Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Stroom besparen met server.

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cucemodre

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2006 6:00 pm    Onderwerp: Stroom besparen met server. Reageren met citaat

Hey Hallo,

Ik heb nu een paar weken een Fedora Core 5 servertje 24/7 draaien. Dit pc'tje doet een paar nutteloze dingen zoals torrents voor me downloaden, proxy tunnel spelen en straks fileserver.

Ik vroeg me af op welke manier ik nog meer op energiekosten kan besparen met deze pc.

Het systeem:
Asus P2L97-DS
2x Celeron 500MHz s370 via converter
2x 64Mb Sdram + 1x 128Mb 100MHz @ 66
Ati Rage 8MB AGP kaartje
Standaard 5 euro 100MBit NIC
Seagate 18GB 5400RPM IDE hdd'tje
en straks een Seagate 120GB 7.200RPM IDE hdd.

De software
Fedora Core 5
2.6.17-1.2187_FC5smp
GNOME, HTTPD, PHP, MySQL

Wat kan ik nog meer uitvreten zodat hij minder verbruikt? Hij neemt nu gemiddeld 50 Watt. 70 bij boot.

Alvast bedankt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
klaasjan

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2006 8:58 pm    Onderwerp: Re: Stroom besparen met server. Reageren met citaat

cucemodre schreef:
Hey Hallo,

Ik heb nu een paar weken een Fedora Core 5 servertje 24/7 draaien. Dit pc'tje doet een paar nutteloze dingen zoals torrents voor me downloaden, proxy tunnel spelen en straks fileserver.

Ik vroeg me af op welke manier ik nog meer op energiekosten kan besparen met deze pc.

Het systeem:
Asus P2L97-DS
2x Celeron 500MHz s370 via converter
2x 64Mb Sdram + 1x 128Mb 100MHz @ 66
Ati Rage 8MB AGP kaartje
Standaard 5 euro 100MBit NIC
Seagate 18GB 5400RPM IDE hdd'tje
en straks een Seagate 120GB 7.200RPM IDE hdd.

De software
Fedora Core 5
2.6.17-1.2187_FC5smp
GNOME, HTTPD, PHP, MySQL

Wat kan ik nog meer uitvreten zodat hij minder verbruikt? Hij neemt nu gemiddeld 50 Watt. 70 bij boot.

Alvast bedankt.

Dual CPU is energievretend en voor wat je doet met dit systeem eigenlijk nutteloos.

Extra harde schijf er niet naast zetten, maar het systeem overzetten op een grote schijf helpt. HD's doen zeker 10W.

Energiebeheer inschakelen zodat schijven uitgezet worden. Maar als je deze server niet 24/7 gebruikt kan je 'm ook af en toe uit zetten.

Een beetje effectieve voeding (met weinig verlies) kan ook iets helpen (een vaag merk is meestal niet optimaal).

Er zitten wat haken en ogen aan, maar er zijn heel aardige kastjes te koop zoals de Linksys NSLU-2 die je op een externe USB HD inplugt. Die doet 8 watt + de harddisk (die uitgaat als je 'm niet gebruikt). Er draait Linux op en er zijn (console modus) BT clients op te zetten. Het is maar net wat je er van verwacht, maar volgens mij verdient zo'n ding zichzelf terug.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cucemodre

BerichtGeplaatst: Zo Sep 17, 2006 9:08 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mja, de voeding die er in zit is een fortron voeding, wel een tof ding. 300 Watt, 12CM fan, erg stil, wat de hdd betreft.

Hoe werkt HDD power down? Hij start gewoon weer op als hij aangesproken wordt? En ja wat neem die extra cpu dan?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 6:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

cucemodre schreef:
Mja, de voeding die er in zit is een fortron voeding, wel een tof ding. 300 Watt, 12CM fan, erg stil, wat de hdd betreft.

Ok, Fortron is een net merk. Just checking of je er geen sweex prut in hebt zitten ofzo Wink

Citaat:

Hoe werkt HDD power down? Hij start gewoon weer op als hij aangesproken wordt?

Dat is wel de truc ja. Als je een "desktop" Linux distro neemt wordt er min of meer vanuit gegaan dat de HD continu draait, dus zal je behoorlijk wat moeten verbouwen (genoeg geheugen zodat je zonder swap kan, utmp en /var op een ramdisk en dan met hdparm de sleep timeout instellen voor je HD). Een eerste toegang op een slapende HD duurt een seconde of 3, maar meestal is dat niet zo'n probleem.

Citaat:

En ja wat neem die extra cpu dan?

Volgens google rond de 35 watt max per CPU. Dit is nog wel de generatie van voor de uitgebreide power-saving mogelijkheden, dus goeie kans dat hij continu tegen dat maximum aanzit.
Overigens komen je BT transfers echt niet trager binnen als je er een uittrekt Wink
Terug naar boven
cucemodre

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 9:45 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoe gaaf vindt de SMP kernel het als ik er 1 CPU uit haal? Wat power saving betreft, stel ik dat beter in in de bios of in Fedora zelf?

En, zal dit systeem met mijn 120GB hdd wel gaan werken?
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 11:31 am    Onderwerp: Reageren met citaat

cucemodre schreef:
Hoe gaaf vindt de SMP kernel het als ik er 1 CPU uit haal?

Hij start gewoon op met 1 CPU. Voor betere performance kan je de de UP kernel gebruiken als die wil booten op dat moederbord.

Citaat:

Wat power saving betreft, stel ik dat beter in in de bios of in Fedora zelf?

Het is altijd maar de vraag wat Fedora met je BIOS instellingen doet. Wat je in Fedora instelt wordt vrijwel zeker doorgevoerd.

Citaat:

En, zal dit systeem met mijn 120GB hdd wel gaan werken?

Waarschijnlijk net wel; je zit net voor de 128Gb limiet. Check voor de zekerheid de documentatie van de chipset op je moederbord even.
Terug naar boven
cucemodre

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 12:57 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

1 CPU probeer ik zo als ik thuis ben, de chipset is een I430LX dus ik ben bang dat 120GB iets te groot is. Overigens kan ik nergens in Fedora Power Management settings als auto hdd powerdown vinden..
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Ma Sep 18, 2006 9:19 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

cucemodre schreef:
1 CPU probeer ik zo als ik thuis ben, de chipset is een I430LX dus ik ben bang dat 120GB iets te groot is. Overigens kan ik nergens in Fedora Power Management settings als auto hdd powerdown vinden..

Zoek eens in de manual van "hdparm" voor de goeie opties. Maar let wel op dat je nog wat andere aanpassingen moet doen omdat anders de hd steeds opgestart wordt door swap activiteit of logging.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Hardware Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: