Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

BackUp hoe en waarmee?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
K3s99

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2006 7:10 pm    Onderwerp: BackUp hoe en waarmee? Reageren met citaat

Sinds enge tijd heb ik een mail, web en ftp server draaien. Op dit moment op FC6. Nu ben ik al door schande en schade wijs geworden dat een goeie backup nooit weg is.Embarassed Ik wil geen ghost van de harde schijf, maar zelf bepalen welke bestanden ik in de back up wil opnemen. Dit moet dan weggeschreven worden op een XP computer.
Nu is mijn vraag welke software ik hier het beste voor kan gebruiken. Wie kan mij hier een antwoord op geven .Question
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2006 9:10 pm    Onderwerp: Re: BackUp hoe en waarmee? Reageren met citaat

K3s99 schreef:
Sinds enge tijd heb ik een mail, web en ftp server draaien. Op dit moment op FC6. Nu ben ik al door schande en schade wijs geworden dat een goeie backup nooit weg is.Embarassed Ik wil geen ghost van de harde schijf, maar zelf bepalen welke bestanden ik in de back up wil opnemen. Dit moet dan weggeschreven worden op een XP computer.
Nu is mijn vraag welke software ik hier het beste voor kan gebruiken. Wie kan mij hier een antwoord op geven .Question

Als je wil kan je waarschijnlijk prima uit de voeten met "tar".
Tar is vergelijkbaar met zip, maar omdat het native unix/linux is is tar in staat alle gegevens qua rechten etc op te slaan.
Voordeel van tar is dat elke rescue-CD met tar bestanden overweg kan, dus het geen enkel probleem mag zijn zo'n backup terug te lezen. Bij alternatieve backup oplossingen is het een goed idee om het "restore" plan eens goed door te nemen voor je met een pak data zit waar je niets meer mee kan...

Backup is een kwestie van een tar file bouwen van de bestanden die je wil kunnen herstellen en wegschrijven op een windows share die je via het cifs filesysteem kan mounten op je server (gebruik geen smbfs, die kan geen files groter dan 2Gb aan en tar bestanden kunnen veel groter worden).

Voor ingewikkelder backups zijn er tools als bacula en amanda, maar ik betwijfel of je er in deze situatie veel op vooruit gaat. Het kan in ieder geval geen kwaad je er eens in te verdiepen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Beer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 20, 2006 12:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar is toch een gui-programma voor?. Ik meende dat dat ark heet, maar dat kan ik nu niet voor je uitzoeken zitnamelijk niet thuis
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2006 3:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok dat programma heet dus arc en is niet gui maar deze http://fileroller.sourceforge.net/screenshots.html wel. Het mooie is dat deze standaard in gnome zit. Het is dus gewoon een kwestie van selecteren. Naast tar (lees het stuk van klaasjan) kan deze nog een aantal formaten en dat kan wel eens handig zijn.
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Di Nov 21, 2006 4:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het voordeel van tar is alleen dat je het kan "scripten"; een simpel shell-script (zie de bash handleiding) is zo gemaakt zodat je niet steeds dezelfde bestanden opnieuw hoeft te selecteren.
Terug naar boven
djfoxy

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 10:22 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zelf gebruik een script die mbv tar een backup maakt van mijn bestanden.
Van zaterdag op zondag maakt hij een full backup van alle directories die ik heb aangegeven in het script.
De rest van de dagen maakt hij alleen een backup van de bestanden die zijn aangepast, dit heet incremental backup.

Tar is de beste oplossing.

Er is er echter nog eentje maar dan moet je wel een 2e server hebben.
Je zou dan bijvoorbeeld Rsync kunnen gebruiken.
Deze synchroniseerd bepaalde directories van de ene computer met de andere.
Terug naar boven
K3s99

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 1:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Na enig speurwerk ben ik ook tot de conclusie gekomen dat tar en Rsync Laughing beste oplossingen zijn. Wel wil ik de backup bestanden op een windows PC opslaan, en hier schuilt op dit moment nog een klein probleem.
Het commando mount t cifs //192.168.1.108/backup-linux /media/backup-linux vanaf de prompt (wel wordt er nog om een passwood gevraagd) uitvoeren werkt perfect, maar het lijkt mij handig om dit commando in fstab te plaatsen, zodat bij een reboot de verbinding hersteld wordt. Alleen dit wil nog niet zo, ik kan niet ontdekken waar in dit bestand ik de gebruikersnaam en het passwoord kwijt moet waar om gevraagd wordt bij handmatig uitvoeren van de instructie.
Terug naar boven
djfoxy

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 2:04 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

is het niet dat je bij cifs aan kan geven
user=gebruikersnaam, passwd=wachtwoord ?

dat moet volgens mij kunnen
Terug naar boven
K3s99

BerichtGeplaatst: Wo Nov 22, 2006 2:36 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt, in fstab kan je bij opties (4e kolom) een usernaam en passwoord meegeven. Nu aan de gang met tar.
Terug naar boven
Beer

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2006 11:42 am    Onderwerp: Reageren met citaat

in deze staat er nog een oplossing van klaasjan
http://fedora-linux.nl/forum/viewtopic.php?t=2464&highlight=cifs&sid=9be72c93f06b666bdf2994a5fba2b591
misschien dat je die wat kunt aanpassen.
Terug naar boven
K3s99

BerichtGeplaatst: Do Nov 23, 2006 12:21 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn fstab ziet er nu zo uit, en het werkt perfect. Na een herstart wordt er weer netjes gemount. Het gaat natuurlijk om de laatste regel.
Ik kan nu via een cron opdracht met tar, en ook met rsync in combinatie met een script netjes een backup draaien. De eerste backup is vannacht gemaakt, en voor zover te zien is alles prima verlopen. Hier was het mij allemaal om te doen.
Forum bedankt voor de tips en adviezen om op de goede weg te komen. Laughing

Code:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file>        <mount>         <type>  <options>      <dump>  <pass>

/dev/VolGroup00/LogVol00    /                       ext3     defaults        1 1
LABEL=/boot          /boot                   ext3     defaults        1 2
devpts                      /dev/pts                devpts   gid=5,mode=620  0 0
tmpfs                          /dev/shm                tmpfs    defaults        0 0
proc                       /proc                   proc     defaults        0 0
sysfs                       /sys                    sysfs    defaults        0 0
/dev/VolGroup00/LogVol01     swap                   swap     defaults        0 0
//192.168.1.108/backup-linux  /media/backup-linux   cifs   user,passwd=password_om_op_de_XP_share te komen,rw 0 0
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Software Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: