Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

samba

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
straatman

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2005 10:10 am    Onderwerp: samba Reageren met citaat

Hallo,

Ik probeer mijn bestanden op een windows-xp p.c. in te zien. Ik kan wel het bestand etc/samba/smb.conf vinden. Dus ik ging er van uit dat samba dan ook wel geinstalleerd ,en opgestart zal zijn. Kijk ik echter bij voorzieningen/configuratie dan zie ik geen programma aangevinkt dat op samba lijkt. Nfs staat er wel bij en is niet aangevinkt. Betekent dit dat ik samba nog moet installeren/opstarten?

groet, Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2005 11:27 am    Onderwerp: Re: samba Reageren met citaat

straatman schreef:
Ik kan wel het bestand etc/samba/smb.conf vinden. Dus ik ging er van uit dat samba dan ook wel geinstalleerd ,en opgestart zal zijn. Kijk ik echter bij voorzieningen/configuratie dan zie ik geen programma aangevinkt dat op samba lijkt. Nfs staat er wel bij en is niet aangevinkt. Betekent dit dat ik samba nog moet installeren/opstarten?

groet, Jan

Hallo,

Volgens mij is het bestand /etc/samba/smb.conf voor de Samba-server.
Kan je de Windows-computer ook niet zien via nautilus: --> Computer --> Netwerk ?

Probeer het anders eens door nautilus te openen, en te typen: smb://ip_van_de_computer

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Xtinct

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2005 11:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Jan, kun je de volgende even doen.
vanaf de console en dan de informatie geven van de volgende commando's
Code:
rpm -qa | grep smb

en
Code:
rpm -qa | grep samba

Misschien weet ik wat het is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
straatman

BerichtGeplaatst: Vr Jul 15, 2005 8:07 pm    Onderwerp: re: samba Reageren met citaat

bedankt voor de reacties.
Samba en Swat waren niet geinstalleerd. Nu ik dat heb gedaan, kan ik de xp-pc via de commandoregel benaderen met 'smbmount //ip-xp machine/sharenaam /mountpoint'.
Het werkt echter niet als ik ipv het ip-adres de machinenaam gebruik. Volgens de samba-handleiding zou dat ook moeten werken. Weet iemand hoe dit komt?

Ook gek is, als ik het op de grafische manier wil doen, via 'verbinden met server', of via 'netwerk doorbladeren' 't niet werkt. Via dat laatste, ziet samba wel een windows netwerk, maar als ik dat open staan er 0 items in,
Ik zou dat toch wel graag voor elkaar hebben, dus als iemand suggesties heeft...

Om het verhaal compleet te maken. De xp-machine vermeld de Samba server wel in 'netwerkomgeving', maar krijg de melding dat er geen contact gemaakt kan worden omdat er identieke namen in het netwerk bestaan. Ik weet zeker dat alle p.c. een andere naam hebben. Weet iemand wat ik verder moet doen?[/i][/u]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
djin

BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 11:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

rode hoed of K-menu => Sisteem menu => Externe plekken => Sambanetwerk

dan moet je normaal zien ( als je in u xp destanden op delen hebt gezet )
Werkgroep
en als je dan daar ingaat dan zie je de bestanden die je gedeeld hebt op je Xp pc

ik neem aan dat je fc geupdated is want dan krijg je die Sisteem menu in u start
( als je KDE gebruikt )

groetjes djin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: