Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Server voor mail (spam&virus) printer en backup

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mvsbab

BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2007 10:36 pm    Onderwerp: Server voor mail (spam&virus) printer en backup Reageren met citaat

Hallo allemaal.

Op dit forum ben ik nieuw, naar waar gereist door linuxland ben ik bij Fedora 6 aangekomen. Ben opgestegen van het eiland mandriva 2006.

De eerste indruk is erg goed van Fedora.

Ik heb ook een eigen bedrijfje, en zou eigenlijk best was wat automatische backup en zo kunnen gebruiken.

Het is de bedoeling ik een oude laptop ga gebruiken als server.

En ik zou het fijn vinden als ik dit (met hulp) voor elkaar kan krijgen:

Een mailserver de mails bewaart (lees backupt) maar ook zo dat ik de mail kan inlezen op een andere computer op het netwerk.
En tevens de eerste schifting maakt tussen serieuze mail en spam en virussen al buiten de deur houd.

Op de laptop die ik ga gebruiken zit ook een USB poort waar ik een laser printer op aan wil sluiten. Helaas zit er geen netwerk aansluiting op de printer. Deze print zou dan eigenlijk vanaf elke computer in het netwerk printopdrachten moeten aannemen.

Het is een behoorlijk 'eisen' pakket. Maar volgens mij moet het mogelijk zijn. Echter ik mis nog de nodige kennis. Heb al heel wat zitten experiment met linux versies. En niet bang om iets uit te proberen.

Kan iemand mij zeggen welke programma's ik het beste kan gebruiken?

alsvast bedankt

Martin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
djfoxy

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2007 11:16 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is nogal wat je vraagt maar ik zal het eens proberen

Een automatische backup tja daar kan je het beste een eigen script voor gebruiken wat gekoppeld is aan cron. Cron is de taakmanager van Linux.

Een mailserver daar kan je er meerdere voor gebruiken en allemaal doen ze wat jij wil.
Ik zelf gebruik postfix, dat vind ik een stuk makkelijker te configureren dan sendmail.
Backup van email dat kan niet met een mailserver, tenminste niet dat ik weet.
Hiervoor kan je weer je eigen backup script gebruiken.
Mail binnen het netwerk ophalen is ook geen probleem.
Fedora installeerd automatisch Dovecot.
Dat is een Pop3 server waarmee je met een willekeurige email client zoals thunderbird of outlook (express) gewoon je mail kan ophalen van de server.

Voor spam kan je het beste spamassassin gebruiken, deze werkt goed samen met postfix.
Hij filterd de spam eruit.
Als je ook nog eens in de postfixconfiguratiefile een blacklist filter zet, dan komt er nagenoeg geen spam meer binnen.

Antivirus: tja die gebruik ik niet want ik draai nagenoeg helemaal onder linux.
Als je email wilt filteren op virussen zou ik amavis-new gebruiken.
Maar misschien zijn er mensen die daar anders over denken.

Een printer via USB aansluiten is geen probleem.
Via de printmanager in het administratie gedeelte van je server kan je deze printer delen zodat hij ook via het netwerk te bereiken is.

Ik heb zelf een klein eigen bedrijfje in de regio Nijmegen en gebruik hiervoor Linux.
De klanten die zien Linux helaas nog niet zitten.

Ja wel als firewall maar nog niet als server helaas.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kanarip

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2007 1:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

djfoxy schreef:
Dat is een Pop3 server waarmee je met een willekeurige email client zoals thunderbird of outlook (express) gewoon je mail kan ophalen van de server.

Met IMAP kun je je mail op de server laten staan en onderverdelen in mappen (op de server). Dit kun je dan ook backuppen (op de server, dus geen periodieke mail exports meer op je werkstation). Mijn persoonlijke keuze is uw-imap, maar dit is een erg lichtgewicht server. Wel erg gemakkelijk in het beheer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2007 4:40 pm    Onderwerp: Re: Server voor mail (spam&virus) printer en backup Reageren met citaat

mvsbab schreef:

Ik heb ook een eigen bedrijfje, en zou eigenlijk best was wat automatische backup en zo kunnen gebruiken.

Het is de bedoeling ik een oude laptop ga gebruiken als server.

Als je een eigen bedrijfje hebt en het is zo belangrijk dat je gegevens goed back-upped, waarom zou je daarvoor dan op een afgeschreven laptop vertrouwen? Die gaat het echt geen jaren probleemloos 24/7 doen...

Waarschijnlijk ben je het best af met een grote USB disk (evt. een dubbele in RAID modus) en een goede client backup tool.

Citaat:

Een mailserver de mails bewaart (lees backupt) maar ook zo dat ik de mail kan inlezen op een andere computer op het netwerk.

Je hebt 1 andere PC op het netwerk?

Citaat:

En tevens de eerste schifting maakt tussen serieuze mail en spam en virussen al buiten de deur houd.

En die ene PC kan niet gewoon een client-side spamfilter draaien?

Citaat:

Op de laptop die ik ga gebruiken zit ook een USB poort waar ik een laser printer op aan wil sluiten. Helaas zit er geen netwerk aansluit
ing op de printer. Deze print zou dan eigenlijk vanaf elke computer in het netwerk printopdrachten moeten aannemen.

Voor een paar tientjes heb je netwerk-printer adapters.

Citaat:

Het is een behoorlijk 'eisen' pakket. Maar volgens mij moet het mogelijk zijn. Echter ik mis nog de nodige kennis.

Je hebt er helemaal niets aan als je allerlei belangrijke infrastructuur op een houtje-touwtje manier op Linux aan de gang krijgt terwijl je daar de kennis (nog) niet voor hebt. Experimenteren is natuurlijk prima, maar als je bedrijfsmatig bezig bent heb je waarschijnlijk meer aan een simpele oplossing waar je snel mee overweg kan.
Ik kan je bijna garanderen dat je niet blij gaat zijn met Fedora als jouw kritische server onderuit gaat en je zonder mail, backups en printer(s) zit en je niet weet hoe je de zaken moet herstellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
mvsbab

BerichtGeplaatst: Di Jan 16, 2007 5:32 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

@djfoxy, bedankt duidelijk verhaal. Ik ga er naar kijken
w-imap,
@kanarip, ook bedankt, kan je met uw-imap ook spam/virus filter in bouwen?

@klaasjan, ook bedankt, het is in eerste instantie, om het uit te proberen, kijken of ik (we) het voor elkaar kunnen krijgen. En als het werkt, zet ik er misschien wel een goede computer(server) neer.

Bedankt allemaal.

Reacties zijn natuurlijk altijd nog welkom.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen MSN Messenger
kanarip

BerichtGeplaatst: Wo Jan 17, 2007 10:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

mvsbab schreef:
@kanarip, ook bedankt, kan je met uw-imap ook spam/virus filter in bouwen?

Het gehele systeem is anders opgebouwd:

MTA: Mail Transfer Agent

Dit is de daemon die SMTP afhandeld. Hierin kun je instellen wie wel, en wie niet mail mag versturen, welke domeinnamen als lokaal beschouwd moeten worden (en dus lokaal afgeleverd moeten worden), en de Local Mailer

Local Mailer

De Local Mailer is een programma dat de mail daadwerkelijk op het systeem (lees: bij of in de mailbox van een lokale gebruiker) afleverd. Hier kunnen spamfilters worden ingesteld, maar ook bijvoorbeeld voorwaarden waaronder een mail in een aparte map moet worden geplaatst. Een voorbeeld hiervan is procmail:

:0:
^ From: .*fedora-linux\.nl.*
mail/forums/fedora-linux

In bovenstaand voorbeeld wordt mail die verstuurd is vanaf een @fedora-linux.nl emailadres, geplaatst in de mail folder mail/forums/fedora-linux (relatief aan de home directory van de gebruiker).

Je kunt ook dingen weggooien:

^ From: .*bol\.com.*
/dev/null

En dingen filteren (versimpelde weergave!!):

*
| /usr/bin/spamc

* ^X-Spam-Status: Yes
mail/spam

Dan heb je ook nog de server om mail uit te kunnen lezen via POP of IMAP. Een voorbeeld hiervan is (het erg simpele) uw-imap, of het ingewikkelder dovecot en cyrus (beiden kunnen ook optreden als 'Local Mailer').

Is het zo iets duidelijker?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: