Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Waarom gebruiken jullie FC6 en geen FC2?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
boriskuit

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 8:30 am    Onderwerp: Waarom gebruiken jullie FC6 en geen FC2? Reageren met citaat

Het is mischien een beetje domme vraag, maar waarom verkiezen de meeste mensen FC6 boven FC2 (of andere versies)? Ik draai Fedora Core 2 al een maandje en het werkt hartstikke fijn. En ik heb gehoord dat er nogal veel problemen kunnen zijn met FC6.

Vinden jullie FC2 nou slecht of gebruiken jullie het niet meer omdat FC6 de nieuwste is?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
djfoxy

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 8:41 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Een van de voordelen van FC6 is dat in deze distributie nieuwere drivers zitten dan in FC2.
Je kan handmatig waarschijnlijk wel alle drivers maken die je nodig hebt voor nieuwe hardware.
Er is niks mis met FC2 zolang alle hardware die je hebt maar wordt herkent.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de support natuurlijk eerder ophoud dan de support van FC6.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 9:20 am    Onderwerp: Re: Waarom gebruiken jullie FC6 en geen FC2? Reageren met citaat

boriskuit schreef:
Het is mischien een beetje domme vraag, maar waarom verkiezen de meeste mensen FC6 boven FC2 (of andere versies)? Ik draai Fedora Core 2 al een maandje en het werkt hartstikke fijn. En ik heb gehoord dat er nogal veel problemen kunnen zijn met FC6.

Vinden jullie FC2 nou slecht of gebruiken jullie het niet meer omdat FC6 de nieuwste is?

Een Fedora release (versie) bestaat uit diverse open source projecten (de Linux kernel, de Gnome desktop, OpenOffice.org etc). Deze worden door het Fedora project op een uniforme manier in elkaar gezet en getest.
De club achter Fedora heeft zich tot doel gesteld om ongeveer elk half jaar een versie uit te brengen die bestaat uit de beste (meestal de nieuwste) versies van de software waaruit de distributie bestaat.
Je hoeft dus niet zoals in de microsoft wereld 5 jaar te wachten tot er een "grote update" uitkomt met veel nieuwe functionaliteit.

Fedora 2 is ruim 2 jaar ouder dan Fedora 6 en versie 6 bevat dus ook 2 jaar meer werk van alle betrokken softwarebouwers. Er zijn veel problemen opgelost, nieuwe drivers zijn toegevoegd, sommige software is sneller en/of gebruiksvriendelijker geworden.

Soms worden dingen veranderd waar niet iedereen even blij mee is, maar als je niet terugschrikt voor een verschoven knopje of af en toe even zoeken waar de juiste functie zit is de laaste versie doorgaans de beste.

Maar er is een simpele reden waarom ik iedereen zou afraden FC2 te gebruiken: door de korte tijd tussen nieuwe releases wordt door het Fedora project alleen de huidige en de vorige versie op een nette manier ondersteund. Dat betekent dus dat je hooguit een jaar veiligheidsupdates krijgt.
Oudere versies worden niet meer onderhouden, dus zet die versies niet op een systeem wat rechtstreeks aan het internet hangt want er worden geen maatregelen meer genomen om veiligheidslekken te repareren.

Laatst aangepast door klaasjan op Wo Apr 25, 2007 4:11 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Zo Apr 08, 2007 3:16 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hmmm.... idd, er word behoorlijk snel achter elkaar nieuwe versies uit gebracht, soms wel 2 in een jaar tijd. Kan M$ nog een puntje aan zuigen Wink Persoonlijk ga ik zelf ook niet meteen een nieuwe versie installeren zodra de uit is. Maar om nu bij FC2 te blijven... dan zou je ook kunnen zeggen waarom WinVista installeren? Win98 voldoet toch nog prima?
Terug naar boven
AdHd

BerichtGeplaatst: Wo Apr 25, 2007 3:43 pm    Onderwerp: fedora core 6 Reageren met citaat

Na verschillende Linux versies te hebben geprobeerd
-DreamLinux,SuSe,Debian,- kwam ik terecht bij Fedora Core 6.
Deze bevalt me prima.Ik heb een Dual boot met XP op 1 harde schijf,installatie was zo gepiept,zonder problemen*.

*zijn er wel een paar.Ik post wel wat binnenkort,eerst ff Googlen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam Yahoo Messenger MSN Messenger
boriskuit

BerichtGeplaatst: Za Apr 12, 2008 2:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

djfoxy schreef:
Een van de voordelen van FC6 is dat in deze distributie nieuwere drivers zitten dan in FC2.
Je kan handmatig waarschijnlijk wel alle drivers maken die je nodig hebt voor nieuwe hardware.
Er is niks mis met FC2 zolang alle hardware die je hebt maar wordt herkent.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de support natuurlijk eerder ophoud dan de support van FC6.

Ik had Fedora Core 2 ontdekt dmv een boek. Ik kende ubuntu al (en kon er goed mee overweg), maar toen werd ik nieuwschierig en installeerde het. Alle drivers, programma's en plugins heb ik geinstalleerd door in het boek te zoeken. Uiteindelijk kon ik alles. En FC6, F7 en F8 vind ik een beetje saai. Niet echt mooi of levendig.

Echt, FC2 is net zo goed Smile
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 3:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

boriskuit schreef:
En FC6, F7 en F8 vind ik een beetje saai. Niet echt mooi of levendig.

Als je bedoelt dat je de "look and feel" van FC2 mooier vindt: je kan in Fedora 8 kiezen tussen een aantal desktop thema's waaronder een aantal oudere...

Citaat:

Heb je mijn post niet gelezen? FC2 wordt al een paar jaar niet meer bijgehouden qua updates. Ondertussen zijn er al heel wat veiligheidsproblemen gevonden die niet meer worden gerepareerd voor de oude versies (het zou teveel werk zijn om elke Fedora release 5 jaar te ondersteunen). Ook nieuwe software wordt niet meer "kant en klaar" aangeboden voor oudere versies.
Bovendien gaat iedereen op het forum er vanuit dat je de laatste versie draait. Als je problemen hebt met obscure bugs in FC2 kan je weinig hulp verwachten.
Zorg nou gewoon dat je met een recente (bij voorkeur de laatste) Fedora versie werkt, dat bespaart je veel ellende.
Terug naar boven
boriskuit

BerichtGeplaatst: Zo Apr 13, 2008 3:49 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

klaasjan schreef:
boriskuit schreef:
En FC6, F7 en F8 vind ik een beetje saai. Niet echt mooi of levendig.

Als je bedoelt dat je de "look and feel" van FC2 mooier vindt: je kan in Fedora 8 kiezen tussen een aantal desktop thema's waaronder een aantal oudere...

Citaat:

Heb je mijn post niet gelezen? FC2 wordt al een paar jaar niet meer bijgehouden qua updates. Ondertussen zijn er al heel wat veiligheidsproblemen gevonden die niet meer worden gerepareerd voor de oude versies (het zou teveel werk zijn om elke Fedora release 5 jaar te ondersteunen). Ook nieuwe software wordt niet meer "kant en klaar" aangeboden voor oudere versies.

Veiligheidsproblemen? Daar heb ik geen last van. Linux opzich is al veilig door de root-gebruiker. En virussen zijn nog niet eens geschreven (nouja, misschien tientallen, maar zonder succes).

klaasjan schreef:
Bovendien gaat iedereen op het forum er vanuit dat je de laatste versie draait. Als je problemen hebt met obscure bugs in FC2 kan je weinig hulp verwachten.
Zorg nou gewoon dat je met een recente (bij voorkeur de laatste) Fedora versie werkt, dat bespaart je veel ellende.

Ik post pas wat op het forum als ik door m'n ideeen heen ben. Als ik een probleem heb, los ik het meestal zelf op. Het gevoel van FC2 vind ik bij voorkeur beter dan bij FC6, F7 of F8.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Apr 14, 2008 1:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

boriskuit schreef:
Veiligheidsproblemen? Daar heb ik geen last van. Linux opzich is al veilig door de root-gebruiker. En virussen zijn nog niet eens geschreven (nouja, misschien tientallen, maar zonder succes).

Misschien moet je je eens verdiepen in wat er allemaal mis kan gaan qua veiligheidszaken op een Linux systeem. Virussen zijn echt niet het enige waar je je druk om moet maken. Het punt is dat bij problemen geen updates voor FC2 uitkomen en je dus of zelf aan de slag moet of een onveilig systeem overhoudt. (of jezelf voorhoudt dat het wel meevalt totdat je een keer per ongeluk een service naar "buiten" open zet en iemand je via een gat in je webserver of iets dergelijks een spambot op je systeem gooit)

Citaat:
Het gevoel van FC2 vind ik bij voorkeur beter dan bij FC6, F7 of F8.

Ik zou het heel interessant vinden wat je met "gevoel" bedoelt. Het is een beetje vage omschrijving van iets wat je waarschijnlijk ongelofelijk dwars zit aan de nieuwere versies.

Bedenk alleen wel dat oude Fedora versies "doodlopende wegen" zijn en alle ontwikkeling bij de meest recente versie plaatsvindt. Daar is ook de mogelijkheid om je mening te geven en eventueel bij te dragen aan verbeteringen. In dat opzicht is Fedora 8 (en nu de 9 beta) de weg vooruit en heeft het niet zoveel zin om op FC2 te blijven hangen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Fedora discussie's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: