Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Windows harddisk aanspreken vanuit Linux
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roland
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 18, 2005 11:15 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gaat mij nog steeds niet lukken.
Het zou kunnnen dat ntfs module bij de opstart niet geladen wordt.
Maar het lijkt mij logisch dat als ik het instaleer en daarna de comp opnieuw opstart de ntfs module automatisch geladen wordt. Of denk ik nu even te logisch?

Ben wel benieuwd wat The Shox heeft gedaan zodat hij zijn ntfs partities nu wel kan benaderen.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2005 6:34 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet niet precies welke ntfs module je hebt geďnstalleerd, maar er zijn vier versies.

Lager dan Pentium III of AthlonXP: (i586)
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i586.rpm

Pentium III/Athlon Multiprocessor: (i586smp)
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3smp-2.1.22-0.rr.6.3.i586.rpm

Pentium 4/Celeron:(i686)
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm

Pentium 4 HyperThreading:(i686smp)
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3smp-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm

Installeer hiermee de juiste module voor jouw kernel. Ik neem aan dat dat versie 2.6.11-1.14_FC3 is. Als je een andere kernel versie hebt, download dan de juiste hier
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
ThE-ShoX

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2005 7:04 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb ook een aantal updates geinstalleerd, waaronder die van samba. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft. Ook heb ik i686 nog eens geinstalleerd en toen pc gerestart, toen deed hij het.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roland
Gast

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2005 1:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb een pc van eind september 2004.
AMD 3200+ . Het lijkt mij dus dat ik deze versie moet downloaden.

Pentium 4 HyperThreading:(i686smp)
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3smp-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm

Heb ook kernel 2.6.11-1.14_FC3. Dus hier kan het bijna niet aan liggen.
Probeer ik het gedownloade te installeren, krijg ik de mededeling dat deze al geinstalleerd is.

Laat ik es raar doen kies een andere versie. Ook dan krijg ik de mededeling dat het reeds geinstalleerd is. Welke van de 4 versies ik ook probeer, het install progie geeft aan dat ze al geinstalleerd zijn.
Moet ik de vorige versie soms eerst deinstalleren? En zo ja, gaat dit wel een beetje makkelijk?

Met een 8088 comp van start gegaan in de dos tijdperk, en een vraagbaak voor kennissen en familie begin ik mijn nu aardig een beginner onder de beginners te voelen.
Ik kom bijna in aan merking voor een zelfbeheersings cursus. Gelukkig gezien hoeveel mensen deze topic lezen ben ik niet de enigste. Dat geeft de burger nog wat moet.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2005 7:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, dat "AMD 3200+" zegt mij erg weinig. Om welke 3200+ gaat het hier? De AthlonXP, Athlon64 of Sempron?

In het geval van de AthlonXP en Sempron moet je kiezen voor de i586 of i686 versie, naar jouw keuze.

In het geval van de Athlon64 moet je deze downloaden:

http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.x86_64.rpm

En als ik het goed heb kun je de module ook via yum installeren, dat is namelijk hoe ik het voor het eerst heb geďnstalleerd. Waarschijnlijk met yum install ntfs.
Terug naar boven
Roland
Gast

BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 11:02 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Even op herhaling;

Ik heb AMD 3200+ Athlon, lijkt mij dat ik deze versie moet hebben.
http://prdownloads.sourceforge.net/linux-ntfs/kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm

Heb deze file gedownload en op de schijf bewaard. Zie onderstande lijstje.
roland@localhost Download]$ ls -l
-rw-rw-r-- 1 roland roland 92424 apr 25 12:34 kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm

Wanneer ik nu bestandsbeheer open en op de bewuste file dubbel-klik, dan wordt automatisch de installer gestart. Even het root wachtwoord opgeven dan zou het progie geinstalleerd moeten worden. Echter ik krijg de volgende
mededeling.
¨Pakket is al geinstalleerd¨
¨Het pakket kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3 is al geinstalleerd¨

Klopt ook wel, heb het van de week reeds eerder geinstalleerd.
Vervolgens herstart ik de comp login onder root en probeer windows schijf C te mounten.
mount /dev/hda1 /mnt/windows <enter>
mount: bestandssyteem soort ntfs niet ondersteund door kernel.

Dan maar onder yum installeren. Heb hier nog nooit mee gewerkt, mja je moet soms wat.
Terminal opgestart
yum install kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm <enter>
Gebeurt nu heel wat met de comp
setting up install proces
setting up repos
base 100% |======| 1.1 kb 00:00
update-released 100% |======| 951 b 00:00
reading repository metadata in from local files
base : ############ 2622/2622
primary.xml.gz 100% |======| 340 kb 00:01
MD read : ############ 855/855
update-re : ############ 855/855
No match for argument : kernel-module-ntfs-2.6.11-1.14_FC3-2.1.22-0.rr.6.3.i686.rpm
Nothing to do
En vervolgens ben ik weer terug op de prompt.

Comp herstarten en proberen C-schijf te mounten.
Jammer dan, bestandssyteem soort ntfs wordt nog steeds niet ondersteund door kernel.

Ik blijf er maar niet uitkomen. Mocht het via de forum niet lukken, dan hoop ik dat iemand die ook in zuidoost Drenthe woont mij in real kan helpen.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 7:35 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ga dan ook maar in herhaling :p

Om welke AMD 3200+ gaat het? Zoals ik al zei, er zijn verschillende, nl. de AthlonXP, de Athlon64 en de Sempron. Elk hebben een andere module nodig. Dit is een belangrijk punt om te weten wil je een module installeren. Verder: Welke kernel versie heb je?

Ook is het zo, welke AMD 3200+ je ook hebt, de i686smp versie hoort daar NIET bij!

Dus probeer deze vragen doe te antwoorden, anders gaat hulp geven veel te moeilijk worden, vrees ik.

Laatst aangepast door Worado op Wo Apr 27, 2005 8:27 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Roland
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 10:50 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Denk je commetaar te krijgen vanwege de hoeveelheid gebruikte ruimte. Wilde zo volledige mogelijke info geven, vergeet ik direct aan het begin bijna het belangrijjkste.

Ik heb een AMD 3200+ AthlonXP. Met een asrock moederbord K7V88, bios versie 1,40.

Bij de opstart geeft de comp AMD Sempron aan. Alleen dat is niet goed hij is hierop wel voorbereidt.
Diverse progies melden dat het echter om een AMD Athlon XP gaat. Na vraag waar ik de comp heb gekocht bevestigd dit eveneens.

Weet alleen niet hoe linux hiermee om gaat. Beschouwt linux mijn comp als een AthlonXP of zegt linux je kan sempron aan dus .........

Mijn linux kernel is : 2.6.11-1.14_FC3

Hoop nu echt volledig te zijn met mijn info.
Terug naar boven
Xtinct

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 3:07 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je binnen linux wil weten welke ix86 architektuur de kernel gebruikt, type dan het volgende commando in vanuit een terminal:
Code:
uname -p

bijvoorbeeld:
Code:
[root@bumper01 ~]# uname -p
i686

Je krijgt dat te zien welke x86 je nodig hebt (i586/i686/etc.)

Met
Code:
uname -a
zie je alle info van je pc.
bijvoorbeeld:
Code:
[root@bumper01 ~]# uname -a
Linux bumper01.rijo.local 2.6.10-1.770_FC3 #1 Thu Feb 24 14:00:06 EST 2005 i686 i686 i386 GNU/Linux

Succes! Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 3:26 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Roland schreef:
Denk je commetaar te krijgen vanwege de hoeveelheid gebruikte ruimte. Wilde zo volledige mogelijke info geven, vergeet ik direct aan het begin bijna het belangrijjkste.

Ik heb een AMD 3200+ AthlonXP. Met een asrock moederbord K7V88, bios versie 1,40.

Bij de opstart geeft de comp AMD Sempron aan. Alleen dat is niet goed hij is hierop wel voorbereidt.
Diverse progies melden dat het echter om een AMD Athlon XP gaat. Na vraag waar ik de comp heb gekocht bevestigd dit eveneens.

Weet alleen niet hoe linux hiermee om gaat. Beschouwt linux mijn comp als een AthlonXP of zegt linux je kan sempron aan dus .........

Mijn linux kernel is : 2.6.11-1.14_FC3

Hoop nu echt volledig te zijn met mijn info.

In het geval van linux zijn CPU en kernel versie met dit soort problemen essentieel om informatie over te hebben.

Alle AthlonXP en Sempron CPU's van AMD horen bij de i686 architectuur. (K7 = i686 arch). Deze CPU's bevatten geen HyperThreading, net zo min hebben ze 2 of meerdere cores. Dus geen SMT versie gebruiken, welke gebruikt wordt door CPU's met meerdere (viruele) cores of computers met meerdere CPU's.

Dit is dus de versie die jij hoort te installeren:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Beginners Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: