Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Evolution laat pc crashen...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Jan 23, 2008 7:52 pm    Onderwerp: Evolution laat pc crashen... Reageren met citaat

Hoi mensen,

Ik draai op mn pc al enkele jaren Fedora, eerst 5, 6 heb ik overgeslagen, nu 7. Vaak zet ik mn pc s'ochtends aan, deze blijft hele dag aan staan en s'avonds zet ik em weer uit.

Zo heel af en toe loopt hij vast. Meestal ben ik er niet bij, als ik dan even later even wat wil doen op mn pc is het beeld zwart en reageert hij nergens meer op. Harde reset is dan de enige oplossing. Na opstarten gaat draait alles vervolgens weer heel normaal. Ook bij Fedora 5 had ik dit probleem al.

Nu krijg ik de laatste tijd de indruk dat het komt door Evolution. Daarom let ik er tegenwoordig op dat ik deze niet laat draaien als ik wegloopt en sinds dien heb ik tot op heden nog geen vast loper gehad.

Bovendien heb ik het 2 maal gehad dat mn pc vast liep toen ik erbij was. Beide keren was ik een e-mail aan het tikken. Plots hoor je dan de processor "ratelen", alsof tie een groot bestand aan het verplaatsen is, systeem word meteen heel traag en even later onbestuurbaar. Een derde keer dat ik dacht dat het weer ging gebeuren ben ik meteen met Ctrl+Alt+F1 naar de console gegaan, ingelogt als root, lijst van processen opgevraagd met commando "top" en evolution gekild. Dit ging allemaal niet zo snel, maar het systeem bleef wel draaien, processor werd na het killen van Evolution weer rustig, alles ok. Waat mij opviel bij de processenlijst was dat Evolution verschrikkelijk veel geheugen in gebruik had. Normaal gesproken zie je voor Evolution als tie even mail aant checken is zo'on soort regel:
Code:
 PID USER      PR  NI  VIRT  RES  SHR S %CPU %MEM    TIME+  COMMAND
7717 gebruike  20   0  124m  35m  28m S    8  4.0   0:01.19 evolution

Toen was %MEM veel hoger, iets van boven de 80.

Zijn er meer mensen met dergelijk ervaringen? Is dit een bekende bug?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Maurizio
MauRice

BerichtGeplaatst: Do Jan 24, 2008 1:58 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nickname55,

Ik ga niet beweren dat het aan 'Evolution' ligt dat je PC vastloopt.
Maar ik heb mijn twijfels.
Voor zover bij mijn weten, heb ik nog niet meegemaakt dat een programma onder Linux de boel liet vastlopen. Ik bedoeld 'stable released' programma's geen expermentel kernel-modules ed.

Vastlopers heb ik ook in het verleden gehad. Meestal het gevolg van defekte hardware. HD, Ram, MB (vooral door opgeblazen elco's), CPU etc.. etc...

Groetjes,
MauRice
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: