Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

NTFS partitie verkleinen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Tips & Tricks
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lutz

BerichtGeplaatst: Ma Dec 26, 2005 4:45 pm    Onderwerp: NTFS partitie verkleinen Reageren met citaat

Hier een standaard situatie: je hebt een Windows XP installatie met een partitie op je computer en je wil met Linux beginnen. Dan moet je eerst voor ruimte op je harde schijf zorgen.

Je hebt ervoor de volgende opties:

a) met Windows alleen: je kan je harde schijf opnieuw partitioneren, en wat ruimte over houden voor Linux (ik adviseer 30GB te reserveren voor Linux).
Nadeel: je moet Windows opnieuw gaan installeren.

b) met commericiŽle software: Partition Magic (c) werkt bij mijn weten vanaf een DOS opstart diskette, en moderne computers hebben dat niet meer.
Acronis Disk Editor (c) kan op een draaiend Windows de partities aanpassen, maar moet worden geÔnstalleerd. Ik ken verder de Paragon Partition Manager (c) niet.

c) Je kan het ook met vrije software doen. Er bestaat een gratis linux tool QTPARTED, dat op verschillende live-cd aanwezig is, en bij mij zonder gegevensverlies mijn NTFS partitie heeft kunnen verkleinen. Zelf heb ik Knoppix 4.0 op DVD gebruikt.

Hoe moet je zo een programma gebruiken?

1) Laat Windows je partities op fouten controleren (via deze computer, eigenschappen van de harde schijven).
2) Laat Windows je partities defragmenteren (Windows vindt het fijn indien er nog minimaal 15% van je schijfruimte leeg is). Deze stap misschien meedere keren herhalen.
3) Schakel je computer met afsluiten uit.

4) Knoppix in je CD/DVD speler stoppen en knoppix opstarten. Indien de computer met windows opstart moet je de boot volgorde in de BIOS aanpassen, maar dat wist je al.

5) Bij boot gewoon <enter> toets drukken

6) Klik op de grote "K" in de linker benedenhoek.

7) Klik op systeem en dan op qtparted (wat een grafisch interface heeft).

8) Je kan met de muis de partitie aanwijzen, en vervolgens met de muis de groote aanpassen.

9) Als laatste stap moet je deze wijzigingen nog doorvoeren, dat doe je via bestanden en dan op partitie aanpassen. De naam van de laatste actie kan verschillen, in het Engels is het "commit".

10) Nadat deze wijzigingen zijn doorgevoerd kan je weer op de grote "k" in de linker benedenhoek klikken en je systeem afsluiten.

11) CD uit de la nemen, en Windows opstarten. Ik adviseer de stappen 1) en 2) opnieuw uit te voeren.

12) Dit heeft bij mij zonder fouten gewerkt, maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat het overal zo werkt.

13) Meer informatie hierover kan je vinden op http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Tips & Tricks Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: