Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Xsane en Photosmart C5280

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
douwe

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2007 9:29 pm    Onderwerp: Xsane en Photosmart C5280 Reageren met citaat

Het printen is eindelijk gelukt op mijn Photosmart C5280.
Het scannen via xsane wil enkel nog maar lukken onder root of superuser.
Heeft iemand een suggestie over hoe ik dit ook als gewone gebruiker kan? Als ik nu xsane opstart, krijg ik, in mijn tekst console het bericht over een segmentatiefout. Waarschijnlijk heb ik niet de juiste rechten.
Hoe moet ik dit veranderen dat het ook blijft bij iedere bootup. Bij welke device-file moet ik deze rechten veranderen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Nov 13, 2007 11:30 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe zit die aangesloten? Netwerk? USB? Paralel? Laughing Doe eens als root:
Code:
scanimage -L

Ik krijg dan bijv.:
Code:
[root@server1 ~]# scanimage -L
device `hpaio:/net/Photosmart_2570_series?ip=10.0.0.161' is a Hewlett-Packard Photosmart_2570_series all-in-one
[root@server1 ~]#

Juist jah, ook een HP Photosmart, alleen dan een 2570 en hij zit op et netwerk. Die van jou kan dat niet als ik het goed goed dus de eerste mogelijkheid van hierboven valt af... Kheb ff gekeken Wink Ik had vroeger een scanner op de paralelle poort. Daar moest ik ook altijd ff wat rommelen om em onder alle gebruikers te laten werken. Welke pakketjes van hp heb je ge´nstalleerd? Ik heb hpijs, hplip en hplip-gui. Bij Toepassingen > Systeemgereedschap heb ik staan de HP Device Manager. Word je HP apparaat daar "gezien"?
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2007 9:39 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn Photosmart is aangesloten via de USB-poort.
Als antwoord op het commando "scanimage -L" krijg ik:

device `hpaio:/usb/Photosmart_C5200_series?serial=MY75CBC11F04XQ' is a Hewlett-Packard Photosmart_C5200_series all-in-one

Verder weet ik niet goed wat ik er juist mee moet...
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Wo Nov 14, 2007 11:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Voeg de gebruiker waarmee je wilt scannen eens toe aan de groep 'scanner' en log opnieuw in onder deze gebruiker. Werk tie dan?
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Do Nov 15, 2007 9:23 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed idee! Allen heb ik geen groep die scanner heet. (Toch niet gevonden tussen de systeemgroepen)
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 12:05 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan moet je die nog maken. Lees eens hier:
http://www.linux.com/articles/57798
In het begin een stukje dat gaat over UDEV:
Citaat:
check that your scanner is detected by running scanimage -L as root. The output of this command should look something like the following:

device `plustek:libusb:001:003' is a Epson Perfection 1260/Photo USB flatbed scanner

While you could run saned, the scanning daemon, as root, it's better to run it as a less privileged user, saned, instead, to improve security. If the saned user is not added by the package of your distribution, add it manually with the command:

if ! id saned; then groupadd saned; useradd -g saned -G scanner -s /bin/false -d /dev/null saned; fi

Add your non-root user to the scanner group with the command usermod -a -G username scanner.

If your Linux distribution uses UDEV for device node management -- as most modern distributions do -- you should reboot to ensure that the new udev rules for SANE are loaded and that you're able to scan as a non-root user. To verify that your system uses UDEV, check for the presence of the directory /dev/.udev and see whether the udevd process is running with the command ps aux | grep udevd. You can avoid rebooting and manually restart the udev daemon, but that's not very easy, so it's better to reboot.
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 2:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de link gevolgd en bovenstaande commando's uitgeprobeerd, maar nog altijd niks. Nog altijd geen groep "scanner" omdat er geen user "saned" is enz. Dus nog geen oplossing...

Ondertussen ben ik wel op een ander spoor aan het zoeken geweest: er verscheen in mijn "HP Device Manager" geen scannerfunctie. Ik heb dan maar de sane-devel ge´nstalleerd en hplip gehercompileerd en ... ik kan nu als gewone gebruiker scannen!

Het is wel vreemd dat xsane niet wil opstarten bij een gewone gebruiker, maar wel via de hp-tool. Is er enige verklaring?
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 6:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

douwe schreef:
Ik heb de link gevolgd en bovenstaande commando's uitgeprobeerd, maar nog altijd niks. Nog altijd geen groep "scanner" omdat er geen user "saned" is enz.

Wat kreeg je toen je de regel
Code:
if ! id saned; then groupadd saned; useradd -g saned -G scanner -s /bin/false -d /dev/null saned; fi

uitvoerde in de commandline dan?

douwe schreef:
Het is wel vreemd dat xsane niet wil opstarten bij een gewone gebruiker, maar wel via de hp-tool. Is er enige verklaring?

Hoe start je xsane bij "een gewone gebruiker"? Ik doe het altijd in De Gimp menu bestand > Importeren > XSane: Apparaat kiezen.

Het zou eventueel zo kunnen zijn dat bij het hercompileren van HPlib automatisch de gebuiker saned en de groep scanner aangemaakt is en dat alle gewone gebruikers toegevoegd zijn aan de groep scanner... Dat zou je kunnen controleren door in de commandline het volgende commando uit te voeren: id saned Waar heb je die source van HPlib vandaan? Van de HP site?
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 9:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed dat je het me vraagt. Hier wat copie-en-paste-werk van mijn tekstconsole:

[root@localhost douwe]# if ! id saned; then groupadd saned; adduser -g saned -G scanner -s /bin/false -d /dev/null saned; fi
id: saned: Onbekende gebruiker
bash: groupadd: command not found
bash: adduser: command not found

en:

[douwe@localhost ~]$ xsane
Segmentatiefout

(normaal start ik xsane op vanuit het menu, maar dan krijg ik helemaal geen feedback)

en wat het laatste betreft:

[root@localhost douwe]# id saned
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Vr Nov 16, 2007 11:28 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

douwe schreef:
Goed dat je het me vraagt. Hier wat copie-en-paste-werk van mijn tekstconsole:

[root@localhost douwe]# if ! id saned; then groupadd saned; adduser -g saned -G scanner -s /bin/false -d /dev/null saned; fi
bash: groupadd: command not found
bash: adduser: command not found

Tuurlijk wel als root uitvoeren...
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 1:11 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry, ik had even de verkeerde gegevens doorgeplakt. Hier wat er gebeurd als ik het commando op een echte tekstconsole uitvoer:

groupadd: groep saned bestaat reeds
adduser: onbekende groep scanner

Uiteraard heb ik dit onder root uitgevoerd, enkel was de console verkeerd.
Terug naar boven
douwe

BerichtGeplaatst: Za Nov 17, 2007 11:24 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog iets zeer vreemds ontdekt: xsane rechtstreeks opstarten vanuit het menu of vanop een tekstconsole gaat niet, maar wel vanuit andere aplicaties: hp-tool, the Gimp.
Ook kan ik perfect scannen met andere scan-aplicaties: openoffice, gnome scan en misscien nog meer.
Waar zit nu het probleem? Zijn het wel de rechten over de scanner?
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: