Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Te weinig schrijfruimte

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2008 6:13 pm    Onderwerp: Te weinig schrijfruimte Reageren met citaat

Ik heb Fedora 8 geïnstalleerd op een 5,7 GB partitie (exclusief /home). Het was het idee om Fedora alleen af en toe te gebruiken maar nu de Windows HDD kapot is ben ik maar overgestapt op Fedora.

Nu is deze schrijf al bijna helemaal vol, ik kan de laatste updates niet meer installeren. Nu heb ik wel een extra partitie /home waar nog 9 GB aan vrij ruimte is. Ik heb gekeken en /usr/share gebruikt bijna 3 GB van mijn 5,7 GB HDD.

Nu ben ik van plan om /usr/share over te zetten naar mijn /home partitie en er dan een ln -s naar toe te maken. Is dit slim? Is die überhaupt mogelijk?

Heeft iemand nog een andere suggestie? (Clean install is de laatste optie! Wink Er moeten andere manier zijn Razz)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2008 7:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Booten van de gparted live cd, en je kunt je root vergroten (ten koste van je home, uiteraard).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Wo Feb 13, 2008 8:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik neem dat het erom gaat dat de partitie waarmee je hem wilt vergroten op dezelfde schijf moet staan?

Moet heel de /home partitie weer geformateerd worden? Ik heb nog een partitie in zitten, NTFS, en daar is nog genoeg ruimte op.

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door verschillende applicaties eraf te gooien,.. Heb weer 700 MB vrijeruimte.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Do Feb 14, 2008 10:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Met Gparted (live CD versie) kun je partities vergroten. verkleinen, verschuiven, kopiëren.
Je kunt dus b.v. de NTFS partitie verkleinen, en de vrijkomende ruimte verschuiven tot bij de root, en dan erbijtrekken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Do Feb 14, 2008 6:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok! Dank u,..

Dan ga ik dat binnen kort es uitproberen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: