Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen met fedora 7 + DMA

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NL-V0RT3X

BerichtGeplaatst: Do Jun 14, 2007 1:20 pm    Onderwerp: Problemen met fedora 7 + DMA Reageren met citaat

Ik heb dus het volgende probleem:

Ik heb naar eigen weten een ATA harde schrijf en wordt onder alle linux versies gezien als /dev/hda , maar in fedora 7 wordt hij gezien als een S-ATA hard disk, namelijk /dev/sda.

Op zich is dit niet zo'n probleem, maar nu komt het vervelende:
Als ik hdparm /dev/sda uitvoer, dan geeft de computer aan dat de hard disk op 16 bit draait en dma staat uit. Dit resulteert dus tot trage activiteit in linux zodra ik meer dan 1 applicatie draai.

Ik heb op verschillende methodes geprobeerd dma en 32bit data modus aan te zetten, maar helaas zonder succes.

Als ik iets probeer te wijzigen aan de hard disk d.m.v hdparm, dan krijg ik een of ander ioctrl fout.

Ik heb al veel gezocht op het internet, maar heb nog geen oplossing kunnen vinden.

Systeem specs:

Asus A6M
AMD turion 64 X2 TL-50
1GB ram
80GB seagate hard disk (ATA)

laptop maakt gebruik van de nvidia 410 chipset met integrated 6100GO.

ik hoop hiermee het probleem duidelijk gemaakt te hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2007 8:52 am    Onderwerp: Re: Problemen met fedora 7 + DMA Reageren met citaat

NL-V0RT3X schreef:

Ik heb naar eigen weten een ATA harde schrijf en wordt onder alle linux versies gezien als /dev/hda , maar in fedora 7 wordt hij gezien als een S-ATA hard disk, namelijk /dev/sda.

Op zich is dit niet zo'n probleem, maar nu komt het vervelende:
Als ik hdparm /dev/sda uitvoer, dan geeft de computer aan dat de hard disk op 16 bit draait en dma staat uit. Dit resulteert dus tot trage activiteit in linux zodra ik meer dan 1 applicatie draai.

Heb je dat gemeten of gemerkt of denk je alleen maar dat het trager draait? Heb je een "hdparm -tT" actie uitgevoerd? En zet die je CPU op 100%?

Volgens mij werkt dat hdparm status verhaal gewoon niet goed met de /dev/sd* devices. Check je "dmesg" uitvoer eens en dan bij regels die met "ata" beginnen. Bij mij staat daar op de harddisk poort:

ata1.00: ata_hpa_resize 1: sectors = 156301488, hpa_sectors = 156301488
ata1.00: ATA-7: ST980825A, 3.04, max UDMA/100
ata1.00: 156301488 sectors, multi 16: LBA48

Oftewel: gewoon UDMA/100. hdparm geeft bij mij ook alleen maar wazige statussen terug.

Citaat:

Ik heb op verschillende methodes geprobeerd dma en 32bit data modus aan te zetten, maar helaas zonder succes.

Als je een beetje normaal systeem hebt stelt de kernel alles optimaal in en hoef je er niets meer aan te doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
NL-V0RT3X

BerichtGeplaatst: Vr Jun 15, 2007 3:25 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal wel even kijken.

in ieder geval bedankt voor je reply.
Terug naar boven
Nickname55

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2007 10:05 pm    Onderwerp: Re: Problemen met fedora 7 + DMA Reageren met citaat

klaasjan schreef:
Check je "dmesg" uitvoer eens en dan bij regels die met "ata" beginnen.

Eventueel nog een kleine tip, dit kun je gemakkelijk doen door middel van het volgende commando:
Code:
dmesg | grep 'ata'

De uitvoer van dmesg met de hand doorzoeken is een heel werk...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
NL-V0RT3X

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2007 10:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

bedankt, ik zal het wel even nakijken.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: