Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Beginners problemen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Over het forum & de site
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marco

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2006 10:06 pm    Onderwerp: Beginners problemen Reageren met citaat

Hallo moderators,

om te beginnen ben ik blij, dat er een FC-Linux forum is, - waarvan ik het idee heb- waar je je als beginner thuis kan voelen. Ik ben een beginner met linux en denk dat linux een grote concurrent wordt voor MS. Denk alleen al aan Oost-AziŰ - economisch in opkomst, maar nog geen geld voor MS, die op haar beurt licenties voor een prikkie tov het Westen aanbied. OkÚ, die die discussie hebben we al gehad. - Vandaar dat ik me heb aangemeld om meer te weten te komen over linux, te kijken, te leren en kennis over te dragen aan nieuwe beginners...

Wat mij echter wel opvalt, is dat er veel diepgaande problemen in het beginners forum worden geplaats. Er zijn behoorlijk veel hits, echter maar weinig lezers, die antwoorden. Het valt mezelf op om ook te kijken, maar niet te reageren. Waarom? Precies, omdat ik een beginner ben en dus bang bent om op je bek te gaan met een reply. Niemand wil een sukkel zijn.

Je ziet het op zoveel forums...

Mijn voorstel is om een aparte hoek voor Advanced Users te maken, zodat zij daar hun ei kwijt kunnen en de beginners in een vertrouwde hoek kunnen snuffelen, kijken en leren om uiteindelijk een keer een probleem in de AU hoek te stellen.

Klinkt allemaal pedagogisch, maar zo werkt het wel in de praktijk en ik ben geen pedagoog.

Wens ik jullie nog een goed 2006 en veel reacties.

Marco
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Worado

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2006 10:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is mij inderdaad ook opgevallen dat veel vragen in het Beginners forum worden geplaatst, terwijl ze daar niet echt thuishoren. Maar ik denk ook dat de categorieŰn wat te algemeen zijn om duidelijk te kunnen bepalen waar mensen een vraag moeten stellen.

Verder valt het me ook op dat veel vragen onnodig gesteld worden. Ik denk dat een betere koppeling met de hoofdsite en/of wiki hier verandering in kan brengen, maar als je de meeste topics doorkijkt, dan zie je dat veel vragen tientallen keren voorbij komen: mensen nemen niet eens de moeite om zelf een beetje te zoeken. Nu vind ik het niet erg om deze vragen te beantwoorden, maar soms zijn het vragen die je met het linkje "Zoeken", hierboven, en de juiste trefwoorden kunt vinden.
Ik denk dan dat ik op dit soort punten wat minder "aardig" over kom.

Maar het is natuurlijk uiteindelijk Thijs die bepaald of er iets zal veranderen, of niet...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
marco

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2006 11:05 pm    Onderwerp: Beginners problemen Reageren met citaat

Ik heb de topic in 'Over het Forum en de Site' geplaatst omdat ik dit niet in het Beginners Forum wilde plaatsen en deze daar ook niet thuis hoort.

Maar in 20 min tijd toch al weer 10 keer bekeken. Kortom er is behoefte. Ik kan hele verhalen vertellen over het zoeken op internet. Eerst kijken en dan past vragen. Alleen niet altijd even duidelijk omdat het misschien wel vervelend is om het zelfde verhaal nog eens uit te leggen. Kortom, de man- pages zijn nog steeds de uitleg van AU's

Zonder met jou een een-tweetje aan te gaan is mijn opmerking misschien wel iets voor een post op het Beginners Forum. Vraag aan de lezers wat ze er van vinden. Het lijkt misschien op een kleuterklas, maar ik denk dat je als 'meester' van die klas elke dag weer nieuwe dingen leert. Toegegeven, dat het voor mij ook moeilijk was om 1e-lijns helpdesk te zijn, maar je moet toch 'klantvriendelijk' blijven hoe moelijk dat ook is. En ik ben ook niet altijd even aardig...

Jullie doen dit uit liefde voor Linux en dat is maar goed ook! Ik wil 15 jaar lief maar nog veel meer leed met Windows zo over boord gooien en aan de reacties te zien is het aantal alleen maar groeiende. Maar dat verplicht wel. Dat betekent dus lagere - en middelbare school en uiteindelijk misschien wel HBO / Universiteit. Ondanks deze wellicht emotionele replay denk ik hier nog veel te leren.
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2006 11:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben in deze geen moderator,
maar ik heb totaal geen behoefte aan een aparte plek waar zogenaamde pro's bezig zijn pro te zijn.

Voor terugkerende problemen bestaan er stickies.
Voor bevraging van het publiek bestaan er polls. Dit lijkt mij voldoende.
Of ben ik na´ef in deze materie ?

Dat er postings in beginners komen die er niet moeten staan, lijkt mij logisch.
De mensen zijn ook beginners. Lijkt me dan toch dat de moderator beslist ofdat het een beginnersfout is ofwel ÚÚn van de andere categorieŰn.

Als ik denk een antwoord te kunnen geven op een probleem, dan geef ik het. Beginner of niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Do Jan 05, 2006 11:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik moet zeggen dat ik het grotendeels eens ben met William. Als de AU's samen in een Forum gaan lullen, om maar platte taal te gebruiken, gaan ze dan nog de beginners helpen?

Veel mensen die dit forum vinden/bezoeken zijn inderdaad beginners. Maar dat betekend niet meteen dat alle vragen onder de "Beginners" vallen. Ieder onderwerp heeft namelijk een beschrijving en daar staat in waarvoor het is. Nu is het zo dat niemand rekening houdt hiermee (zelfs Thijs niet, heb ik betrapt nadat dit topic werd geopend).

We hebben dan ook niet echt strikte regels en die hoeven niet te komen ook. Stickies zijn er wel, maar zeg zelf eens: hoeveel mensen denk je dat er de moeite nemen om die door te lezen? Ze posten hun probleem, met de hoop dat wij het maar oplossen. Vaak moeten wij er dan nog eens extra om meer gegevens vragen. Dus ik denk dat die Stickies weinig effect hebben.

Mensen gaan blijkbaar zelfs dingen vragen, die op dit forum automatisch worden onderstreept, zodat je naar een pagina gaat waar bepaalde begrippen worden uitgelegd.

Vaak zijn de meeste dingen ook niet eens echt problemen. Mocht dit wel het geval zijn, dan weten de meeste niet eens wat voor probleem het betreft, dus dan is het in zekere zin ook logisch dat ze het bij Beginners plaatsen. Maar als een topic zich al eenmaal goed heeft genesteld, dan ga je uiteindelijk dat topic toch niet even vlug verplaatsen, omdat het onder een andere categorie viel?

Wat ik wel vind is dat, beginner of niet, dat je zelf ook een klein beetje moeite kan doen. Zoekmachines, documentatie, enzovoorts bekijken. Misschien vind je zelf de oplossing ook en dan help je als beginnende gebruiker de community misschien weer een stukje verder. Maar dit zie ik erg weinig gebeuren. Naar mijn mening hebben we hier niet echt een community: mensen met problemen komen hun problemen posten, een aantal standaard gebruikers lossen deze op, mensen komen vervolgens niet meer terug.

Maar goed. Ik eindig hier dit verhaal. Aangezien ik al mijn gedachten aan het typen was, weet ik niet of het een beetje duidelijk overkomt. Maar zoniet, negeer het dan maar ofzo Razz
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 12:15 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Naar mijn mening hebben we hier niet echt een community: mensen met problemen komen hun problemen posten, een aantal standaard gebruikers lossen deze op, mensen komen vervolgens niet meer terug.

Worado,
Mijn gedacht. Dat zie je ook aan het aantal online leden. Nog geen community, wel een support-forum.

Je kan wel een pracht van een tafel zetten, met kaarsen alles erop en eraan, maar de gezelligheid van de avond moet nog vanuit de mensen zelf komen.
Zie bijvoorbeeld http://macfreak.nl/cgi-bin/forums/forum.cgi
Die zitten wel aan 7914 gebruikers. Eigenlijk niet te vergelijken...
Terug naar boven
marco

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 12:30 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Jammer...

Met alle respect; weer een antwoord waarmee geen gebruikers voor je wint en zo zie je dit soort replies zo vaak. Ik kan geen oordeel geven over of iets na´ef is of niet; ik ken je niet. Wat ik wel uit je reactie op kan maken, is dat mijn voorstel niet serieus neemt; jij hebt er geen behoefte aan...

Ik weet het niet meer hoor! Voor wie is dit forum opgezet...

Na´ve (...) vraag, maar wat zijn stickies? Ik weet dat niet; ik ben een beginner.

Beste mensen,

waar gaat het om. Blijf niet in je Ivooren Toren zitten! Je ziet zelf ook, dat gebruikers antwoorden willen op hun vraag in de vorm van keurige handleidingen. Documentatie maken is gewoon vervelend, maar goede documentatie - stap1 stap2 met plaatjes enz - is er nog niet. Echter daar is wel behoefte aan: stapje voor stapje. ik weet, dat een forum hiervoor niet is bedoelt. Maar hang nu niet de systeembeheerder uit en zet de mensen voor schut.
Terug naar boven
marco

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 12:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

WGE en Worando

PS1
[quote]Ik ben in deze geen moderator,
maar ik heb totaal geen behoefte aan een aparte plek waar zogenaamde pro's bezig zijn pro te zijn.
Citaat:

PS2
Worado,
Mijn gedacht. Dat zie je ook aan het aantal online leden. Nog geen community, wel een support-forum.
Citaat:

zijn we het dan niet 'gezellig eens' met elkaar?! Jullie moeten een vaker bij elkaar op de koffie; gebakje erbij enzo. Ik meld me af als gebruiker! Zwaar teleur gesteld. Jammer.

Marco
Terug naar boven
marco

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 12:48 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Was in woede...
Terug naar boven
wge

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 9:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Marco,

marco schreef:
Jammer...

Met alle respect; weer een antwoord waarmee geen gebruikers voor je wint en zo zie je dit soort replies zo vaak. Ik kan geen oordeel geven over of iets na´ef is of niet; ik ken je niet. Wat ik wel uit je reactie op kan maken, is dat mijn voorstel niet serieus neemt; jij hebt er geen behoefte aan...

Na´ve (...) vraag, maar wat zijn stickies? Ik weet dat niet; ik ben een beginner.

Beste mensen,

waar gaat het om. Blijf niet in je Ivooren Toren zitten! Je ziet zelf ook, dat gebruikers antwoorden willen op hun vraag in de vorm van keurige handleidingen. Documentatie maken is gewoon vervelend, maar goede documentatie - stap1 stap2 met plaatjes enz - is er nog niet. Echter daar is wel behoefte aan: stapje voor stapje. ik weet, dat een forum hiervoor niet is bedoelt. Maar hang nu niet de systeembeheerder uit en zet de mensen voor schut.

Ik heb niet de behoefte om mensen te "winnen". Ik wil problemen, vooroordelen en dergelijke over linux uit de wereld helpen. Dan komt het winnen vanzelf. First they laugh at you,...
Ik heb in eerste instantie ook geen behoefte om documentatie te gaan schrijven. Maar, andere mensen hebben daar wel een andere mening over. Die werken actief mee aan de wiki. Tof, maar niet mijn ding.

Jammer dat je niet meewerkt aan dit fantastische project.
Handleidingen die vind je overal. Kijk misschien ook eens op de wiki
(http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina). Lees eens de forum FAQ. Staat een ? bij. Bovenaan het forum links naast Zoeken.
Dan ga je daarin de betekenis terugvinden van stickies.
Bovenaan het subforum Beginners vind je een gouden raad terug van onze administrator Thijs. 2 FAQs en een link naar dezelfde wiki. Wat kan een mens nog meer doen ?

Die faqs en wiki's vind je overal terug. Kilo's kom je ervan tegen op het web, maar goeie uitwisseling van ervaringen vind je zelden terug.
En daar kan dit forum het verschil maken. Daarom steun ik dit initiatief volkomen.

Waarom ben je boos ? Ik vond dit een aardig gesprek.
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 10:28 am    Onderwerp: Reageren met citaat

@Marco: Ik snap je idee, het is op een ander forum waar ik beheerder ben ook al eens ter sprake gekomen. Een beginners-forum vind ik een goed idee, om beginnende gebruikers een soort eigen plekje te geven waar ze vragen kunnen stellen zonder zich 'dom' te vinden vergeleken met andere vragen.

Ik zal ingrijpen als er te moeilijke posts in 'Beginners' staan, maar een aparte 'professional'-forum gaat me eigenlijk te ver. Wanneer moet je daarin posten? En wat is dan de functie van de andere subfora hier ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Worado

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2006 12:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat betreft die handleidingen waar je het over hebt: Thijs, ik en nog een aantal leden van dit forum hebben al het ÚÚn en ander aan veel voorkomende problemen in de wiki behandeld. Zo duidelijk als mogelijk naar mijn mening. Maar als je zonder daar naar de kijken vragen gaat stellen, dan blijven wij constant alles overtypen. Daar heb ik in ieder geval geen zin in. Waarom doen wij dan moeite om de documentatie beschikbaar te maken in het Nederlands? Want ja, dezelfde vraag wordt toch wel steeds gevraagt. Het is zoals William al zei, meer een support forum hier. Ik denk dat dat moet veranderen. Zeker met de koerswijziging van het Fedora Project. We moeten meer proberen een community op te richten. Maar de vraag is: hoe krijg je dat voor elkaar?
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2006 7:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind ook niet dat er een forum moet komen voor Pro's. Zij zijn, volgens mij, degene die het minste vragen hebben en de meeste antwoorden. Als je die weg trekt uit dit forum blijven hier een heleboel open vragen over.
Veel mensen melden zich hier aan en naar een paar vragen zijn ze weer weg. Er zijn maar een paar mensen die echt de heletijd hier bezig zijn en ook de meeste antwoorden geven. Dat vind ik goed.
Het zou misschien beter zijn als je gewoon een hele boel geregistreerden verwijdert. Die zie je toch hier niet meer terug denk ik.

Ik post ook de meeste van mijn vragen bij Beginners omdat ik daar de meeste reacties krijg. Als ik iets in Software iets vraag is het vaak minder snel. Misschien licht het aan de mensen die hier komen. Je gaat volgens mij als eerste naar de Beginners afdeling omdat je zelf ook nog niet zo goed bent en daar kun je wel vragen beantwoorden ook al staan diezelfde vragen ergens anders. Maar je vind jezelf nog niet goed genoeg dus ga je daarnog niet heen voor antwoorden.

Veel mensen posten er inderdaad op los. Zelf heb ik ook wel vragen gesteld die binnen een paar seconden over al op het internet te vinden is. Het is handiger als je gewoon geholpen word in plaats van dat je leest. Het is vaak sneller en het lost je vraag precies op als je hem goed gesteld hebt. Anders moet je lezen en men kiest toch vaak voor de makkelijkste weg.

Volgens mij is het slim een duidelijke link naar de Wiki of andere helpende sites op het forum te zetten. Iedereen gaat direkt naar het forum om hun vraag te stellen. Ik zou bij beginners niet een paar links geven maar gewoon de meeste gestelde vragen daarin oplossen. Dat helpt misschien. Toen ik hier voor het eerst was zag ik links en ik had er geen zin in dus gelijk maar mijn vraag posten.

Voor de rest vind ik het een hele duidelijke site en een mooi forum alleen jammer dat er maar een paar mensen terug komen na dat hun vraag is opgelost. Zo kunnen zij niet de vragen van andere mensen oplossen.
Terug naar boven
Progger

BerichtGeplaatst: Do Jan 26, 2006 2:38 pm    Onderwerp: beginners problemen Reageren met citaat

Hallo vrienden, forumleden

Ikzelf ben als autodidact reeds enkele jaren bezig met computeren, weliswaar in Windows XP, en ben nu reeds door zelfstudie in staat om anderen met bepaalde problemen te helpen.

Sinds kort ben ik op mijn tweede pc begonnen met Linux, en mijn keuze is daarbij gevallen op Fedora Core 4, waar ik zeer tevreden over ben trouwens. Als absolute Linux-beginner ben ik direct op dit uitstekend forum terecht gekomen, en ben ook vragen beginnen stellen over probleempjes die ik met Linux had, vragen die correct werden beantwoord door de kenners terzake.

Voor zover het past in het hier aangehaalde topic, kan ik uit eigen ervaring wel zeggen dat ik, door regelmatig de topics te lezen en relevante informatie over bepaalde problemen te kopiŰren, al veel zaken aan mijn installatie heb kunnen oplossen/verbeteren, en dat zonder daar zelf een vraag over te stellen op het forum. Zo heb ik bijvoorbeeld leren werken met yum, en dankzij een oud topic op het forum yumex binnengehaald en geinstalleerd, evenzo bepaalde Windows lettertypes, die ik zo succesvol op mijn fc4 heb kunnen installeren.

Het maakt dus voor ons, absolute leken wel degelijk een hemelsbreed verschil uit om hier om zo te zeggen dagelijks het forum te overlopen, en zo steeds vertrouwder te worden met de werking en het gebruik van Linux, iets wat voor een absolute nieuwkomer niet direct lichte kost is nietwaar, Linux heeft nu eenmaal een heel steile leercurve.

Kort samen gevat, ik ben de mensen die hier hun tijd insteken om beginners te helpen met hun vragen daarom zeer dankbaar. Ik vind dat men, na geholpen te zijn, op zijn minst dan ook het fatsoen moet hebben om dat dan te melden, met een bedankje. Dat zal de motivatie van hen die helpen zeker stimuleren, en zo weten ze ook dat het ten zeerste op prijs wordt gesteld door ons leken.

Hopelijk gaan we met dit forum zo verder, en wordt het er mettertijd alleen maar beter op, daar er zo meer mensen zullen blijven als tevreden gebruikers van Linux, en mettertijd zelf raad kunnen geven aan nieuwe leden.

Alvast proficiat voor de helpers, en de groetjes.

Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Over het forum & de site Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: