Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

poorten openen en mysql vragen.....

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blue

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2009 4:30 pm    Onderwerp: poorten openen en mysql vragen..... Reageren met citaat

Hoi,

Ik probeer een paar poorten te openen voor een een spel die ik host op mijn dedicated server met fedora 9.

volgende heb ik geprobeert:

iptables -A INPUT -p udp --dport 3450 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -p tcp --dport 3450 -j ACCEPT

vervolgens krijg ik in het "spel.log" het volgende bericht:

[2009/07/26 22:45:57] - Warning! -
You seem to be on a private network.
Unless you've configured your NAT, the
other players on internet will not be
able to join in...

als ik nu naar de server ga met het spel, dan schakkeld het spel over op een tcp verbinding met een waarschuwing, dat het niet ideal is op zo te spelen.
U begrijpt dat dit niet de bedoeling is.
Dus mijn vraag hoe open ik poorten(metname dus udp) en zorg ik dat ze open blijven?

2e vraag Wink

het spel vraagt ook om een database waar het de scores opslaat en weer leest.
Ik heb een Apache/2.2.9 (Fedora) Server at xxxxxxxxxx Port 80 lopen en nu moet ik dus ook mysql hebben Confused
Hoe instaleer ik mysql op mijn server?
en hoe doe ik dit via remote control? (putty)
heb nog veel meer vragen over mysql, maar ben eerst al blij als ik het op mijn server geinstaleerd krijg, dan kom ik daarna wel weer met meer vragen Shocked

hoop dat iemand me kan helpen.
Groeten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2009 10:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Als eerste: Fedora 9 is ouwe meuk, word niet meer van updates voorzien.
Vervolgens probeer het command "system-config-firewall-tui".
MySQL installeren met "yum -y install mysql mysql-server", start em: "/sbin/service mysqld start", zorg datie elke keer netjes opstart bij starten server: "/sbin/chkconfig mysqld on". Vervolgens root wachtwoord instellen: "mysqladmin -u root password 'new-password'".
Terug naar boven
Blue

BerichtGeplaatst: Di Jul 28, 2009 1:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
Als eerste: Fedora 9 is ouwe meuk, word niet meer van updates voorzien.
Vervolgens probeer het command "system-config-firewall-tui".
MySQL installeren met "yum -y install mysql mysql-server", start em: "/sbin/service mysqld start", zorg datie elke keer netjes opstart bij starten server: "/sbin/chkconfig mysqld on". Vervolgens root wachtwoord instellen: "mysqladmin -u root password 'new-password'".

fedora9 was toen ik de server begon te huren het nieuwste packet dat de provider had.
kun je fedora upgraden?zonder alles kwijt te raken?

ik heb de firewall eens helemaal uitgezet en ff het spel getest..maar het udp probleem blijft bestaan, het spel kan via udp geen connectie maken met de server.
Dit heb ik natuurlijk even met meerdere mensen geprobeert om uit sluiten dat het aan mijn eigen comp zou kunnen liggen.
enig idee waarom de server geen udp verbinding kan/toelaat?

mysql instalatie is gelukt, heb een root passwoord aangemaakt, nu moet ik alleen nog uitvinden hoe ik via remote databases aan kan maken Confused

nieuwe vraag:
ik heb ook php nodig......hoe instaleer ik dit via remote?

bedankt alvast
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Jul 28, 2009 10:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Fedora is geen OS voor op een server. Op een server wil je een OS waar je jaren lang geen omkijken na hebt. Fedora word maar een jaar ondersteund, dus je zult elk jaar een nieuwe versie moeten installeren. Op een desktop kan je gerust nog wat langer door hobbelen, maar op een server moet je gewoon altijd een OS hebben dat voorzien is van de laatste veiligheid updates. Upgraden is geen optie. Kan wel, en de kans is behoorlijk groot dat het goed gaat, maar is een kans dat sommige software niet in 1 keer gelijk goed werkt. Als dat bij desktop gebeurt, kun je daar nog eens rustig naar gaan zitten kijken en nog wat knutselen. Bij een server wil je dat risico niet lopen, die moet eigenlijk altijd online zijn. Fedora als server OS is ook helamaa niet nodig, Er is CentOS. Ook gratis, minstens net zo stabiel als Fedora en zit zo goed als hetzelfde in elkaar.

Hoe heb je de firewall uitgezet?

yum install php Rolling Eyes
En installeer dan ook gelijk maar de pakketjes op dezelfde manier:
php-gd
php-mbstring
php-mcrypt
php-mysql
Die zul je vroeg of laat toch wellicht een keer nodig hebben. Als je gebruikt wilt gaan maken van phpmyadmin, kan je die ook zo installeren, pakketje:
phpMyAdmin
Na installatie in browser bereikbaar als: http://domeinnaam/phpMyAdmin/
Terug naar boven
Blue

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 12:34 am    Onderwerp: Reageren met citaat

PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/lib/php/modules/mysql.so' - /usr/lib/php/modules/mysql.so: cannot open shared object file: No such file or directory in Unknown on line 0

[Local DB] Load settings file
[Local DB] Try to connect to MySQL server on '127.0.0.1' with database 'aseco'
PHP Fatal error: Call to undefined function mysql_connect() in /usr/local/games/tm/xaseco/plugins/plugin.localdatabase.php on line 72

Call to undefined function mysql_connect() ....missende pakket?
ik ben de heledag al aan het knooien om het spel te laten connecten met de database....krijg telkens die error.

voor de volgende keer zal ik dan beter een andere OS nemen....^^
nu moet ik er nog 6 maand mee doen, en er draaien ook andere games op, dus ik wwil inderdaad geen risico lopen dat het ook maar 1 uurtje offline is.

ik hoop dat je dit topic ff blijft volgen want ik denk dat ik met nog wel een paar vragen kom over php en mysql, maar ik ga nu eerst weer ff wat proberen.
bedankt tot dusver.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 9:33 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
You seem to be on a private network.
Klopt dit? D.w.z., heeft je server een hard, extern IP adres of zit hij achter NAT?
Als dat het geval is moeten de UDP poorten worden opgezet op de router die de NAT doet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Blue

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 10:58 am    Onderwerp: Reageren met citaat

De server heeft 2 ips, heeft het daarmee te maken mischien?
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 12:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Shocked Hmmm... Apache server een keertje herstarten misschien:
Code:
service httpd restart
Je zou ook ff kunne checken of pakketjes echt ge´nstalleerd zijn. Dat kan met commando:
Code:
rpm -qa | grep -i <trefwoord>
Ter verduidelijking, dit is eigenlijk een combi van 2 commando's:
Code:
rpm -qa
geeft gewoon domweg een lijst met alle ge´nstalleerde pakketen. Dit is een zeer lange lijst. Met
Code:
grep -i <trefwoord>
filter je er de pakketen uit die matchen met trefwoord. Parameter i zorgt ervoor dat hoofd/kleine letters niet uitmaakt. Het verticale streepje tussen beide commando's zorgt ervoor dat eerste commando zn resultaat doorgeeft aan tweede commando. Als je doet
Code:
rpm -qa | grep -i php
moet daar zo ongeveer dit uitkomen:
Code:
php-mysql
php-common
php-gd
php-mbstring
php
php-cli
php-mcrypt
php-pdo
phpMyAdmin
en bij
Code:
rpm -qa | grep -i mysql
zou je deze moeten vinden:
Code:
php-mysql
mysql
mysql-libs
mysql-server
Wat betreft het UDP probleem, het zou zo kunnen wezen dat de server niet direct met internet verbonden is, maar dat de provider(degene bij wie de server staat) er nog iets tussen heeft zitten om het 1 en ander in de gaten te houden. bijv of jij niet gaat zitten spammen. Ik weet niet hoe dat werkt. Het zou zo kunnen wezen dat UDP verkeer niet altijd helemaal door gelaten word omdat er misschien vaak virussen mee verspreid worden ofzo. Misschien ff contact opnemen om dat uit te sluiten. Anders zit je uren te tobben voor niks.

Mysql server is toch gestart?
Code:
[gebruiker@server1 ~]$ service mysqld status
mysqld (pid 2047) is gestart...
[gebruiker@server1 ~]$
Terug naar boven
Blue

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 2:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Na installlatie van de pakketen die je in de 2e reply gaf , werkt de database in combinatie met php, volgens mij moest ik mysql.so nog hebben nadat ik MYSQL server geinstalleerd had, in elk geval werkt het spel nu en schrijft naar de database via een php script.
Ik denk dat ik eerst php-mysql pakket nodig had om de spelserver te laten comuniseren met de database.
BEDANKT voor de pakketten!

Wat beterft het udp probleem...kan dit een oorzaak zijn?
"Mark the interfaces to be masqueraded"
in de firewall configuratie stond dit aan, ik heb het nu uitgezet en zal straks ff zien of het verschil maakt.
is het uberhaut wel verstandig om dit uit te zetten???? ik heb namelijk geen idee wat het doet, alleen dat het met NAT te maken heeft.

Ik zal inderdaad es ff navragen of de provider bepaalt udp verbindingen blokkeerd op de spel poorten.

Ook nog ff een vraag over "taskset"
ik heb de server ff opnieuw ingericht en mijn spel servers laat ik nu via een taskset lopen. dit werk goed, de pidnrs lopen op de ingestelde core.
Alleen....ik wil apache en MYSQL ook op 1 specifieke core laten lopen om een drukke spel server volledig over een core te laten beschikken.
Ik heb namenlijk een paar drukke servers en ik heb dus daar een core aan toegewezen en wil nu niet dat andere proccesen ook gebruik maken van die core...(lagproblemen)
als het druk is in de spel server, loopt core usage op tot 90% en als er nog meer proccesen gebruik willen make van de core, loop ik tegen lag problemen aan.(helaas kan het spel niet omgaan met multicore)

hoe gebruik ik taskset voor apache/mysql en php proccesen?

bedankt alvast!
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Jul 29, 2009 6:22 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Blue schreef:
Wat beterft het udp probleem...kan dit een oorzaak zijn?
"Mark the interfaces to be masqueraded"
in de firewall configuratie stond dit aan, ik heb het nu uitgezet en zal straks ff zien of het verschil maakt.
is het uberhaut wel verstandig om dit uit te zetten???? ik heb namelijk geen idee wat het doet, alleen dat het met NAT te maken heeft.
Dat weet ik ook niet.
Blue schreef:
Ik zal inderdaad es ff navragen of de provider bepaalt udp verbindingen blokkeerd op de spel poorten.

Blue schreef:
Ook nog ff een vraag over "taskset"
ik heb de server ff opnieuw ingericht en mijn spel servers laat ik nu via een taskset lopen. dit werk goed, de pidnrs lopen op de ingestelde core.
Alleen....ik wil apache en MYSQL ook op 1 specifieke core laten lopen om een drukke spel server volledig over een core te laten beschikken.
Ik heb namenlijk een paar drukke servers en ik heb dus daar een core aan toegewezen en wil nu niet dat andere proccesen ook gebruik maken van die core...(lagproblemen)
als het druk is in de spel server, loopt core usage op tot 90% en als er nog meer proccesen gebruik willen make van de core, loop ik tegen lag problemen aan.(helaas kan het spel niet omgaan met multicore)

hoe gebruik ik taskset voor apache/mysql en php proccesen?

bedankt alvast!
Dan zou je de pid nr van apache en mysql moeten achterhalen. Alleen heeft apache volgens mij nogal een meerdere processen te gelijk lopen. Ik weet niet hoe dat werkt.
Code:
[root@server1 ~]# ps -lA | grep -i httpd
F S   UID   PID  PPID  C PRI  NI ADDR SZ WCHAN  TTY          TIME CMD
5 S     0  2159     1  0  80   0 -  7095 poll_s ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2189  2159  0  80   0 -  7075 poll_s ?        00:00:00 httpd
5 S    48  2190  2159  0  80   0 -  8410 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2191  2159  0  80   0 -  8220 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2192  2159  0  80   0 -  8282 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2193  2159  0  80   0 -  8282 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2194  2159  0  80   0 -  8410 inet_c ?        00:00:01 httpd
5 S    48  2195  2159  0  80   0 -  8219 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2196  2159  0  80   0 -  8414 inet_c ?        00:00:02 httpd
5 S    48  2197  2159  0  80   0 -  7416 inet_c ?        00:00:02 httpd
[root@server1 ~]#
Eerst regel(kolom koppen) krijg je normaal niet, maar heb ik er ff tussen geplakt. Apache heeft hier PID 2159 gekregen bij starten. Vervolgens heeft tie een heel rijtje nieuwe processen gestart, dat kun je aan kolom PPID zien. Misschien kun je hier iets mee?
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: