Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

opstartscript

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chubb

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2007 1:59 pm    Onderwerp: opstartscript Reageren met citaat

Hello

Dit is mijn eerste post hier dus ben ik niet zeker als dit in deze sectie behoort.

Ik heb een script die opstart vanuit rc3.d en deze doet hetvolgende:

su user -c /home/user/useropties

en een andere script in /home/user genaamd useropties waar er hetvolgende gebeurt:

/usr/bin/xset s off
/usr/bin/xset -dpms
xinit
xhost +192.168.1.1
startuser( = een programma)

maar dit doet niet echt wat ik wil.
Ik zou graag xinit runnen en daarna nog wat commando's laten uitvoeren. Enviroment vars zetten ofzo maar dit lukt me blijkbaar niet.

hebben jullie een id hoe ik eerst xinit kan aanroepen en daarna een programma kan start of nog andere commandos kan uitvoeren?

greets
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ra771er

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2007 2:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze quote komt uit 'man xinit':

Citaat:

If no specific client program is given on the command line, xinit will
look for a file in the userís home directory called .xinitrc to run as
a shell script to start up client programs. If no such file exists,
xinit will use the following as a default:

xterm -geometry +1+1 -n login -display :0

If no specific server program is given on the command line, xinit will
look for a file in the userís home directory called .xserverrc to run
as a shell script to start up the server. If no such file exists,
xinit will use the following as a default:

X :0

Kun je hier iets mee?
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2007 3:04 pm    Onderwerp: Re: opstartscript Reageren met citaat

Chubb schreef:

Is dit niet een mooie toepassing van de autologin feature van mingetty?
In /etc/inittab:
Code:
1:2345:respawn:/sbin/mingetty tty1

vervangen door:
Code:
1:2345:respawn:/sbin/mingetty --auto-login user tty1

Citaat:
en een andere script in /home/user genaamd useropties

Dat moet je dan in de .login of .profile zetten.
Maar je kunt ook het systeem gewoon in runlevel 5 laten komen, want het grafische inlogscherm heeft ook een automatische login faciliteit. Zie System -> Administration -> Login screen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Mei 21, 2007 9:14 pm    Onderwerp: Re: opstartscript Reageren met citaat

Chubb schreef:

/usr/bin/xset s off
/usr/bin/xset -dpms
xinit
xhost +192.168.1.1

In runlevel 3 (en zeker niet in je rc script) heb je nog geen X omgeving opgestart. Al je X commando's verwachten opgestart te worden in je X omgeving en gaan dus niet werken.

Ik weet niet precies wat je probeert te bereiken, maar misschien is het een handig idee om xdm of gdm met automatische inlog optie te starten en de rest van je script in een Xsession (of gnome session) vast te leggen.
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 7:32 am    Onderwerp: Re: opstartscript Reageren met citaat

Chubb schreef:

en een andere script in /home/user genaamd useropties waar er hetvolgende gebeurt:

/usr/bin/xset s off
/usr/bin/xset -dpms
xinit
xhost +192.168.1.1

maar dit doet niet echt wat ik wil.
Ik zou graag xinit runnen en daarna nog wat commando's laten uitvoeren. Enviroment vars zetten ofzo maar dit lukt me blijkbaar niet.

greets
Heeft de user in "su user -c"de juiste rechten om alles onder xinit, en daarmee x, aan de praat te krijgen?. Snelste oplossing is je script uit te proberen in runlevel 5.
Terug naar boven
Chubb

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 7:43 am    Onderwerp: runlevel 3 runlevel 5 Reageren met citaat

bedankt voor jullie antwoord.

Ja de user heeft alle rechten die nodig zijn.
En in runlevel 5 krijg ik alles aan de praat maar de bedoeling is echt om ze op te starten in runlevel 3 tekstmodus dan commando's uit te voeren en dan Xinit aan te roepen zo word de X-server opgestart met een terminal
dan heb ik een programma in een mapje genaamd server en om deze in de terminal op te starten moet ik simpelweg server intypen. dus nu wou ik dit allemaal via script laten gebeuren.

Het meeste is al gedaan
een symlink in rc3.d naar mijn script die su user -c xinit doet en in .xinitrc in mijn homedir ( met dank aan ra771er ) staan mijn opties en enviroment vars dan start ik een xterm op en daarna zou "server" aangeroepen moeten worden maar als ik dit basiscommando zet dan gebeurt er niets maar als ik het dan handmatig intyp in de terminal die tevoorschijn is gekomen dan gaat het wel.

maar het is zeker de bedoeling om in runlevel 3 te starten.

greets

++++++++++++++++++++++

Het is opgelost. het blijkt dat ik geen xterm nodig had maar idd alleen maar de xserver moest opstarten en dan elk commando op de achtergrond uitvoeren.

Indien mij iemand kan vertellen hoe ik een commando laat uitvoeren als de xserver plots stopt ? (het is namelijk zo dat als ik mijn server stop de client ook stoppen en dat zou ik willen opvangen door terug xinit aan te roepen als een client stopt

bedankt voor het antwoord

greets
Terug naar boven
sciurius

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 9:48 am    Onderwerp: Re: <a href= Reageren met citaat

Chubb schreef:
zo word de X-server opgestart met een <a>terminal</a>

As je in de home directory een .xsession maakt dan kun je daarin precies bepalen wat er wordt uitgevoerd (ook in runlevel 5).
Bivoorbeeld, een .xsession met daarin
Code:
exec xterm
(Let op: geen & aan het eind!) start een X server op met alleen een xterm window. Als je die xterm afsluit beŽindigt ook je X server.
Zie de documentatie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Chubb

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2007 10:21 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar zit het probleem juist denk ik

Als ik nu een app op mijn server draai dan gaat men client mee maar wat ik wil is dat als ik een andere app draai op mijn sevrer dat mijn client nog steeds de server draait en ik gewoon een nieuw commando op mijn server moet intikken in plaats van ook op de client.

Het is een xterm: fatal IO error 32 (Broken pipe) or KillClient on X server ":0.0" fout en deze zou wik willen opvangen om dan gewoon terug xinit aan te roepen via script.

(de clients zijn namelijk onbemand - geen muis en geen keyboard)

==============================

ondertussen ook opgelost:

voor ik xinit aanroep laat ik een script lopen die checkt welke X-locks er aanwezig zijn is de juiste er niet dan start ik xinit op.

bedankt voor de hulp
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Programmeren en scripten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: