Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Opnieuw installeren FC3

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marius

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 25, 2005 8:04 pm    Onderwerp: Opnieuw installeren FC3 Reageren met citaat

Ik krijg fc3 niet meer gestart, ben nu van plan het opnieuw te installeren. Even een paar vraagjes. Nu heb ik /home op een apparte partitie. Ik ben nu van plan om alles opnieuw te installeren op 3 partities /boot, / en swap. Alles opnieuw en formateren. Dan wil ik /home kopieren naar mijn nieuwe home partitie. Dan kan ik de oude formateren bestanden terug zetten en deze dan in de bestandsstructuur opnemen.
Mijn vragen zijn eigenlijk
1. Hoe kan ik het best een hele partitie (/home) kopieren naar de nieuwe /home

2. Hoe formateer ik apart een partitie, en welk bestandssysteem raden jullie aan reiser of ext3?

3. Hoe verplaats ik /home naar de nieuwe partitie

Nog even voor de duidelijkheid ik heb nu dus

hda7 /boot (opnieuw installeren wordt weer /boot)
hda8 swap (nieuwe instal weer swap)
hda9 / (nieuwe install weer / )
hda10 /home (nieuwe install blijf ik af eerst gegevens naar /home nieuw hierna formateren dan bestanden terug en opnemen in bestandsstructuur /home hda10)

Als je het begrijpt ga je het vanzelf snappen Wink

Marius
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Za Mrt 26, 2005 1:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

1. Hoe kan ik het best een hele partitie (/home) kopieren naar de nieuwe /home

Je kunt gewoon de bestanden kopieeren met het commando 'cp'. Let wel op dat je ook de rechten enz meekopieert ( Embarassed vergeet ik wel eens). Maar waarom wil je de /home-partitie opnieuw formatteren, om er daarna weer hetzelfde op te zetten ?

Citaat:

2. Hoe formateer ik apart een partitie, en welk bestandssysteem raden jullie aan reiser of ext3?

ReiserFS schijnt sneller te zijn, vooral met kleine bestanden. Ik zou ext3 gebruiken, omdat Fedora ReiserFS standaard niet ondersteund.

Citaat:

3. Hoe verplaats ik /home naar de nieuwe partitie

De bestanden kopieeren, en vervolgens even /etc/fstab aanpassen.

Citaat:

Als je het begrijpt ga je het vanzelf snappen Wink

Ik wacht geduldig af op dat moment... Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
marius

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 27, 2005 10:59 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Maar waarom wil je de /home-partitie opnieuw formatteren, om er daarna weer hetzelfde op te zetten ?

Ik ben van red hat 9 naar FC3 gegaan. Ik heb toen gewoon de /home partitie overgenomen tijdens installatie zonder formateren natuurlijk. Ging goed. Alle data behouden en adresboek etc gewoon weer te gebruiken. Maar van begin af aan heb ik problemen gehad met diverse configuratie bestanden. Ik wil dus eigenlijk een frisse install en alleen de data terugzetten. De configuratie bestanden opnieuw opzetten. Dit leek mij de meest eenvoudige manier om mijn data weer terug op mijn /home te krijgen. Ik installeer cq configureer eerst de diverse programma's opnieuw, tot alles lekker draaid. Kopieer mijn oude /home naar mijn nieuwe, ik dacht dat er een optie was dat nieuwere bestanden niet worden overschreven.
Code:
cp -u ...

Ik denk trouwens ook overgehouden uit mijn windows tijdperk, als het ff niet lekker loopt doe je format c: Wink
Als formatteren niet nodig is kan het ook anders om installeer alles op nieuw configureer alles naar de zin. Kopieer nieuwe /home naar "oude /home" met de optie -u

Citaat:

ReiserFS schijnt sneller te zijn, vooral met kleine bestanden. Ik zou ext3 gebruiken, omdat Fedora ReiserFS standaard niet ondersteund.

O.K.
Citaat:

De bestanden kopieeren, en vervolgens even /etc/fstab aanpassen.

Code:
/dev/hda10   /home   ext3      ??????    1  2

Moet de regel er dan zo uitzien, en wat kan je het beste invoeren bij de vraagtekens (de permissies) defaults Question

BTW om de permissies te houden en alle bestanden in de diepte mee te nemen is het volgens mij cp -Rp /mnt/home/* /home
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 28, 2005 9:01 am    Onderwerp: Reageren met citaat

marius schreef:

Code:
/dev/hda10   /home   ext3      ??????    1  2

Moet de regel er dan zo uitzien, en wat kan je het beste invoeren bij de vraagtekens (de permissies) defaults Question
Bij mij staat er 'defaults' op de vraagtekens, en dat werkt goed..
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: