Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Network Manager applet in systeemvak

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pjotr123

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 8:17 pm    Onderwerp: Network Manager applet in systeemvak Reageren met citaat

Ik zou graag een applet van Network Manager willen hebben in het systeemvak, rechts in de bovenste werkbalk. Net zoals Ubuntu die heeft: lekker makkelijk om verbinding te maken met mijn draadloze router. Op dit moment hangt mijn klaptop nog aan de draad.....

Hoe krijg ik in Fedora 7 die applet daar?

Groet, Pjotr.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Sep 03, 2007 10:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Draait de NetworkManager?
Anders even via System -> Administration -> Services ervoor zorgen dat NetworkManager en NetworkManagerDispatcher worden opgestart in de grafische modus (runlevel 5).
Als NetworkManager draait krijg je waarschijnlijk vanzelf het applet ikoontje in je balk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 8:18 am    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
Draait de NetworkManager?
Anders even via System -> Administration -> Services ervoor zorgen dat NetworkManager en NetworkManagerDispatcher worden opgestart in de grafische modus (runlevel 5).

Als je de NetworkManager services aanzet is het handig om de "network" service uit te schakelen. Die twee doen nl hetzelfde en krijgen anders ruzie Wink

Citaat:

Als NetworkManager draait krijg je waarschijnlijk vanzelf het applet ikoontje in je balk.

Als je die niet krijgt kan je vanuit een console "nm-applet" handmatig starten.

Overigens wordt NetworkManager het standaard netwerk configuratiemechanisme voor Fedora 8, dus 7 is de laatste versie waar je het nog handmatig aan hoeft te zetten.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 8:57 am    Onderwerp: Reageren met citaat

klaasjan schreef:
Overigens wordt NetworkManager het standaard netwerk configuratiemechanisme voor Fedora 8, dus 7 is de laatste versie waar je het nog handmatig aan hoeft te zetten.
Daar wordt ik niet blij van. NM faalt nog te vaak om met name wireless verbindingen betrouwbaar op te zetten. Nog los van het probleem dat een vers gereboot systeem geen netwerk meer heeft tot de user is ingelogged en NM zo viriendelijk is geweest om een connectie te proberen op te zetten.
Nou ja, ik neem aan dat een tactische "ifup wlan0" in rc.local zal blijven werken...
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 9:56 am    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
klaasjan schreef:
Daar wordt ik niet blij van. NM faalt nog te vaak om met name wireless verbindingen betrouwbaar op te zetten.

Dan zet je het zelf maar uit Wink. Voor mij werkt NM perfect (icm een intel wireless kaart), en zeker voor gebruik op een laptop is het ideaal vergeleken met gepruts met configuratiebestanden.

Citaat:
Nog los van het probleem dat een vers gereboot systeem geen netwerk meer heeft tot de user is ingelogged en NM zo viriendelijk is geweest om een connectie te proberen op te zetten.

Nope. NM draait als een service en legt ook al verbinding voordat je ingelogd bent. Voor toegang tot sleutels is het nog wel nodig in te loggen.

Citaat:

Nou ja, ik neem aan dat een tactische "ifup wlan0" in rc.local zal blijven werken...

Uiteraard. Je bent vrij om het niet te gebruiken. Ga alleen niet zitten roepen dat het zo beroerd is omdat het prima werkt voor 95% van de gebruikers.
Terug naar boven
pjotr123

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 11:27 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt! Ik ga het vandaag eens proberen. Goed om te horen dat Fedora 8 standaard Network Manager applet aan zal hebben staan: ik heb een Intel Centrino draadloze kaart, dus dat werkt top.

Ik ben dus blij met Network Manager! Smile

Voor andere draadloze kaarten (met name Ralink chipsets) kan het overigens inderdaad problematisch zijn:
http://siegie.sin.khk.be/wordpress/2007/04/16/rt2500usb-en-network-manager/

Groet, Pjotr.
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 4:00 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

klaasjan schreef:
NM draait als een service en legt ook al verbinding voordat je ingelogd bent. Voor toegang tot sleutels is het nog wel nodig in te loggen.
En aangezien we ons netwerk beveiligen is er dus geen connectie na reboot. Acceptabel voor een notebook, maar ik heb hier 'vaste' computers staan die via wifi werken, en daarvoor is NM dus een PITA.
Citaat:
Ga alleen niet zitten roepen dat het zo beroerd is
Gut, heb ik dat gezegd Rolling Eyes ?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 4:13 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

sciurius schreef:
klaasjan schreef:
NM draait als een service en legt ook al verbinding voordat je ingelogd bent. Voor toegang tot sleutels is het nog wel nodig in te loggen.
En aangezien we ons netwerk beveiligen is er dus geen connectie na reboot. Acceptabel voor een notebook, maar ik heb hier 'vaste' computers staan die via wifi werken, en daarvoor is NM dus een PITA.

Misschien is het handig dat je je suggesties dan eens meldt op gnome.org zodat de NM ontwikkelaars er rekening mee houden.

Als niemand er om vraagt wordt het natuurlijk nooit beter Neutral
Terug naar boven
pjotr123

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 4:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik krijg nm-applet niet gestart..... nm-applet is al aanwezig in processenbeheer, als "slapende service". Maar ik krijg 'm niet wakker, laat staan dat ik 'm in het systeemvak te zien krijg in de werkbalk.

Het intikken in de terminal, van de toverspreuk "nm-applet" of "nm-applet --sm-disable" helpt niks. Ik krijg er alleen een tweede slapende nm-applet bij in de processen.

Verder zie ik geen andere "network" in de processen.

Hier twee schermafdrukken (imageshack is sloom vanavond, het kan ff duren voordat de schermafdruk in beeld is):

en

Wat doe ik fout?

Laatst aangepast door pjotr123 op Di Sep 04, 2007 6:39 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 6:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Klik eens met je rechtermuisknop op de taakbalk en dan toepassing toevoegen.
Hier kun je netwerkmonitor toevoegen, dit is hetgeen jij bedoelt.
Terug naar boven
pjotr123

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 6:33 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Menno schreef:
Klik eens met je rechtermuisknop op de taakbalk en dan toepassing toevoegen.
Hier kun je netwerkmonitor toevoegen, dit is hetgeen jij bedoelt.

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik wil niet netwerk monitor in de werkbalk, ik wil nm-applet in het systeemvak.

Als ik doe wat jij zegt, dan krijg ik dit te zien (imageshack is sloom vanavond, het kan ff duren voordat de schermafdruk in beeld is):

Ik kan dan alleen "lo" selecteren, eth0 (bedrade kaart) en eth1 (draadloze kaart) kan ik niet eens kiezen....
Terug naar boven
pjotr123

BerichtGeplaatst: Di Sep 04, 2007 6:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

OK mensen, ik heb het opgelost!
Werkplek - Beheer - Voorzieningen

Daar wat aanvinken:
network manager en network manager dispatcher.

En wat uitvinken: network

Vervolgens de aangevinkte zaken starten en klaar.

Ik zat op een verkeerd spoor, omdat ik een Nederlandstalige werkomgeving heb en niet de Engelse. Wie vertaalt er nou "services" met "voorzieningen"..... grrrr.

Maar ik ben blij! Het werkt. Allen bedankt.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: