Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ontwikkelen met meerdere gebruikers + backup

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterW

BerichtGeplaatst: Di Dec 23, 2008 11:14 pm    Onderwerp: Ontwikkelen met meerdere gebruikers + backup Reageren met citaat

Hallo,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik heb een paar vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom en daarom heb ik me hier even geregistreerd. Met linux heb ik een aantal jaar ervaring als desktop (o.a. RedHat, SuSe, Gentoo, Ubuntu, Fedora) en de meeste dingen lukken me prima. Maar nu heb ik even hulp nodig Smile

Voor het ontwikkelen van een PHP project waar we met meerdere ontwikkelaars aan werken heb ik vandaag een Fedora Core 10 systeem geinstalleerd. De server waarop dit systeem draait heeft als taak om:

- met meerdere mensen op te ontwikkelen
- versiebeheer te verzorgen
- simpele fileserver te zijn voor projectgerelateerde documenten

en is verder alleen binnen het bedrijfsnetwerk te benaderen onder de veelzeggende naam 'ontwikkelserver' Wink

Als webserver wordt Apache met PHP en een MySQL database gebruikt. Voor versiebeheer wordt Subversion gebruikt. Voor Apache heb ik een aparte gebruiker ("www") aangemaakt, waarvan de homedir ook direct de DocumentRoot van Apache is. Dit heb ik getest met PHP en MySQL en dit werkt goed.

Nu zou ik graag willen weten hoe de ontwikkelaars het makkelijkst kunnen werken. Er is een centrale repository die door de gebruiker "bedrijfsnaam" wordt bijgehouden. Als ik inlog als deze gebruiker en een svn checkout in /home/www doe dan kan ik via een browser de huidige versie van het project bekijken. Prima als je alleen werkt, maar hoe is dit handig met meerdere ontwikkelaars?

Mijn idee was om voor iedere ontwikkelaar een gebruiker aan te maken met elk een aparte 'working copy' en met VirtualHosts naar deze verschillende versies te verwijzen. Is dit een goed idee? Of weten jullie iets beters?

Verder:
Om dit alles veilig te laten verlopen heb ik gekozen voor een RAID1 opstelling van 2 schijven en zullen er op een externe schijf backups gemaakt worden en wordt er wekelijks een DVD-backup die op een andere locatie bewaard wordt gemaakt. Mijn vragen hierbij zijn:

1) Hoe kan ik de status van mijn RAID monitoren? Dit hoeft niet dagelijks te gebeuren, maar zo af en toe kijken of de schijven nog goed zijn lijkt me verstandig. Als ik met "mdadm -E /dev/sda1" kijk, zie ik 'State: clean' en 'Checksum: correct' staan. Is dit dan verder ok?

2) Wat is een goede backuptool? Voor dagelijks gebruik heb ik een Mac en hieraan hangt een externe HD waarop ieder uur een incrementele backup gemaakt wordt. Dit bevalt me prima en 'rdiff-backup' zou qua functionaliteit ongeveer hetzelfde doen. Is dit een goede keuze (i.c.m. een dagelijkste cronjob), of is er iets anders aan te raden?

Ik weet het: erg veel tekst en vragen, maar alvast erg bedankt voor de reacties! Smile

Groeten,

Peter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Jan 09, 2009 5:01 pm    Onderwerp: Re: Ontwikkelen met meerdere gebruikers + backup Reageren met citaat

PeterW schreef:
Nu zou ik graag willen weten hoe de ontwikkelaars het makkelijkst kunnen werken. Er is een centrale repository die door de gebruiker "bedrijfsnaam" wordt bijgehouden. Als ik inlog als deze gebruiker en een svn checkout in /home/www doe dan kan ik via een browser de huidige versie van het project bekijken. Prima als je alleen werkt, maar hoe is dit handig met meerdere ontwikkelaars?

Niet, dus je volgende idee gaat de goede richting in.

Citaat:

Mijn idee was om voor iedere ontwikkelaar een gebruiker aan te maken met elk een aparte 'working copy' en met VirtualHosts naar deze verschillende versies te verwijzen. Is dit een goed idee? Of weten jullie iets beters?

Je kan Apache met "UserDir" opdracht geven content uit homedirectories (meestal onder een directory "public_html") te serveren. PHP code kan je ook op die manier draaien.

Vergeet niet iedere developer ook een eigen database te geven. Dat scheelt een hoop frustratie als iemand besluit alles om zeep te helpen.

Citaat:

1) Hoe kan ik de status van mijn RAID monitoren? Dit hoeft niet dagelijks te gebeuren, maar zo af en toe kijken of de schijven nog goed zijn lijkt me verstandig. Als ik met "mdadm -E /dev/sda1" kijk, zie ik 'State: clean' en 'Checksum: correct' staan. Is dit dan verder ok?

Als de RAID clean is is dat OK. Je kan eventueel meer informatie opvragen met "smartctl" (interne tests van de harde schijf die soms falen vooraf aangeven).
Wat handig kan zijn is logwatch te installeren en de mails aan "root" te forwarden naar jouw account of dat van de beheerder. Je krijgt dan regelmatig status mailtjes.

Citaat:

2) Wat is een goede backuptool? Voor dagelijks gebruik heb ik een Mac en hieraan hangt een externe HD waarop ieder uur een incrementele backup gemaakt wordt. Dit bevalt me prima en 'rdiff-backup' zou qua functionaliteit ongeveer hetzelfde doen. Is dit een goede keuze (i.c.m. een dagelijkste cronjob), of is er iets anders aan te raden?

Ik zou het zo simpel mogelijk laten zodat je zelf goed begrijpt wat er gebeurt (wel zo handig als er een ramp gebeurt).
Als het niet om extreme hoeveelheden data gaat kan je prima een full backup doen met tar. Als alternatief kan je inderdaad met rsync of unison bezig, maar pas wel op dat je niet de verkeerde kant op synchroniseert Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: