Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Scripten

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2006 12:42 pm    Onderwerp: Scripten Reageren met citaat

Er zijn veelv erschillende scripten. Zelf ken ik al HTML en PHP maar nu wil ik weten welk script het beste is om een programma te schrijven?
Ik heb zelf al gehoord van C en C++ en Python waar ik ook al mee bezig ben geweest. Voor Python had ik wel veel nodig om het te installeren maar het werkt nu en heb ook al wat tutorials gevonden maar ik weet niet zeker of het wel een goed script is om programma's te schrijven voor linux.

Moet ik hier mee doorgaan of kan ik beter overstappen op C en C++?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wge

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2006 4:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b,

python heeft als scripttaal ongeveer de laagste moeilijkheidsgraad om te starten met programmeren. Je kan er al enorm veel mee gaan aanvangen (eigenlijk alles).

Het gemakkelijkst is te beginnen met python, dan perl/php, dan C/C++/ java.

In C en java moet je nog veel zelf gaan schrijven en zijn syntaxgewijs veel moeilijker. Scripttalen als python en perl maken de code veel leesbaarder en er zijn enorm veel modules te vinden. zie maar eens op search.cpan.org voor perl scripting.

Wat meeste mensen vergeten is dat je veel problemen kan oplossen door een shell script, maar da's een ander verhaal.
Terug naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 8:30 am    Onderwerp: Re: Scripten Reageren met citaat

Th3No0b schreef:
Er zijn veelv erschillende scripten. Zelf ken ik al HTML en PHP maar nu wil ik weten welk script het beste is om een programma te schrijven?
Ik heb zelf al gehoord van C en C++ en Python waar ik ook al mee bezig ben geweest. Voor Python had ik wel veel nodig om het te installeren maar het werkt nu en heb ook al wat tutorials gevonden maar ik weet niet zeker of het wel een goed script is om programma's te schrijven voor linux.

Moet ik hier mee doorgaan of kan ik beter overstappen op C en C++?

In Linux magazine (nederlands) die nu in de winkel ligt staat een eerste artikel over Ruby. Deze scripttaal is eleganter en vriendelijker. Er wordt in dit artikel in het kort de voordelen beschreven t.o.v. Perl, Python en C, C++. De ontwerper van de taal Ruby ergerde zich aan de complexiteit van de andere talen. Ikzelf ben een beetje begonnen en het sprak me wel aan. Er staan leuke voorbeelden in het artikel.

gr,

Stef van der Veen
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 8:52 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedoel je die van Januari. Het is nu momenteel Februari Wink

Ik zal nog even in de winkels gaan kijken en even op internet zoeken naar dat script.

Bedankt.
Terug naar boven
Gul Dukat

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 9:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:
Bedoel je die van Januari. Het is nu momenteel Februari Wink

Ik zal nog even in de winkels gaan kijken en even op internet zoeken naar dat script.

Bedankt.

Nee, hij bedoelt de Linux Magazine van december 2005. Daarin staat een artikel over Ruby. Deze editie zal hoogstwaarschijnlijk nog wel in de winkel liggen, aangezien het tijdschrift 6 keer per jaar verschijnt. En anders heb ik er nog wel een paar liggen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
wge

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 12:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b,

Wat wil je eigenlijk gaan doen ? Misschien bestaat hetgeen je zoekt in perl of ruby of whatever ?
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Wo Feb 01, 2006 8:14 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat weet ik niet precies Razz

Probeer gewoon wat scripten te leren zodat ik daar later veel plezier aan kan hebben omdat ik nu al een basis opbouw. Ik weet niet of dat slim is. Je zou ook in een keer een script heel goed kunnen leren alleen dat moet wel alles in die taal kunnen en daarom zoek ik nu een goede taal. Hoef ik er maar een te leren maar die moet wel multi functioneel zijn en de meeste scripten kunnen alles wel.

Met andere woorden geen idee Razz Wanneer ik naar een opleiding ga zie ik het wel.

Een beetje experimenteren denk ik.
Terug naar boven
Zingaro

BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 10:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hi Th3no0b,

Net wat "wge" zegt wat wil je doen met scripten??

C en C++ zijn geen script talen !! deze talen zijn meer bedoeld voor het maken van complete Applicaties.

Script talen als Perl, PHP & Python zijn veel meer bedoeld voor Teks manipulatie of het maken automated Jobs voor bijv genereren van Stats Paginas(awstats). En een ander voordeel van Script talen is ook dat je vaak met weinig code toch iets werkends kan maken wat met C en C++ al snel heel veel meer moeite kost.

Java is ook een krachtige en leuke progammeer taal waar ongeloofelijk veel mee kan. Het enige nadeel van Java is dat het vaker wat trager is.

Kortom er zijn zoveel mogelijkheden dat het eigenlijk heel moelijk te zeggen is wat je moet kiezen.

Ik zal wel willen zeggen kijk eens naar Java als progammeer taal en Perl als script taal.

Gr & succes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 2:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Gul Dukat schreef:
Nee, hij bedoelt de Linux Magazine van december 2005. Daarin staat een artikel over Ruby. Deze editie zal hoogstwaarschijnlijk nog wel in de winkel liggen, aangezien het tijdschrift 6 keer per jaar verschijnt. En anders heb ik er nog wel een paar liggen.

Heb hem nu net gekocht en ga er zo even in kijken Wink Staat vast wel wat leuks in.
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 1:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb maar besloten om verder te gaan met Python, aangezien het veel wordt gebruikt en het er niet moeilijk uitziet.
Deze beslissing heb ik dedeeltelijk genomen met het oog op gDesklets. Ik heb in een IRC channel gelezen dat er daar veel in Python wordt geschreven maar ook veel in xml dus daar ga ik ook nog even naar kijken.

Iedereen bedankt voor alle informatie.

Offtopic:
Linux Magazine is een best leuk blad. Staat veel leuke dingen in Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: