Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

using_dma 1 problemen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tommi

BerichtGeplaatst: Wo Dec 12, 2007 11:08 pm    Onderwerp: using_dma 1 problemen Reageren met citaat

Hoi Allemaal,

Ik heb hier een servertje draaien waarvan de hardeschijf zeer ondermaats presteert. Bijvoorbeeld bij het tarren/cp-en en andere dingen neemt dit zeer veel tijd in beslag. Heb daarom heel het web afgezocht en ben enkele interessante dingen tegengekomen waarvan dit zeer overeenkomt met waar ik last van heb : http://www.centos.org/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=11623&forum=37&post_id=3782 5#forumpost37825

Het gaat om de DMA setting van de hardeschijf, welke op disabled staat.
Hierdoor gaan de prestaties van de Western digital 250gb SATA schijf enorm naar beneden. Ik heb toen gezocht hoe ik dit op enabled kon krijgen en vond dit commando : hdparm -d1 /dev/hda
Hiermee krijg ik te zien : "HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted"
Met die melding weer verder wezen zoeken, wat weer op enkele interessante dingen duidde, namelijk dat de IDE drivers niet goed waren en ik het in de kernel moet aanpassen. Echter heb ik van dat gebied nog niet veel verstand en weet dus niet precies hoe ik dit nu moet aanpakken.
Tevens kan het ook nog aan de ide bus liggen, welke op 66mhz moet kunnen draaien waardoor de prestaties nog beter zullen moeten worden.
Ik zit dus vast, met het gebeuren rondom de DMA optie welke dus ge-enabled moet worden.

heeft iemand enig idee, hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Mvg,

tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 10:12 am    Onderwerp: Re: using_dma 1 problemen Reageren met citaat

tommi schreef:
Ik heb hier een servertje draaien
Met welk systeem/versie erop?
Citaat:
hdparm -d1 /dev/hda
Hiermee krijg ik te zien : "HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted"
Ik mag aannemen dat je dit als root hebt gedaan?
Citaat:
Ik zit dus vast, met het gebeuren rondom de DMA optie welke dus ge-enabled moet worden.
In moderne systemen (sinds een jaar of 10, 15, schat ik) staat dat standaard aan.
De vragen zijn dus: wat voor software/hardware heb je, en wat zijn de exacte fouten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 12:34 pm    Onderwerp: Re: using_dma 1 problemen Reageren met citaat

tommi schreef:
Het gaat om de DMA setting van de hardeschijf, welke op disabled staat.
Hierdoor gaan de prestaties van de Western digital 250gb SATA schijf enorm naar beneden.

Ok, hier ga je al de mist in:
- SATA kent de DMA instelling niet meer, dat staat altijd aan
- niet alle hdparm instellingen zijn relevant voor SATA disks

Heb je gemeten wat de prestaties van die schijf zijn en waardoor je denkt dat die niet optimaal zijn?

Zorg er in ieder geval voor dat je een recente Linux versie draait. Oudere versies kunnen problemen hebben met sommige SATA controllers/drives.

Citaat:

Tevens kan het ook nog aan de ide bus liggen, welke op 66mhz moet kunnen draaien waardoor de prestaties nog beter zullen moeten worden.

IDE draait op max 133Mhz, SATA op 150 of 300 (en is ook geen bus Wink. Dit wordt tegenwoordig door de kernel optimaal ingesteld, en kan je niet rechtstreeks beinvloeden.
Terug naar boven
tommi

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 4:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi, aangezien hij de schijf als een IDE ziet ipv een sata, wat je ook kan zien doordat er geen SDA staat maar een HDA gaat het wel om de DMA instellingen.
Ik heb het volgende commando uitgevoerd om de prestaties van de schijf te bepalen: hdparm -Tt /dev/hda

resultaten:
Timing cached reads: 17544 MB in 2.00 seconds = 8782.78 MB/sec
Timing buffered disk reads: 22 MB in 3.00 seconds = 7.32 MB/sec

Dit is uiteraard veelste laag. Ik heb de schijf al iets omhoog kunnen krikken want eerst was het 3.6 MB/sec. Dit heb ik gedaan d.m.v deze tut http://www.techzine.nl/tweaks/278/Maak-je-harde-schijf-sneller-linux.html

Tevens gaat het hier om een ASUS P5B-VM moederbord met een intel quadcore xeon x3220.
De linux versie is CENTOS 5 , met volgens yum de nieuwste kernel.
Het probleem komt vaker voor, hier bijv iemand die hetzelfde probleem heeft: http://www.centos.org/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=11623&forum=37&post_id=37825#forumpost37825

En hier nog een link, waar iemand het probeerd aan te krijgen ( en het gelukt is ).

http://www.linuxquestions.org/questions/linux-hardware-18/hdparm-d1-devhda-gives-me-hdiosetdma-failed-operation-not-permitted-260894/

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, heb alleen SSH toegang server hangt namelijk in amsterdam.

Bij voorbaat dank,

tom

Laatst aangepast door tommi op Do Dec 13, 2007 4:24 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
tommi

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 4:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier trouwens de output van lspci , de SATA schijf word blijkbaar omgezet naar IDE.

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82P965/G965 Memory Controller Hub (rev 02)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82G965 Integrated Graphics Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev f2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HB/HR (ICH8/R) LPC Interface Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) 4 port SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) SMBus Controller (rev 02)
00:1f.5 IDE interface: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) 2 port SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.6 Signal processing controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) Thermal Reporting Device
01:00.0 IDE interface: JMicron Technologies, Inc. Unknown device 2368
02:00.0 Ethernet controller: Attansic Technology Corp. L1 Gigabit Ethernet Adapter (rev b0)
03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 4:35 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

tommi schreef:
Hier trouwens de output van lspci , de SATA schijf word blijkbaar omgezet naar IDE.

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) 4 port SATA IDE Controller (rev 02)

Je blijft wel volhouden dat er iets aan de hand is Wink

Zowel PATA als SATA schijven zijn aan te duiden met IDE (wat niets meer inhoudt dan dat er een printplaat met logica op de schijf zelf zit).
De kreet "IDE" wordt alleen nog wel eens gebruikt om aan te duiden dat het om oudere PATA schijven gaat.
Van omzetting is totaal geen sprake.

Wat is je probleem nu eigenlijk?
Terug naar boven
tommi

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 4:40 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je ziet dus dat de resultaten van de speedtest enorm laag zijn, terwijl dit gewoon een SATA western digital schijf is. ze zouden rond de 60/70 MB/sec moeten zijn. Ik kan nu dus niet tarren/kopieren aangezien dit enorm lang duurt en veel cpu load inbeslag neemt.

Daarop heb ik dus gelezen dat DMA aan moet , dit zal de speed enorm verhogen. Wanneer ik hetvolgende uitvoer geeft hij ook duidelijk aan dat hij uitstaat:

[root@kyra ~]# hdparm /dev/hda

/dev/hda:
multcount = 16 (on)
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 0 (off)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
geometry = 30401/255/63, sectors = 488397168, start = 0

Dit zou dus 1 moeten zijn, waardoor de snelheid omhoog zou gaan en ik dus normaal kan tarren e.d. Want de server is nu echt sloom.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 5:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

tommi schreef:
Je ziet dus dat de resultaten van de speedtest enorm laag zijn, terwijl dit gewoon een SATA western digital schijf is. ze zouden rond de 60/70 MB/sec moeten zijn. Ik kan nu dus niet tarren/kopieren aangezien dit enorm lang duurt en veel cpu load inbeslag neemt.

Ik kan "dus" helemaal niets zien. Hoe heb je getest en wat is de uitvoer?
Welke distributie gebruik je en heb je nu wel of geen SATA disk?

Citaat:

Daarop heb ik dus gelezen dat DMA aan moet , dit zal de speed enorm verhogen. Wanneer ik hetvolgende uitvoer geeft hij ook duidelijk aan dat hij uitstaat:

[root@kyra ~]# hdparm /dev/hda

/dev/hda:
multcount = 16 (on)
IO_support = 0 (default 16-bit)
unmaskirq = 0 (off)
using_dma = 0 (off)
keepsettings = 0 (off)
readonly = 0 (off)
readahead = 256 (on)
geometry = 30401/255/63, sectors = 488397168, start = 0

Als je een SATA disk hebt is /dev/hda een lege PATA poort waar (uiteraard) geen DMA op is ingeschakeld.

Citaat:

Dit zou dus 1 moeten zijn, waardoor de snelheid omhoog zou gaan en ik dus normaal kan tarren e.d. Want de server is nu echt sloom.

Probeer nu eerst eens te begrijpen waar je mee bezig bent en je probleem en vooral je hardware goed te omschrijven. Daarna praten we verder Wink
Terug naar boven
tommi

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 5:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk, ik doe dus een Speedtest, op 2 verschillende servers. Zelfde processor, alleen ander mobo ( Asus p5m2 c) en een ( Asus P5B-VM ). De p5b geeft dus problemen. Als ik in /etc kijk zie ik geen SDA staan, alleen HDA. Dit zie ik wel op de server welke wel gewoon werkt.

Nu heb ik een speedtest op beide gedaan, wat de volgende resultaten bracht:

hdparm -Tt /dev/sda ( asus p5m2 c )

/dev/sda:
Timing cached reads: 13932 MB in 2.00 seconds = 6972.75 MB/sec
Timing buffered disk reads: 236 MB in 3.02 seconds = 78.27 MB/sec

Op de p5b-vm :

Timing cached reads: 14636 MB in 2.00 seconds = 7325.74 MB/sec
Timing buffered disk reads: 22 MB in 3.02 seconds = 7.28 MB/sec

Zit nogal een verschil in, wat er op duidt dat de hdd niet op ze normale snelheid draait. Hiermee ben ik dus verder gaan zoeken en vond dus dat dit aan DMA ligt. Wat dus in vorige posts al aangegeven uit staat.

Distributies zijn beide CENTOS 5
Allebei dezelfde SATA DISK : Western digital caviar 250gb.

Ik heb dus een SATA en dan zou je een SDA moeten zien, maar deze is er niet. Op de werkende server is deze er wel netjes.

Ik wil dus proberen om using_dma aan te krijgen op de HDA schijf in de 'kapotte' server. De HDA schijf ziet hij echt als werkende hdd, want er zijn niet meer schijven.

Als je de links in bovenstaande posten leest, zie je dat using_dma aan moet door het via een kernel compile te doen.
Dit heb ik nog nooit eerder gedaan en wil ik nu proberen om toch het DMA aan te krijgen.

mvg tom
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 8:44 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

tommi schreef:
Ik heb dus een SATA en dan zou je een SDA moeten zien, maar deze is er niet.
In de BIOS wellicht ingesteld dat de schijf in IDE mode moet worden gebruikt?
Terug naar boven
tommi

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 9:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet ik dus niet zeker, kan het vanaf hier ook niet zien.
Heb nu nog een ander probleem, wou namelijk de kernel recompilen.
Maar ik kom al niet verder dan make menuconfig.
GCC is namelijk niet geinstalleerd, en krijg het door een fout op al me centos 5 systemen niet geinstalleerd.

yum install gcc
Loading "installonlyn" plugin
Setting up Install Process
Setting up repositories
Reading repository metadata in from local files
Parsing package install arguments
Resolving Dependencies
--> Populating transaction set with selected packages. Please wait.
---> Package gcc.x86_64 0:4.1.2-14.el5 set to be updated
--> Running transaction check
--> Processing Dependency: glibc-devel >= 2.2.90-12 for package: gcc
--> Restarting Dependency Resolution with new changes.
---> Package glibc-devel.x86_64 0:2.5-18.el5_1.1 set to be updated
--> Processing Dependency: glibc = 2.5-18.el5_1.1 for package: glibc-devel
--> Processing Dependency: glibc-headers for package: glibc-devel
--> Processing Dependency: glibc-headers = 2.5-18.el5_1.1 for package: glibc-devel
---> Package glibc-headers.x86_64 0:2.5-18.el5_1.1 set to be updated
---> Package glibc.x86_64 0:2.5-18.el5_1.1 set to be updated
--> Processing Dependency: glibc-common = 2.5-18.el5_1.1 for package: glibc
---> Package glibc-common.x86_64 0:2.5-18.el5_1.1 set to be updated
--> Processing Dependency: glibc-common = 2.5-12 for package: glibc
Error: No Package Matching glibc.i686

zeer apart
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 10:16 am    Onderwerp: Reageren met citaat

tommi schreef:
Oh, dus je bent een zeer ervaren power user...
Citaat:
Steeds als ik iets onaardigs over Centos zeg krijg ik te horen dat ze zo'n goede support community hebben. Waarom zou je het daar niet eens proberen?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 11:46 am    Onderwerp: Reageren met citaat

tommi schreef:
Weet ik dus niet zeker, kan het vanaf hier ook niet zien.
Maar ik kom al niet verder dan make menuconfig.
GCC is namelijk niet geinstalleerd, en krijg het door een fout op al me centos 5 systemen niet geinstalleerd.

yum install gcc

Eerst een "yum upgrade" uitgevoerd? Waarschijnlijk probeer je een nieuwere gcc op een verouderde installatie neer te zetten of heb je je systeem op een of andere manier verprutst.

Maar zoals sciurius zegt: de kernel compileren is nogal een "power user" klus en tenzij je precies weet wat je doet gaat dat waarschijnlijk geen zinvolle verbetering opleveren.

Bovendien geef je veel te weinig info over je systeem en wat je precies doet dus verwacht ik niet dat iemand jou kan helpen (en wil je dat ook niet aangezien je kennelijk precies weet wat je moet doen...)
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Dec 14, 2007 11:48 am    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Steeds als ik iets onaardigs over Centos zeg krijg ik te horen dat ze zo'n goede support community hebben. Waarom zou je het daar niet eens proberen?

Zeg jij nare dingen over CentOS? Smile
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: