Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

grafisch werken versus commando-regel

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
straatman

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2005 12:36 pm    Onderwerp: grafisch werken versus commando-regel Reageren met citaat

Wat bedoel ik hiermee?:
In Fedora core 4 kan ik via een grafisch menu contact maken met een (windows)client in het netwerk. Bijvoorbeeld om bestanden op die p.c in te zien. (smb://'windows p.c"/'share'). Dit werkt echter niet. Via de helpfunctie van Linux kom ik niet verder.
Vervolgens ben ik gaan zoeken op internet naar documenten over de manier van verbinding maken met een windows computer. Dan stuit ik op samba en dan zie ik dat ik in allerlei configuratiebestanden aanpassingen moet maken.
Dan snap ik het niet meer! Betekent dat nu dat de grafische manier niet goed (genoeg) werkt? Is het in Linux zo, dat als het op de makkelijke manier niet lukt, je altijd terecht komt in moeilijke configuratie-materie.
Mijn internet werkt, mijn lan werkt (ik kan pingen), dan zou contact maken met een client, via een grafisch menuetje van Samba toch moeten werken. Of zie ik iets over het hoofd?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2005 2:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

En wat is nu precies het probleem/de vraag?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
straatman

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2005 3:20 pm    Onderwerp: re Reageren met citaat

Duidelijker kan ik helaas niet zijn. Mijn vragen staan er echt wel, maar je moet ze wel willen zien.

groet, Jan
Terug naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2005 5:03 pm    Onderwerp: Re: grafisch werken versus commando-regel Reageren met citaat

straatman schreef:
Wat bedoel ik hiermee?:
In Fedora core 4 kan ik via een grafisch menu contact maken met een (windows)client in het netwerk. Bijvoorbeeld om bestanden op die p.c in te zien. (smb://'windows p.c"/'share'). Dit werkt echter niet. Via de helpfunctie van Linux kom ik niet verder.
Vervolgens ben ik gaan zoeken op internet naar documenten over de manier van verbinding maken met een windows computer. Dan stuit ik op samba en dan zie ik dat ik in allerlei configuratiebestanden aanpassingen moet maken.
Dan snap ik het niet meer! Betekent dat nu dat de grafische manier niet goed (genoeg) werkt? Is het in Linux zo, dat als het op de makkelijke manier niet lukt, je altijd terecht komt in moeilijke configuratie-materie.
Mijn internet werkt, mijn lan werkt (ik kan pingen), dan zou contact maken met een client, via een grafisch menuetje van Samba toch moeten werken. Of zie ik iets over het hoofd?

In fedora kan je vrij makkelijk grafisch naar een windows comp.
toepassingen --> netwerkserver --> bestand --> verbinden met server
Hier moet je dacht ik het ip nummer van je windows computer intoetsen of de computer naam maar dan moet die wel bekend zij in hosts. Maar met ipnummer doet die het altijd. Dan wordt automatisch een icoontje aangemaakt op het bureaublad en voila.
Vergeet op de windows computer niet je bestanden te delen.
Dit werkt bij mij prima. (ik werk wel met vaste ipnummers, dhcp weet ik het niet)

succes

Marius
Terug naar boven
Xtinct

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2005 9:57 am    Onderwerp: Reageren met citaat

(Bijna) alles kan geregeld worden vanuit de GUI, daarnaast biedt Linux ook nog de mogelijkheid om alles te doen via de console, waarbij echt alles geregeld kan worden. Bijvoorbeeld geavanceerde opties die in de GUI-mode niet geregeld kan worden (vaak ook omdat het je systeem zou kunnen ontregelen).
Zie dit niet als nadeel van Linux, maar als voordeel.
Vanaf de console is alles aan te passen, iets wat voor de Windows gebruikers heel vaak 'verborgen' blijft.

Kortom; Volledige controlle over je systeem, dat is linux.

Mocht iets niet lukken, raak dan niet gestrest, op internet wil iedereen je helpen met linux-problemen.
Maar wees wel duidelijk met je probleemomschrijving.

Net als een opmerking zoals: "Ik probeer mijn auto te starten, maar het lukt niet". Ja, daar kunnen we weinig mee.

EDIT: Ik bedoel dit positief hoor.
Ik vind het leuk dat steeds meer mensen Linux proberen, het is toch een uitdaging.
En hoe meer mensen het gebruiken, des te sneller problemen worden gevonden, zodat deze in een volgende versie misschien zijn opgelost cq. veranderd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
straatman

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2005 11:16 am    Onderwerp: re Reageren met citaat

Dank voor jullie positieve reacties. Ik 'worstel'verder. Het werken van de commando-regel vind ik een grote uitdaging, maar is natuurlijk ook het moeilijkst.

groet, Jan
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: