Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Waaraan heeft Ubuntu de sterke opkomst te danken ?
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lutz

BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 8:26 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien een heel late antwoord: ubuntu heeft als visie iets goeds voor de mensheid te doen, en dat zie je terug in de fora/wikis.

Ik moest op een laptop een Duits besturing systeem installeren vanaf CDs. Ik had er nog een courante ubuntu gepakt en ge´nstalleerd. Het charme van ubuntu is volgens mij het uitgebreide wiki, waar voor huis, tuin en keuken gebruik alles is uitgelegt (in de meerderheid zelf in het Duits).

Ik vraag mij af op er voor Fedora/CentOS ook zulke fora bestaan in begrijpelijke taal.

Groeten,
....Lutz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
palindrome129

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 8:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk vooral het gemak waarmee je het kan installeren. Juiste kernel kiezen and yer good to go

grt Joey
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
glupper68

BerichtGeplaatst: Ma Dec 03, 2007 11:20 pm    Onderwerp: ubuntu Reageren met citaat

ongeveer 2 jaar geleden heb ik kennis gemaakt met linux via Fedora. Ik heb het een tijdje gedraaid maar vond het niet voldoende om over te stappen. Nog te ingewikkeld.

Met Ubuntu ben ik nu dus sinds 3 maanden wel helemaal om, ik gebruik niet anders! Makkelijke installatie, geweldige update van systeem en software en het forum van Ubuntu levert naast goede vragen en antwoorden kwaliteit op.

Jammer Fedora, voorlopig hou ik het bij Ubuntu
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
idefix

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 02, 2008 2:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

hallo iedereen,
ik vind het wel opvallend dat het forum http://forum.ubuntu-nl.org/ veel actiever is dan dit hier. Als dit een maat voor de populariteit is, komt Fedora toch op de tweede plaats. Maar doet dat er eigenlijk toe?
Ik gebruik Ubuntu op een heel oude laptop (256 MB), ik heb er het naakte Ubuntu-systeem opgezet en nadien Xorg en het superlichte Openbox (als wm) opgezet. Het draait razendsnel.
Op mijn nieuwe computer draait Fedora 8 zonder problemen! Dus ik ben een tevreden Ubuntero en Fedorero.
Bovendien vind ik de "strijd" tussen de distro's ergens een verspilling van energie. Indien er meer samenwerking was, zou "Linux" niet al verder staan? (ten opzichte van dat andere bekende OS bijvoorbeeld...)
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2008 2:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben er niet enorm in thuis maar bij Fedora zit je met codecs en zo. Dat is toch niet zo in Ubuntu? Dan zou Ubuntu makkelijker zijn, als je het installeert dat alles wat de simpele MS gebruiker gewend was er op zit: dat je op yuotube filmpjes kunt kijken bijvoorbeeld.
Die Ubuntu cdtjes hebben zeker invloed gehad. Ze lagen bij ons op school voor het oprapen en ik hoorde mensen reageren als: ow leuk, laat ik dat eens proberen. Iedereen wil het natuurlijk zo makkelijk mogelijk hebben en als het cdtje toch al voor je neus ligt waarom dan een andere distro downloaden.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2008 2:18 pm    Onderwerp: Re: ubuntu Reageren met citaat

glupper68 schreef:
ongeveer 2 jaar geleden heb ik kennis gemaakt met linux via Fedora. Ik heb het een tijdje gedraaid maar vond het niet voldoende om over te stappen. Nog te ingewikkeld.

Jammer Fedora, voorlopig hou ik het bij Ubuntu

Vond je de distributie zelf te ingewikkeld? Welke dingen probeerde je te doen die in Fedora (te?) moeilijk waren en in Ubuntu kennelijk makkelijker gaan?

Het is met alle "community"-gebaseerde systemen mogelijk te participeren om te zorgen dat een volgende versie beter wordt, maar dan moet je wel komen met concrete punten die ook verbeterd kunnen worden.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2008 2:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

idefix schreef:

Bovendien vind ik de "strijd" tussen de distro's ergens een verspilling van energie. Indien er meer samenwerking was, zou "Linux" niet al verder staan? (ten opzichte van dat andere bekende OS bijvoorbeeld...)

Ik denk dat de belangrijkste reden dat bedrijven en individuen energie in Linux-gebaseerde spullen steken juist is dat er niet 1 club "de baas" is en dat het systeem naar eigen wensen aangepast kan worden.

Bovendien is er "onder de radar" al ontzettend veel samenwerking. En zelfs wanneer distributiebouwers niet expliciet samenwerken profiteren ze allemaal van de aanpassingen/verbeteringen omdat ze allemaal dezelfde software leveren. (je denkt toch niet dat Gnome in Ubuntu totaal anders is dan Gnome in Fedora?)
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 07, 2008 2:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
Ik ben er niet enorm in thuis maar bij Fedora zit je met codecs en zo. Dat is toch niet zo in Ubuntu?

Verkeerd gedacht: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Het verschil tussen Ubuntu en Fedora is dat Ubuntu het iets gemakkelijker maakt om deze na te installeren terwijl Fedora er naar streeft om zoveel mogelijk de niet in distributie beperkte formaten te promoten.

Het doel van Fedora is een vrij verspreidbare distributie te bouwen en in diezelfde geest ook vrij bruikbare formaten te promoten. Gebruikers zijn uiteraard vrij om welke software dan ook (ook niet vrij verspreidbare) te gebruiken, maar het is niet de missie van Fedora om dat aan te moedigen of makkelijk te maken.

Citaat:

Dan zou Ubuntu makkelijker zijn, als je het installeert dat alles wat de simpele MS gebruiker gewend was er op zit: dat je op yuotube filmpjes kunt kijken bijvoorbeeld.

De flash plugin is geen vrije software, en zit ook niet standaard in Ubuntu.

Citaat:

Die Ubuntu cdtjes hebben zeker invloed gehad. Ze lagen bij ons op school voor het oprapen en ik hoorde mensen reageren als: ow leuk, laat ik dat eens proberen. Iedereen wil het natuurlijk zo makkelijk mogelijk hebben en als het cdtje toch al voor je neus ligt waarom dan een andere distro downloaden.

Misschien om de laaste versie te hebben in plaats van een mogelijk allang verouderde Wink. Persoonlijk zie ik meer in een simpeler manier om via internet te installeren, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen glimmende schijfjes aantrekkelijker vinden.
Terug naar boven
Michel F

BerichtGeplaatst: Do Apr 24, 2008 6:59 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind Ubuntu een beetje een opgeleukte Debian, maar haalt t toch nog niet bij de look & feel van Fedora en is ook niet zo stabiel meer als Debian zelf.

In ubuntu's voordeel spreken anderzijds de long term support en de vele documentatie.

Vandaar dat ik op mijn fileserver ook Debian etch draai en op mijn laptop Fedora.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
zotkop

BerichtGeplaatst: Ma Mei 26, 2008 4:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat het voornamelijk door de enorme PR stunts is dat ze zo hoog scoren.
Aangezien dat dit al even bezig is, zien we steeds meer hoge-scholen en hosting bedrijven overstappen naar Ubuntu-servers.
Ik denk dat ubuntu de grootste userbase heeft, als het over apt-based distro's gaat.
Althans, dat is toch wat ik merk in mijn omgeving.

Ubuntu is er ook al langer mijn zijn Live-CD's, waardoor meer eenvoudige mensen het durfden gebruiken.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: