| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
fwhmjanssen
|
Geplaatst: Vr Jan 15, 2010 8:11 pm Onderwerp: ION 35mm film/diascanner |
|
|
Ik heb een Ion (Omnivison) 35 mm dia scanner gekocht bij de Gamma.
weet iemand hoe ik deze aan het werk kan krijgen onder fedora 12.
moet ik misschein de windows drivers copieren in /lib/firmware en wat vvor driver moet ik dan daarin zetten er staan er zoveel op de cd die erbij zit.
bij voorbaat dank Frans |
|
| Terug naar boven |
|
 |
klaasjan
|
Geplaatst: Ma Jan 18, 2010 2:55 pm Onderwerp: Re: ION 35mm film/diascanner |
|
|
| fwhmjanssen schreef: | Ik heb een Ion (Omnivison) 35 mm dia scanner gekocht bij de Gamma.
weet iemand hoe ik deze aan het werk kan krijgen onder fedora 12.
moet ik misschein de windows drivers copieren in /lib/firmware en wat vvor driver moet ik dan daarin zetten er staan er zoveel op de cd die erbij zit.
|
Waarom heb je niet eerst bedacht dat het op Linux moet werken en daarna een stukje hardware uitgezocht? Meestal is het op die manier een stuk makkelijker om werkende onderdelen te vinden...
Als regel werken windows drivers niet op Linux-gebaseerde systemen. Er zijn een paar uitzonderingen zoals wireless netwerkkaarten die dmv emulatie "soort van" werken, maar als regel kan je er vanuit gaan dat het niet gaat werken.
Scannen op Linux systemen doe je mbv. "Sane". Als je geluk hebt en de scanner werkt dmv. een generieke driver kan je via "Scanner tool" in het "Graphics" menu de scanner uitkiezen. (heb je die optie niet, dan even zorgen dat je het "xsane" of "gnome scan" pakket installeert). Als je dan nog geen scanner ziet en niet beschikt over aanknopingspunten of kennis om die scanner te fixen is de kans erg klein dat je het werkend gaat krijgen.
Je zou nog eens contact op kunnen nemen bij het "Sane" project, die bouwen de Linux scanner drivers: http://www.sane-project.org |
|
| Terug naar boven |
|
 |
fwhmjanssen
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 7:52 pm Onderwerp: ION 35 mm scanner |
|
|
ik heb die scanner nog steeds niet aan de praat weet iemand hier raad op hij word niet ondersteund door sane en met vuescan doet hij ook niets.
please help
frans janssen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
klaasjan
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2010 8:40 pm Onderwerp: Re: ION 35 mm scanner |
|
|
| fwhmjanssen schreef: | ik heb die scanner nog steeds niet aan de praat weet iemand hier raad op hij word niet ondersteund door sane en met vuescan doet hij ook niets.
please help
|
Als hij niet ondersteund wordt houdt het op. Wat valt er dan nog met "please help" op te lossen?
Misschien kan je iemand tegen betaling drivers laten schrijven, maar voor het geld kan je waarschijnlijk een veel betere scanner kopen die wel zonder meer werkt icm Sane. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|