Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

configure en make

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Ma Apr 07, 2008 12:35 pm    Onderwerp: configure en make Reageren met citaat

Hoi,

ik wil graag een spelletje spelen: lbreakout2. Ik heb het hier vandaan geplukt. Ik heb deze tar uitgepakt in /usr/games en heb in de readme gelezen dat het installeren heel simpel is: ./configure, make, make install. Configure werkt alleen niet, na een poosje configure-en krijg ik de volgende error: "configure: error: libz is needed". maar... dat is toch hetzelfde als de wel geinstalleerde zlib? Waar het me nu om gaat is natuurlijk dit maffe spelletje aan de praat krijgen maar ook (vandaar gepost in programmeren en scripten) wat doet configure eigenlijk? En wat doet make?
Waarom wil ik dit weten? Gewoon, omdat ik nieuwschierig ben.

Groetjes, Nikki
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Ma Apr 07, 2008 2:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa,

Nu weet ik niet of er al een RPM is voor Fedora, maar dat terzijde.

Het uitpakken van een tar-bal mag gerust in je eigen home-map. Maak niet uit waar. De drie stappen zijn:

./Configure
Wat doet './Configure'. Dit is een script die eigenlijk gaat kijken of alle belangrijke bibliotheken + header-bestanden (bestand.h die in '/usr/include/..' zitten) en compileer tools aanwezig zijn.
Worden ze niet gevonden, volg er een fout-melding.
Van de minder belangrijke bibliotheken, krijg je een waarschuwing. './Configure' zet deze dan automatisch op uit.

make
Met 'make' wordt het eigenlijk compileren gestart.

make install (als root)
De opdracht zegt het al, installeren. Standaard is dat '/usr/local/..'

'make' is een onderdeel van het "Development" pakket en zal moeten geinstalleerd worden. './Configure' daar en tegen zit in de tar-bal.

Om het moment dat './Confiugre' een foutmelding geeft, 9 op 10 gevallen dat de header-bestanden ontbreken van de bibliotheek waar op het fout ging.
In jouw geval de headeer-bestanden van zlib (libz).

Bij Fedora en vele andere distro's zitten de header-bestanden in een aparte 'devel' rpm. jouw geval is zlib-devel...rpm.

Als ik mij niet vergist wordt deze met vele andere devel-rpm's standaard geinstalleerd waneer je het "Development" pakket installeer.
Daarin zitten oa make, gcc, g++, autoconf, automake etc etc etc...

Het is van belang dat je './Configure' meeleest.
Alleen om het feit dat er een optie wordt uitgezet die graag gehad zal willen hebben.

Om een voorbeeld te geven. Een mede Linux gebruiker had de laatste versie van XQF nodig. XQF is game-browser progjes en een GTK progje en gebruik ook de bibliotheken 'qstat' en 'GeoIP'. De bibliotheken GTK en 'qstat' zijn belangrijk, als je hier de 'devel' ontbreek -> fout-melding. GeoIP is van minder belang, ontbreek hiervan de 'devel' -> waarschuwing. Het gevolg is dat je dan XQF heb zonder dat er de landen herkenning is bij het IP-adres.

Succes,
MauRice
Terug naar boven
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 2:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Maurice,
bedankt voor je uitleg! Dus zoals ik het begrijp zit het configure script bij wat je wilt installeren en controleert of alle nodige tools en libraries aanwezig zijn. Dan volgt make, die hoort bij je systeem (en moet je dus zo nodig eerst installeren). Make compileert dan, alleen is mij niet helemaal duidelijk wat dan (hoe en waar en zo), maakt het uit waar je m aanroept? In de map met het spelletje of elders? En waarom hoef je geen su te zijn?
Make install instaleert het dan vervolgens, waarna het klaar is.

Ik kreeg uiteindelijk 3 x een error tijdens ./configure, ik heb de bijbehorende devel-packages (naast zlib-devel ook nog de PNG en SDL-devels) geinstalleerd en mijn spelletje werkt nu prima.

Dus voor hen, die dit spelletje ook willen spelen:
1. download de tar en pak m uit waar je maar wilt (ikke: /usr/games)
2. lees de readme
3. open een terminal, ga naar de map waar je spelletje in staat en zeg: ./configure
4. bij een "configure: error: bla is needed": kijk of die package geinstalleerd is en zo ja, installeer de devel versie ook.
5. doe make, wordt su en doe make install
6. ga het spelletje spelen. Wordt er niet aan verslaafd, dat is ook zo lullig.

Er is een rpm voor fedora 7, volgens mij niet voor 8.

Groetjes, Nikki
Terug naar boven
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 5:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

NikkiMassa schreef:
Maurice,
bedankt voor je uitleg! Dus zoals ik het begrijp zit het configure script bij wat je wilt installeren en controleert of alle nodige tools en libraries aanwezig zijn. Dan volgt make, die hoort bij je systeem (en moet je dus zo nodig eerst installeren). Make compileert dan, alleen is mij niet helemaal duidelijk wat dan (hoe en waar en zo), maakt het uit waar je m aanroept? In de map met het spelletje of elders? En waarom hoef je geen su te zijn?
....

NikkiMassa,

Het maakt echt niet uit waar je de tar-bal uitpakt.
Met de laatste opdracht "make install" (als root) wordt de gecompileerde bestanden naar hun plaats gekopieerd.
9 op 10 gevallen is dat in '/usr/loca/...'.
Als je nog even wacht met wissen van de uitgepakte en gecompileerde tar-bal, kan je als het progje niet bevaldt met "make uninstal" (als root) vanuit de uitgepakte tar-bal weer verwijderen.

En andere opdracht is "make clean". Deze hoeft niet als root uitgevoerd. De opdracht zegt het "schoonmaken". Komt over een met een pas uitgepakte tar-bal.

Groetjes,
MauRice

PS.
Even snel uitleggen wat 'make' doet gaat niet 123.
Ik doe een poging.
Het progje is geschreven in C/C++, wat een ASCI teskt-bestanden zijn.
Met 'gcc' wordt deze omgezet in "machinetaal". Het geheel wordt weer daarna gelinkt tot een progje.
Met 'make' stuur deze dingen aan de hand ven een "Makefile'. Die op zijn beurt weer wordt aangemaakt door './configure'
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Do Apr 10, 2008 8:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb even een rpmmetje voor je gemaakt.
http://www.squirrel.nl/pub/xfer/lbreakout2-2.6beta7-1.i386.rpm
Succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 8:35 am    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Ik heb even een rpmmetje voor je gemaakt.
http://www.squirrel.nl/pub/xfer/lbreakout2-2.6beta7-1.i386.rpm
Succes!

Sciurius,

Nu we het toch over een RPM hebben.
Ik mis hier bij mij twee dingen:
- Het komt niet voor in het menu "Games".
- Het geluid staat uit.

Sorry, maar met een RPM ben ik een zage-vent. zijn.
Ik tracht ook RPM's te maken. En ik geef eerlijk toe dat ze ook niet perfect zijn.

Groetjes,
MauRice
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Apr 11, 2008 8:49 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb dat ding even in elkaar gebakken aan de hand van een wat verouderde .spec die in de kit zat. Als je
Code:
yum install rpmdevtools
doet dan kun je dat zelf ook doen. Misschien kun je dan 't geluid fixen. Ik heb verder geen interesse in dit programma.
Ik heb de aangepaste spec file geupload op http://www.squirrel.nl/pub/xfer/lbreakout2.spec .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
NikkiMassa

BerichtGeplaatst: Vr Mei 23, 2008 2:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Cool!

Ik ben nu op school bezig met GPU dingen en hoewel ik er nog niet echt enorm veel van snap begin ik nu toch wel in te zien wat Make doet. En dat het zelf maken van een RPM best wel mogelijk is.

(Nvidia kaarten misbruiken voor Smith&Waterman algoritme met C en Cuda)

(edit: wees niet bang, mijn eigen videokaart is toch zwaar verouderd dus ik ga dit niet at home try-en)
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: