Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Mandrake gebruiker stapt over..maar hoe doe ik hier...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Herrie

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2005 8:19 pm    Onderwerp: Mandrake gebruiker stapt over..maar hoe doe ik hier... Reageren met citaat

Hi

Ik heb de laatste jaren met heel veel plezier Mandrake gebruikt. Tot op dit moment zeer tevreden omdat daar alles in een keer werkt. DIVX, DVD,Java, Real, Flash, WMV, MP3 en ga zo maar door. Maar ik ben daar wel Silvermember voor en dat kost toch nog 120 euro per jaar. Vandaar dat ik eens kijk bij Fedora naar de mogelijkheden. Ik heb zojuist FC4 geinstalleerd. Zie een prachtige vormgeving, zeer mooi font/theme, maar loop tegen een gebrek aan functionaliteit aan. Ik zie nog geen YUM aanbiedingen voor FC4, maar dat lijkt mij logisch. Toch wil ik z.s.m. de meest banale zaken geregeld zien. Hoe pak ik dat aan?
Ik wil:

-DIVX/XVID afspelen, liefst in Mplayer
-De mplayer plugin gebruiken voor afspelen van Windows Media files
-RealPlayer gebruiken
-DVD afspelen (Xine, Totem, Mplayer)
-Java plugin gebruiken onder Firefox
-Een printer installern onder FC4 die ook onder mijn Apple Powerbook gevonden kan worden (geen samba, maar via cups)

Ik heb zelf al mijn opgedane mandrake (en RH 8+9) ervaringen vastgelegd in een weblog, maar mogelijk is hier ook iemand die dat heeft gedaan voor Fedora. Dan kan ik wat sneller die zaken regelen. Ik heb geen zin om alles vanuit scratch te gaan bakken.
Iemand tips daarvoor? Of een plek met de juiste binaries?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken MSN Messenger
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2005 9:10 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kunt alles installeren via yum. Het is via de commandline, maar het is absoluut niet moeilijk. Ten eerste moet je altijd root zijn om iets te installeren met yum.

Deze handleiding geeft beknopt de werking van yum weer.

Om te beginnen zou ik je aanraden deze yum.conf te downloaden. Vervang /etc/yum.conf door de gegeven inhoud. Vervolgens kun je beginnen met installeren.

yum install mplayer
yum install mplayerplug-in
yum install j2re (het wordt overigens aanbevolen de OSS editie van java te gebruiken, welke standaard met Fedora Core geleverd wordt.)

Zo ga je verder met het installeren van al de software die je nodig hebt. Er zijn ook een aantal grafische yum interfaces beschikbaar, waarvan ik Yum Extender aanbeveel. Dit programma maakt het gebruik van YUM nog makkelijker.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Herrie

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2005 10:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel. Yum is niet zoveel anders als URPMI bij Mandriva. Ik heb die yum.conf gebruikt maar zag wel dat die voor FC3 was gemaakt. Maakt dat niet uit? Verder kom ik geen mplayer, java etc. tegen in die bestandslijst. Doe ik dan wat fout? Of is het nodig om wat langer te wachten omdat FC4 nog maar net uit is? De grafische schil Yum Extender is een prima hulpmiddel maar ik vind het niet echt stabiel werken. Het filter laat b.v. geen resultaat zien bij mij.

Vooralsnog moet ik Mandriva de beste kaarten geven. Maar ik probeer het nog even verder.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken MSN Messenger
Worado

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2005 6:43 am    Onderwerp: Reageren met citaat

In principe zou het geen probleem hoeven zijn, aangezien er gebruik wordt gemaakt van variabelen. Maar ik zal het nog eens goed uitproberen.

Yum Extender is verder nog niet helemaal af, maar het heeft naar mijn mening zeker wel potentieel om bijvoorbeeld up2date te vervangen.

Hier meer screenshots
Terug naar boven
Leo B
Gast

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2005 8:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Worado,

van mij krijg je een dikke tien voor die screenshots. Als je die wat vaker zou kunnen gebruiken bij diverse instructies, dan zou ik (en vele anderen) je zeer erkentelijk zijn.

Leo
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Do Jun 16, 2005 8:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Leo B schreef:
Hoi Worado,

van mij krijg je een dikke tien voor die screenshots. Als je die wat vaker zou kunnen gebruiken bij diverse instructies, dan zou ik (en vele anderen) je zeer erkentelijk zijn.

Leo

Haha, dank u, maar die screenshots komen gewoon van de officiele Yum Extender website Wink

Bij iedere nieuwe versie maakt de schrijver van dit programma screenshots en plaatst deze op zijn website.

Maar goed, mocht er vraag naar zijn, dan wil ik wel screenshots maken en plaatsen bij eventuele hulp/uitleg die ik geef Smile
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: