Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

[F8] NFS-mounts icm NetworkManager

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Qaranthir

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 3:36 pm    Onderwerp: [F8] NFS-mounts icm NetworkManager Reageren met citaat

Momenteel maak ik gebruik van een draadloos netwerk met WPA-encryptie.
Om alle NFS-dirs te mounten, heb ik op dit moment wpa_supplicant in /etc/rc.d/rc5.d/ als S09wpa_supplicant ingesteld, zodat die gestart is voor wlan0 een ip-adres ontvangt. En even daarna worden de NFS-mounts geladen (staan in fstab).
Dit werkt allemaal prima, maar blijkbaar verplaatst het systeem wpa_supplicant na een kernelupdate oid weer leuk terug naar S28wpa_supplicant, zodat ik deze weer terug moet zetten naar S09...

Om het hele gedoe met de S-nummers in rc5.d te voorkomen, wil ik eigenlijk gebruik gaan maken van NetworkManager. NetworkManager staat bij mij echter op S98, dus ruim achter de NFS-mounts (en timeupdate, etc) en aangezien ik niet weer met die startvolgorde wil gaan knoeien, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de NFS-mounts te laden nadat mijn wireless verbinding tot stand is gebracht.

Hoe moet ik dit aanpakken?

Mocht het met NetworkManager niet lukken, hoe kan ik er dan voor zorgen dat wpa_supplicant permanent (ongeacht welke update) op S09 blijft staan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 3:51 pm    Onderwerp: Re: [F8] NFS-mounts icm NetworkManager Reageren met citaat

Qaranthir schreef:
Momenteel maak ik gebruik van een draadloos netwerk met WPA-encryptie.
Om alle NFS-dirs te mounten, heb ik op dit moment wpa_supplicant in /etc/rc.d/rc5.d/ als S09wpa_supplicant ingesteld, zodat die gestart is voor wlan0 een ip-adres ontvangt. En even daarna worden de NFS-mounts geladen (staan in fstab).
Dit werkt allemaal prima, maar blijkbaar verplaatst het systeem wpa_supplicant na een kernelupdate oid weer leuk terug naar S28wpa_supplicant, zodat ik deze weer terug moet zetten naar S09...

Dat zou een kernel update niet mogen doen. Wel kan het zijn dat je de instellingen per ongeluk met chkconfig hebt gereset. Als je in /etc/init.d/wpa_supplicant de "chkconfig" regel in het commentaar op de juist waarden zet wordt de volgorde vastgehouden.

Citaat:

Om het hele gedoe met de S-nummers in rc5.d te voorkomen, wil ik eigenlijk gebruik gaan maken van NetworkManager. NetworkManager staat bij mij echter op S98, dus ruim achter de NFS-mounts (en timeupdate, etc) en aangezien ik niet weer met die startvolgorde wil gaan knoeien, vroeg ik mij af of het mogelijk is om de NFS-mounts te laden nadat mijn wireless verbinding tot stand is gebracht.

De makkelijkste oplossing die mij te binnen schiet is de NFS mounts niet op auto zetten in fstab, maar in /etc/rc.d/rc.local (die wordt uitgevoerd na alle S* scripts) even een paar handmatige "mount" regels op te nemen.
Terug naar boven
Qaranthir

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 4:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

klaasjan,

Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik heb nooit geweten dat die chkconfig comment in /etc/init.d/wpa_supplicant daadwerkelijk iets te betekenen had, behalve het verstrekken van wat informatie... Ik ga het in ieder geval proberen. BTW: ik bedenk me nu dat het idd niet gelijk aan de updates te wijten is, maar omdat ik wellicht een paar keer te enthousiast system-config-services heb gebruikt... Embarassed

Wat betreft de oplossing voor de nfs-mounts: ga ik ook (en eerst) proberen. NetworkManager is in dat opzicht toch wel een handig tooltje en blijkbaar ben ik een van de gelukkigen bij wie het behoorlijk goed werkt.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Apr 04, 2008 6:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hou er rekening mee dat NetworkManager pas werkt nadat je een gnome sessie hebt gestart, dus niet onmiddellijk na het opstarten van je systeem.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2008 6:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Qaranthir schreef:

Wat betreft de oplossing voor de nfs-mounts: ga ik ook (en eerst) proberen. NetworkManager is in dat opzicht toch wel een handig tooltje en blijkbaar ben ik een van de gelukkigen bij wie het behoorlijk goed werkt.

Gelukkig valt het allemaal wel mee. Op mijn 2 pc's werkt NM ook prima. Je hoort alleen meer van de mensen waarbij het niet werkt Wink
Terug naar boven
Qaranthir

BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2008 4:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius,

Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen.
Momenteel heb ik echter weinig tijd om dingen uit te vogelen, maar ik heb (zoals zovelen) ook een scriptje in de startup zitten om automatisch de keyring in te loggen.
Theoretisch zou het dan een optie zijn om na een sleep van 2 of 3 seconden de NFS-mappen te mounten. Ik vind het echter niet een oplossing, die de schoonheidsprijs verdient...

Hoe dan ook, vooralsnog heb ik het comment in het init-script aangepast. Daarbij moet ik ook zeggen dat ik niet volledig correct was in het beschrijven hoe de plaats in rc5.d was gewijzigd...

Wat het iig niet is geweest:
- Na een kernelupdate.

Wat het mogelijk is geweest:
- Geknoei met system-config-services

Wat het waarschijnlijk is geweest:
- Het systeem laden met een andere kernel. Momenteel draait mijn systeem vanwege de Nvidia-drivers het beste op een iets oudere kernel. In afwachting van de nieuwste drivers van nvidia, laat ik wel telkens de nieuwste kernels downloaden en installeren, terwijl ik de oudere, werkende versie blijf gebruiken. Ik ben echter nog vergeten om deze als default in grub in te stellen. Het komt dus nog wel eens voor dat ik (of mijn vrouw) de pc aanzet en vergeet om de juiste kernel te laden. In het geval van mijn vrouw wordt het vervolgens een harde reset en daarna is het meestal ook het geval dat wpa_supplicant op S28 ipv S09 staat.

Of het echt hout snijdt, weet ik niet, maar goed, bij tijd en wijle gebeurt het en voorzover ik het nu kan zien, is dit de oorzaak...
Terug naar boven
Qaranthir

BerichtGeplaatst: Ma Jun 02, 2008 4:43 am    Onderwerp: Reageren met citaat

/update

Dit topic is al weer wat aan de oude kant (inmiddels draait mijn hele systeem al weer op Fedora 9 Cool, maar ik wil toch nog even mijn oplossing vermelden hoe ik NFS-mappen kan mounten na het opstarten van mijn wireless verbinding dmv NetworkManager.

De nfs-regels heb ik uit fstab verwijderd, omdat deze verder geen functie hadden.
In plaats van een of ander obscuur opstart scriptje na nm-applet te laten draaien, heb ik ervoor gekozen om autofs mijn nfs-mounts te laten beheren.

In /etc/auto.misc heb ik vergelijkbare regels toegevoegd als de onderstaande:
Code:
backup  -rw,soft,intr,rsize=8192,wsize=8192 192.168.1.65:/intranet/backup

Wanneer ik dan naar /misc/backup ga, wordt mijn NFS-map netjes gemount.

Iedereen iig bedankt voor het meedenken!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: