ik zag ze voorbij wandelen over het scherm toen ik de installatie DVD ff probeerde Laughing dus ik neem aan dat dat wel goed gaat komen.

Overigens, ik was eerst van plan om FC5 net als Windows op diezelfde 250 GB SATA schijf te installeren, maar omdat ik ik toch van plan was om mn 80 GB ATA schijf erin te zetten, dacht ik opeens dat het misschien net zo handig is om de data van die 80 GB schijf over te zetten op die 250 GB schijf, en de 80 GB schijf volledig aan FC5 te wijden. Dan heb ik nix te maken met parties van vershillende OS-en die door elkaar heen staan.

Zo gezegt zo gedaan, de 80 GB schijf aan de primary IDE master gehongen en de DVD-speler aan de secundairy master IDE. Opstarten, eerst normaal in windows was de bedoeling, om ff de data over te pompen. Maar dat ging niet, de pc wilde plots van die 80 GB opstarten, dat ging uiteraard niet, er staat geen OS op, alleen wat losse data, dat had ik em zo wel kunnen vertellen. Maar hoe nu verder? Ff in de BIOS gekeken, om de opstart volgorde goed te zetten. Eerst DVD-speler, dan de SATA 250 Gig, zo dacht ik. Maar zo kon ik het niet instellen, die 250 Gig kon ik ubberhaupt niet kiezen uit het rijtje Shocked

Toen van ellende de 80 Gig maar ff terug gehongen in andere kast en via FTP de data over gepompt. Dat dus nu klaar mee Wink

Nu FC5 installeren op 80 Gig. Opzich is het wel goed dat de pc van zich zelf al vanaf deze schijf wil opstarten, dan moet daar dus de GRUB staan. En dan komt het goed lijkt me???

Alleen de grafische installer Anaconda snapt niet veel van mn beeldscherm. Hij word wel netjes herkent: HP v72 zie ik over het scherm rollen vlak voor Aanconda. Evanals mn onboard videokaart, de NVIDIA GeForce2 MX 200. Toch gaat het scherm op euhm... alle kleuren van de regenboog, maar niet de goede kleuren in iedergeval. Als of er een te hoge resolutie gebruikt word. Nog ff geprobeert met linux resolution=1000x768 en linux resolution=800x600, maar zelfde resultaat. Ik kan wel installeren in de tekst modus, maar lijkt me dat het met Anaconda toch wel lukken moet?

Edit:

*grom* die computerboer is 2 jumpertjes vergeten op et moederbord, ik dacht al waarom doet de cardreader et niet? Rolling Eyes
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Apr 13, 2006 7:36 am    Onderwerp: Re: Raid drivers onder Linux? Reageren met citaat

Nickname55 schreef:

Ik heb er al WinXP Pro op gezet, ik wil er FC 5 naast zetten, dual boot. Maar ik heb een vraagje over RAID. Tijdens de installatie van WinXP moest ik RAID drivers vanaf floppy importeren. Op zich ging dat goed, maar hoe gaat dat bij FC? Kan iemand dat mij nu al voorspellen?

De meeste moederborden hebben geen echte RAID, maar een BIOS optie om RAID in te stellen zodat er van opgestart kan worden en een windows driver die de RAID in software verzorgt.
Fedora 5 heeft (voor het eerst in deze versie) ondersteuning voor de disk formaten van een aantal populaire on-board "nep" RAID controllers. Je zou dus gewoon de installatie CD kunnen booten en checken of je BIOS instellingen overgenomen worden. Zolang je niet met partities etc. gaat knoeien kan je je systeem gewoon herstarten zonder dat je iets verknoeit.

Mocht het niet werken ziet Linux gewoon 2 disks ipv. de RAID en kan je evt. met software RAID een soortgelijke oplossing bouwen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: