Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fedore versus Mandriva

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jvandervliet

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2005 11:18 pm    Onderwerp: Fedore versus Mandriva Reageren met citaat

Beste mensen,

Wie kan aangeven wat voor grote verschillen zijn tussen Fedora en Mandriva. En waarom is Fedora beter als Mandrirva. Dit vraag ik omdat ik waarschijnlijk zaterdag over ga stappen op Fedora.

Alvast hartelijk bedankt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Vr Jun 17, 2005 9:29 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Een enorm groot versschil is dat Mandriva veel en veel gebruiksvriendelijker is dan Fedora. Bij Fedora Core wordt er van je verwacht dat je meer zelf doet.

Ander verschil is dat er voor Fedora Core geen geld wordt gevraagd, wat bij Mandriva wel het geval is. Dit vertaald zich dan ook in het feit dat Mandriva standaard als NTFS kan lezen, MP3 kan afspelen en andere commerciele software bijgeleverd krijgt. Om Fedora zoveel mogelijk open source te houden is dat weer niet het geval met deze distributie.

Een groot voordeel is dat op het web zul je van veel software vrijwel altijd binary's voor Fedora Core tegenkomen.

Ik denk dat je met Fedora Core meer met Linux leert omgaan dan met Mandriva.

Als je naar uiterlijke verschillen wil kijken, dan is het zo dat Mandriva standaard met KDE wordt geleverd en Fedora standaard met GNOME.

Zo zijn er wel meer verschillen op te noemen, maar ik zou dan aanraden op de betreffende sites te gaan kijken.

Je moet ook niet vergeten dat wij hier een gezellig forum hebben voor Fedora gebruikers Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Slike

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 12:29 am    Onderwerp: Reageren met citaat

't Is misschien een beetje tegen het "Fedora-beleid" hier, maar wil maar mijn mening kwijt...

Ik ben in een heel ver verleden (de tijd toen Mandrake 8.2 net uit was) begonnen (op mijn eentje) met Linux. Was een perfecte instap, maar toch bleek KDE niet echt mijn ding te zijn.
Later ben ik overgestapt (met de release van RedHat 8 ) naar RedHat, die als standaard Gnome als werkomgeving geleverd werd. Ondertussen nog met wat zaken geŽxperimenteerd, maar uiteindelijk altijd weer naar RedHat teruggekeerd. Zo heb ik alle versies gedraaid, tot ik (met mijn laptop) problemen kreeg met Fedora Core 3. Gelukkig kwam rond die tijd ook Ubuntu uit ("Debian-soort") wat al mijn verwachtingen bleek in te lossen.

Ubuntu is een distributie die ook standaard met Gnome komt (~RedHat/Fedora), maar die naar mijn ervaring veel meer hardware "vanzelf" herkent en configureert, met alle gemakken van dien. Ook op multimediaal vlak heb je er veel minder werk mee dan met Fedora.
En last but not least: Ubuntu maakt gebruik van apt (en grafische schil Synaptic), en ultrahandige softwaretool (om dus programma's mee te installeren/verwijderen) die alles perfect afhandelt qua dependencies. In Mandriva (urpmi) en Fedora (yum) heb je dat ook, maar geen is zo makkelijk (en uitgebreid qua software-aanbod) als die van Debian (en Ubuntu dus ook) zelf.

Ik zou dus (wetende dat je van Mandriva overstapt) zeker Ubuntu eens een kansje geven.

More:
http://www.ubuntu.com (de homepage)
http://www.ubuntuforums.org/ (het grote forum)
http://ubuntuguide.org (de beknopte manual die je snel op weg zet)

Groeten,
Slike
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2005 10:19 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Slike schreef:
't Is misschien een beetje tegen het "Fedora-beleid" hier, maar wil maar mijn mening kwijt...

Iedereen hier heeft vrijheid van meningsuiting, zelfs non-Fedora gebruikers Wink

Citaat:
Ubuntu maakt gebruik van apt (en grafische schil Synaptic), en ultrahandige softwaretool (om dus programma's mee te installeren/verwijderen) die alles perfect afhandelt qua dependencies. In Mandriva (urpmi) en Fedora (yum) heb je dat ook, maar geen is zo makkelijk (en uitgebreid qua software-aanbod) als die van Debian (en Ubuntu dus ook) zelf.

Het software-aanbod voor Fedora is de laatste tijd enorm gegroeit. Fedora Extras (soort Ubuntu Multiverse) zijn nu standaard beschikbaar vanuit Fedora Core. Verder zijn er nog enkele grote repositories voor Fedora Core (Livna, Dag).

Citaat:

More:
http://www.ubuntu.com (de homepage)
http://www.ubuntuforums.org/ (het grote forum)
http://ubuntuguide.org (de beknopte manual die je snel op weg zet)

En voor de Nederlandstaligen onder ons:
http://www.ubuntu-linux.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
xbeam

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2005 5:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

mijn ervaring met mandriva
gratis verssie = te veel software 40 progjes om mp3 af te spelen bijv.
was toen de tijd 8.0 ofzo voor de naams verandring

mijn probleem dat je door de bomen het bos niet meer ziet
daarom ben ik uit gekomen bij fedora en suse
aleen suse is niet meer gratis
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2005 5:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

xbeam schreef:

aleen suse is niet meer gratis

Zeker wel! http://www.opensuse.org
Novell werkt via hetzelfde principe als Red Hat Enterprise Linux - Fedora.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
RMSfan

BerichtGeplaatst: Ma Dec 05, 2005 6:15 pm    Onderwerp: nav: Verschillen tussen Mandriva Linux en Redhat Fedoracore Reageren met citaat

Citaat:
Een enorm groot versschil is dat Mandriva veel en veel gebruiksvriendelijker is dan Fedora. Bij Fedora Core wordt er van je verwacht dat je meer zelf doet.

Ik heb Fedoracore 2/3 en Redhat 9. Gebruikt ben nu aan het branden van 4.
Maar ik vond Fedoracore al aardig gebruiksvriendelijk.
Neem bijvoorbeeld de installatie voledig grafisch zelfs het pationeren. Ook is GNOME als Ui behoorlijk gebruiksvriendelijk mensen die Nederlands kunnen zouden GNOME bedienen kunnen.

Citaat:
Ander verschil is dat er voor Fedora Core geen geld wordt gevraagd, wat bij Mandriva wel het geval is. Dit vertaald zich dan ook in het feit dat Mandriva standaard als NTFS kan lezen, MP3 kan afspelen en andere commerciele software bijgeleverd krijgt. Om Fedora zoveel mogelijk open source te houden is dat weer niet het geval met deze distributie.

Er is wel een vrije versie van Mandriva.
NTFS is ook gemakkelijk onder Fedora te instaleren

Citaat:
Ik denk dat je met Fedora Core meer met Linux leert omgaan dan met Mandriva.
Wat is uw veklaring?

Citaat:
Zo zijn er wel meer verschillen op te noemen, maar ik zou dan aanraden op de betreffende sites te gaan kijken.

Bij distibutie keuze zou ik Distrowatch aan raden
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: