Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

ION 35mm film/diascanner

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fwhmjanssen

BerichtGeplaatst: Vr Jan 15, 2010 8:11 pm    Onderwerp: ION 35mm film/diascanner Reageren met citaat

Ik heb een Ion (Omnivison) 35 mm dia scanner gekocht bij de Gamma.
weet iemand hoe ik deze aan het werk kan krijgen onder fedora 12.
moet ik misschein de windows drivers copieren in /lib/firmware en wat vvor driver moet ik dan daarin zetten er staan er zoveel op de cd die erbij zit.
bij voorbaat dank Frans
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Jan 18, 2010 2:55 pm    Onderwerp: Re: ION 35mm film/diascanner Reageren met citaat

fwhmjanssen schreef:
Ik heb een Ion (Omnivison) 35 mm dia scanner gekocht bij de Gamma.
weet iemand hoe ik deze aan het werk kan krijgen onder fedora 12.
moet ik misschein de windows drivers copieren in /lib/firmware en wat vvor driver moet ik dan daarin zetten er staan er zoveel op de cd die erbij zit.

Waarom heb je niet eerst bedacht dat het op Linux moet werken en daarna een stukje hardware uitgezocht? Meestal is het op die manier een stuk makkelijker om werkende onderdelen te vinden...

Als regel werken windows drivers niet op Linux-gebaseerde systemen. Er zijn een paar uitzonderingen zoals wireless netwerkkaarten die dmv emulatie "soort van" werken, maar als regel kan je er vanuit gaan dat het niet gaat werken.

Scannen op Linux systemen doe je mbv. "Sane". Als je geluk hebt en de scanner werkt dmv. een generieke driver kan je via "Scanner tool" in het "Graphics" menu de scanner uitkiezen. (heb je die optie niet, dan even zorgen dat je het "xsane" of "gnome scan" pakket installeert). Als je dan nog geen scanner ziet en niet beschikt over aanknopingspunten of kennis om die scanner te fixen is de kans erg klein dat je het werkend gaat krijgen.

Je zou nog eens contact op kunnen nemen bij het "Sane" project, die bouwen de Linux scanner drivers: http://www.sane-project.org
Terug naar boven
fwhmjanssen

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2010 7:52 pm    Onderwerp: ION 35 mm scanner Reageren met citaat

ik heb die scanner nog steeds niet aan de praat weet iemand hier raad op hij word niet ondersteund door sane en met vuescan doet hij ook niets.
please help
frans janssen
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Mei 17, 2010 8:40 pm    Onderwerp: Re: ION 35 mm scanner Reageren met citaat

fwhmjanssen schreef:
ik heb die scanner nog steeds niet aan de praat weet iemand hier raad op hij word niet ondersteund door sane en met vuescan doet hij ook niets.
please help

Als hij niet ondersteund wordt houdt het op. Wat valt er dan nog met "please help" op te lossen?
Misschien kan je iemand tegen betaling drivers laten schrijven, maar voor het geld kan je waarschijnlijk een veel betere scanner kopen die wel zonder meer werkt icm Sane.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: