Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Internet via router

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ramonster

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 4:44 pm    Onderwerp: Internet via router Reageren met citaat

Hallo,

Ik ben van plan om een router te gaan kopen om me internet te kunnen delen voor een xbox360.
Nu heb ik een draaiende Fedora core 5 installatie en totaal geen ervaring met routers en ip-instellingen enzo.

Dus als ik een router koop, welk merk en type is dan aan te raden? kwa gebruiksvriendelijkheid etc.

En als ik die router dan aansluit, werkt het internet op Fedora dan gelijk of moet ik dan nog het een en ander configureren?

Ik heb trouwens ook op me pc nog een windows xp installatie staan die de rest van me familie gebruikt, maar dat moet volgens mij geen extra problemen leveren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Beer

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2006 11:56 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zeer aan te raden, mits je er nog een kunt krijgen, een router uit de versie 1 tot en met 4 van het linksys model wrt54gs. Let op niet de versie 5 die is crap.

Laatst aangepast door Beer op Vr Aug 04, 2006 10:45 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Vr Aug 04, 2006 8:08 am    Onderwerp: Re: Internet via router Reageren met citaat

Ramonster schreef:

Ik ben van plan om een router te gaan kopen om me internet te kunnen delen voor een xbox360.

En als ik die router dan aansluit, werkt het internet op Fedora dan gelijk of moet ik dan nog het een en ander configureren?

Dat ligt er helemaal aan hoe je nu je internet instellingen hebt staan. Wat voor IP adres gebruik je nu?
Als je een ADSL aansluiting gebruikt is er al een goede kans dat je modem al een router functie heeft. In principe kan je dan een goedkopere switch aan je modem vastmaken en hoef je niets opnieuw in te stellen.
Terug naar boven
Ramonster

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2006 5:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik gewoon een standaard IP adres volgens mij en me moden heeft geen router functie.
Ik heb een kabel modem waarmee we ook mee kunnen bellen via de kabel.

Ik zal verder kijken voor een Linksys router
Terug naar boven
klaasjan

BerichtGeplaatst: Do Aug 10, 2006 7:38 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ramonster schreef:
Ik gebruik gewoon een standaard IP adres volgens mij en me moden heeft geen router functie.
Ik heb een kabel modem waarmee we ook mee kunnen bellen via de kabel.

Er bestaat geen "standaard" IP adres. Wat wel veel uit kan maken is of je een lokaal adres krijgt (beginnend met 10 of 192.168) of dat je PC direct aan je externe IP adres hangt.

Als je ook kan bellen is de kans groot dat er een router functie in je modem zit! Er moeten nl. 2 apparaten (PC en telefoon) gebruik maken van 1 extern IP adres (tenzij de kabelboer die je hebt daar een andere creatieve oplossing voor heeft bedacht).
Terug naar boven
Ramonster

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 2:01 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn IP begint met 82
Maar ik heb niet het idee dat me modem ook een router is aangezien ik voor programma's als azureus gewoon een normale poort kan instellen zonder problemen.

Ik heb trouwens een Scientific Atlanta modem, model epx2203
en ik heb er naast me ethernet uitgang ook nog een USB uitgang op zitten.

Dus als het ook als router werkt is het dan alleen een kwestie van een draadloze USB zender en ontvanger te kopen en klaar?
Terug naar boven
Menno

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 2:12 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Je modem heeft dus geen router functie, wat bij veel kabelmodems zo is.
Je pc krijgt nu het ip-adres van internet. Dus die 82.x.x.x.

Omdat je modem al het verkeer meteen doorstuurt naar je pc staan in principe ook alle poorten open, als je geen software matige firewall gebruikt.
Wat dus een groot gevaar kan opleveren, aangezien alles gewoon door kan gaan, zonder tegen gehouden te worden.

Waar zit je telefoon op aangelsoten? Op dat modem of al een stuk eerder bij je kabel aansluiting?

Want als je telefoonaansluiting niet op je modem zit, moet je op zoek gaan naar een router die ook geschikt is voor kabelinternet. Ja er zit een verschil tussen ADSL routers en kabel routers en netwerk routers.

Mocht je bijv. Chello hebben dan is het ook raadzaam om een kabel router te kopen die MAC adres cloning ondersteunt. Zo kun je het MAC adres van je pc invoeren en dan krijgt je router het ip-adres van internet, 82.x.x.x, en je andere pc's krijgen dan een intern ip-adres zoals 10.0.0.x of 192.168.x.x etc.

Succes ermee!
Terug naar boven
Ramonster

BerichtGeplaatst: Ma Aug 14, 2006 2:52 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

me telefoon zit ook op het modem aangesloten,
het ziet er dus naar uit dat ik op zoek moet gaan naar een cable router.
En voor zover ik op internet kan vinden moet het bijna geen probleem zijn om er een xbox bij aan te sluiten.

Dat over MAC adres cloning ondersteunen begrijp ik nog niet helemaal maar dat vraag ik wel na in de winkel of dat nodig is.
Bedankt voor je hulp!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Servers & Netwerken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: