Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Source Packages

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 9:25 am    Onderwerp: Source Packages Reageren met citaat

Ik heb een server draaien op Fedora 10. Is een behoorlijk oude release maar hij draait nog goed. Het enige nadeel is dat er geen updates meer voor uit komen. Om de server toch een beetje up to date te houden en ervoor te zorgen dat hij niet te grote security risks loopt ben ik begonnen met het vervangen van rpms door source packages. Heb ook gekeken naar zelf rpms maken maar dat werd me te veel werk.

Nu heb ik nooit eerder met source packages gewerkt en zijn mij een paar dingen nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb de rpm van openssh verwijderd en de source package gedownload. Deze heb ik uitgepakt en ge´nstalleerd (make install). Nu is het mij alleen niet duidelijk of ik de uitgepakte map moet laten staan of ook kan verwijderen. Volgens mij kan ik ze verwijderen maar heb het nog niet aangedurfd.

Hoe zit het straks met het updaten van deze openssh? Met rpms hoefde je er niet naar om te kijken. Kan ik straks wanneer een nieuwe release is van openssh de source downloaden en dan hem installeren? Overschrijft hij dan automatisch de huidige openssh? Of moet ik eerst de huidige openssh verwijderen?

Hoe verwijder je eigenlijk een programma dat middels source is geinstalleerd? Handmatig door het verwijderen van every single file?

Heb dus nog wat onduidelijkheden over de source packages Wink Durf met de server geen upgrade aan naar 11, 12 of 13. Kwam op de Fedora site zo'n pagina tegen waarop stond welke complicaties er zijn met een bepaalde upgrade. Zolang mijn server gewoon goed draait heb ik nog geen reden om hem te upgraden. (Zonde van de uptime xD)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 9:44 am    Onderwerp: Re: Source Packages Reageren met citaat

Th3No0b schreef:
Ik heb een server draaien op Fedora 10. Is een behoorlijk oude release maar hij draait nog goed.
Klopt.
Citaat:
Om de server toch een beetje up to date te houden en ervoor te zorgen dat hij niet te grote security risks loopt ben ik begonnen met het vervangen van rpms door source packages.
Dit is ongeveer het domste wat je kunt doen.

Fedora is een release van op elkaar afgestemde software packages. Als je in de source rpms kijkt zul je zien dat deze vaak Fedora-specifieke aanpassingen hebben. Soms bugfixes, soms ten behoeve van een betere integratie met de Fedora omgeving. Als je nu zomaar packages gaat vervangen loop je het risico dat je de afstemming verstoort, met als gevolg dat je allerhande vaak vreemde en moeilijk te vinden problemen kunt krijgen.

Als je een beetje ter zake kundig bent kun je een heel eind komen, maar gezien je vrij fundamentele vragen over het werken met source packages vrees ik dat je niet tot die categorie behoort.

Het is dus kiezen of delen. Of je investeert tijd om de server te upgraden naar F13 of je trekt een blik onbekende wormen open. Mijn advies is: ga voor de upgrade. Vroeg of laat moet je daar toch aan. Kost je een halve dag maar je zult het niet betreuren.

Ook ik heb nog een cruciaal systeem draaien met F10. Ik heb daarop inmiddels een nieuwe partitie ingericht met F13 en regelmatig boot ik hem even over en besteed een uurtje of zo aan het verder inrichten, dan weer terug naar F10 voor productie. Totdat het systeem voldoende is om 'live' te gaan.

Met chroot kun je overigens onder F10 ook al aan de F13 inrichting sleutelen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Ma Jun 28, 2010 10:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het ging mij alleen maar om de programma's die een poort open hebben staan. Heb ook een repository gevonden die nog steeds wat updates uitbrengt voor fedora 10 waaronder php, mysql en firefox. Verder geeft deze geen support.

Heb enkel zlib, openssh en openssl geinstalleerd met source packages. Openssl is er enkel bij geinstalleerd. vsftpd heb ik rpm van f 12 gepakt en geinstalleerd zonder depencies. Dependencies zelf toegevoegd en werkt zonder problemen.

Het gaat mij ook niet om het hele systeem maar enkel de programma's die een security risk vormen (volgens rhkunter xD) Ik snap dat sommige programma's gewoon in fedora ingebakken zitten dat die niet te vervangen zijn door een source packages. Het zijn maar kleine dingen die het systeem up to date houden naar mijn mening.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Jun 30, 2010 2:27 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:

Het gaat mij ook niet om het hele systeem maar enkel de programma's die een security risk vormen (volgens rhkunter xD) Ik snap dat sommige programma's gewoon in fedora ingebakken zitten dat die niet te vervangen zijn door een source packages. Het zijn maar kleine dingen die het systeem up to date houden naar mijn mening.

Punt is dat er dus maar 1 wijziging tussen hoeft te zitten die niet lekker werkt en je een heel weekeinde zit te klooien om het aan de gang te krijgen.

Daarnaast: waarom Fedora gebruiken voor een server als je niet wil updaten? Pak een CentOS installatie. Die kan je tenminste veilig updaten zonder dat er iets omvalt voor de komende 5 jaar...
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 10:47 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Onderhand alweer een jaar later en nog steeds niet toegekomen om hem te upgraden naar een nieuwere versie.

Waar ik nu mee ben begonnen is het gebruiken van source rpms van Fedora 14 en deze zelf bouwen en installeren. Heb al gemerkt dat niet alle packages op deze manier vervangen kunnen worden maar het is wel handig om de laatste mysql update of andere packages binnen te krijgen. Hoe staat dit idee tegen over de forum lezers? Aangezien mijn vorige idee terecht de grond is ingedrukt! Wink

Edit \

Tot op zekere hoogte is het mogelijk. Heb heel wat packages gevonden die ik heb kunnen updaten zonder problemen maar loop nu tegen wat packages aan die elkaar nodig hebben. Welke installeer je dan eerst? Razz Er moet er dan 1tje ge´nstalleerd worden zonder depencencies. Denk dat hier het voordeel zit van een reinstal op nieuwere versie Wink Blijf wel een beetje door prutsen wat wel en niet kan...

oa. libtool is een bottel nek. Probeer het te installeren vanuit Fedora 14 source rpm, waarvan overigens wel een f10 distro rpm uit kwam rollen, maar hij vereist de gcc versie van Fedora 14 om te kunnen installeren, wat op zich logisch is. Deze probeerde ik te installeren maar hij heeft ontzettend veel depencies. Zo dus ook twee die afhankelijk zijn van elkaar, welke dat precies zijn weet ik niet meer. Ik verwacht dat ik pas gcc van Fedora 14 kan installeren op moment dat ik stappen van F10 -> F11 -> F12 -> F13 heb gedaan. En dan in een driehoeksformatie gcc, binutils en glibc. Dit wordt te veel werk. We laten het maar weer een jaar liggen xD
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2011 8:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik blijf erbij, je bent minder tijd kwijt met upgraden naar f14.
Terug naar boven
Xtinct

BerichtGeplaatst: Ma Apr 18, 2011 3:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:
Tot op zekere hoogte is het mogelijk. Heb heel wat packages gevonden die ik heb kunnen updaten zonder problemen maar loop nu tegen wat packages aan die elkaar nodig hebben. Welke installeer je dan eerst?

Geen...Maar beide tegelijk als ze elkaar nodig hebben.
rpm -Uvh [bestand1] [bestand2]
Terug naar boven
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2011 8:35 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Durf het niet te proberen. Machine moet nog ff blijven draaien xD Als ik alles opnieuw gebackuped heb kan ik het wel gaan uitproberen. Dat wordt ook het moment om over te stappen naar Fedora 15 Wink Al is het beta, we gaan naar Fedora 15 Razz
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: