Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Servertje

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
klostpret

BerichtGeplaatst: Ma Nov 05, 2007 7:43 pm    Onderwerp: Servertje Reageren met citaat

Beste mensen,

ik heb hier nog een oud kastje staan, met n P3 processor 100GB HDD schijf en wat ander niet zo belangrijk spul.
Nu heb ik nog een servertje nodig, met in ieder geval een webserver, ftp en email.
Voor FTP en web is het voor mij niet moeilijk het ge´nstalleerd te krijgen, alleen heb ik met POP en SMTP servers geen ervaring.
Welke OS kan ik het beste installeren? En, welke software het beste gebruiken voor de mailserver?

Graag hoor ik uw antwoord!

Groet,
Thomas Peter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 9:49 am    Onderwerp: Re: Servertje Reageren met citaat

klostpret schreef:

ik heb hier nog een oud kastje staan, met n P3 processor 100GB HDD schijf en wat ander niet zo belangrijk spul.
Nu heb ik nog een servertje nodig, met in ieder geval een webserver, ftp en email.
Voor FTP en web is het voor mij niet moeilijk het ge´nstalleerd te krijgen, alleen heb ik met POP en SMTP servers geen ervaring.
Welke OS kan ik het beste installeren?

1) Je vraagt dit op een Fedora forum, dus verwacht je nou echt een 100% objectieve vergelijking met andere besturingssystemen?
2) Wat -jij- het best kan installeren weet je alleen zelf. Als je een Windows goeroe bent kan je vast beter daar iets mee opzetten.
3) Aangezien weinig mensen deze services zelf thuis nodig hebben en bedrijven meestal moderne servers neerzetten mag ik raden dat het om een huiswerkopdracht gaat? Wink

Citaat:
En, welke software het beste gebruiken voor de mailserver?

Als je wel voor Fedora kiest krijg je "standaard" postfix mee als SMTP server en cyrus-imap als POP3/IMAP services. Op zich zijn die niet onaardig om mee te beginnen, maar verwacht geen instant oplossing. Je zal je echt even moeten verdiepen in de werking van mail en de verschillende configuratiebestanden om alles werkend te krijgen.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 6:57 pm    Onderwerp: Re: Servertje Reageren met citaat

klaasjan schreef:
3) Aangezien weinig mensen deze services zelf thuis nodig hebben

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Heel veel mensen hebben tegenwoordig meerdere pc's / laptops en willen op al deze pc's mail kunnen verzenden en ontvangen. Dat kan, gewoon in alle pc's in de e-mail cliŰnts je e-mail account instellen, maar het probleem dat je dan krijgt is dat de ene ontvangen mail op de ene pc staat en de andere ontvangen mail op de andere. Dat kan ook opgelost worden, door aan te vinken dat je de mail bijv. 10 dagen op de server wilt laten staan. Voor veel mensen is dit een afdoende oplossing.

Maar sommige mensen willen meer... Zo heeft de "oplossing" van hier boven enkele nadelen. Zo moet elke pc alle mailtjes ophalen. Kleine mailtjes geeft tuurlijk niet, zo gepiept, maar bij grote mailtjes met bijv. foto's kan dit even duren. Dan zit je even te wachten op een mailtje dat je op een andere pc al bekeken hebt. Ook moet je op elke pc apart alle mailtjes verwerken. Als je bijv. veel spam krijgt, krijg je die op alle pc's, moet je die op alle pc's weer verwijderen. Als je besluit om een anti-spam programma te kopen van bijv. Symantec, moet je voor deze voor elke pc apart kopen. Vervolgens als laatste, maar voor sommige mensen niet onbelangrijk, de map verzonden e-mails. Als je op de ene pc een mailtje verzend, komtie in je map verzonden e-mails. Als je even later achter een andere pc zit, en je kijkt in je map verzonden e-mails, dan staat tie er niet... logisch...

Een oplossing voor dat alles kan zijn een eigen mail server waar de clienten via IMAP protocol verbinding mee maken. Welke distributie je daarvoor gebruikt maakt niet zo gek veel uit. De bekende distributies hebben het allemaal zo ongeveer wel in huis.
klaasjan schreef:
Als je wel voor Fedora kiest krijg je "standaard" postfix mee als SMTP server

Postfix standaard? Ik dacht dat standaard sendmail ge´nstalleerd werd. Postfix schijnt in ieder geval makkelijker te configureren.

Vind je provider het goed als je zelf mailtjes gaat versturen? Kan je bijv. vanuit een PHP script een mailtje versturen naar iemand anders?
Terug naar boven
klostpret

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 8:44 pm    Onderwerp: Re: Servertje Reageren met citaat

klaasjan schreef:

1) Je vraagt dit op een Fedora forum, dus verwacht je nou echt een 100% objectieve vergelijking met andere besturingssystemen?

Ik ben een gebruiker van Fedora, al een tijdje (op mn PC nu anderhalf jaar, en het is het enige OS op mn laptop sinds september). Ik doel hiermee op verschillende distributies, het kan nl. zijn dat de ene distributie wat beter als server functioneert als de ander. Liever wel een enigsinds RedHat achtige distro, daar voel ik me het beste thuis Razz

klaasjan schreef:

2) Wat -jij- het best kan installeren weet je alleen zelf. Als je een Windows goeroe bent kan je vast beter daar iets mee opzetten.

Liever geen Windows dus, aangezien ik daar op mij desk en laptop ook niet mee werk.

klaasjan schreef:

3) Aangezien weinig mensen deze services zelf thuis nodig hebben en bedrijven meestal moderne servers neerzetten mag ik raden dat het om een huiswerkopdracht gaat? Wink

Nee, het is geen huiswerkopdracht. Zoals Nickname55 aangaf, heb ik zelf meerdere computers, waarmee ik mijn mail inlaad en verstuur. In die zin is een server wel makkelijk. Bovendien lijkt het mij makkelijker om op een dergelijke 'server', ook een backup van alle bestanden te zetten.

Nickname55 schreef:

Vind je provider het goed als je zelf mailtjes gaat versturen? Kan je bijv. vanuit een PHP script een mailtje versturen naar iemand anders?

Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd, aangezien sendmail hier 'niet lief' is. (Hij verrekt te werken zegmaar. Ik zal het komende week, na de upgrade naar F8 eens uitproberen).
De provider is overigens Planet.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Di Nov 06, 2007 11:51 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Planet, heb ik ook. Tot voor kort was het niet zomaar mogelijk om mailtjes te versturen. Het kon wel, maar dan via de mail relay van Planet. Daarover is het 1 en ander te vinden onder 'Help' op de website van Planet. Toen ik echter van de zomer Fedora 7 installeerde, schone installatie, kwam ik tot de ontdekking dat ik opeens wel zomaar kon verzenden zonder aan de configuratie van Sendmail te sleutelen. Dus hoe dat nu eigenlijk precies zit weet ik niet.

Haha hij is niet lief Laughing Als je em wilt configureren moet je sendmail.mc aanpassen, dan doe je "make -C /etc/mail" (daarvoor moet je wel pakketje sendmail-cf ge´nstalleerd hebben) en restart je sendmail. Dat gaat goed?

Overigens als je googled naar howto's over het opzetten van een mail server, dan kom je er heel wat tegen waarin ze sendmail de-installeren en een andere installeren.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Wo Nov 07, 2007 9:24 am    Onderwerp: Re: Servertje Reageren met citaat

Nickname55 schreef:
klaasjan schreef:
3) Aangezien weinig mensen deze services zelf thuis nodig hebben

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Heel veel mensen hebben tegenwoordig meerdere pc's / laptops en willen op al deze pc's mail kunnen verzenden en ontvangen. Dat kan, gewoon in alle pc's in de e-mail cliŰnts je e-mail account instellen, maar het probleem dat je dan krijgt is dat de ene ontvangen mail op de ene pc staat en de andere ontvangen mail op de andere. Dat kan ook opgelost worden, door aan te vinken dat je de mail bijv. 10 dagen op de server wilt laten staan. Voor veel mensen is dit een afdoende oplossing.

Uiteraard is dat een prima oplossing, maar voor de meeste mensen te gecompliceerd. Zie het succes van hotmail, gmail etc voor de manier waarop "normale" mensen dit oplossen Wink

Citaat:

klaasjan schreef:
Als je wel voor Fedora kiest krijg je "standaard" postfix mee als SMTP server

Postfix standaard? Ik dacht dat standaard sendmail ge´nstalleerd werd. Postfix schijnt in ieder geval makkelijker te configureren.

Je krijgt standaard postfix met een paar sendmail wrappers zodat je kan doen alsof je nog steeds sendmail gebruikt. (gechecked op mijn recente Fedora installaties).
De configuratie van postfix is inderdaad een stuk eenvoudiger (je kan ook zeggen dat die van sendmail overmatig gecompliceerd is).

Citaat:

Ook al verplicht je provider je tot het sturen van mail via hun eigen mailserver kan je nog steeds zelf een mailserver draaien. Je zal dan wel alle mail naar de SMTP van je provider moeten sturen, maar dat is gewoon in te stellen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: